Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Jamen precis, då har jag ett par bra stövlar som jag kan använda tills vidare :D Det enda som är lite minus med dom e att stövlarna inte har dragkedja, men man lyckades ju få på sig stövlarna förr ;) Hm, får se hur jag gör.. Ska nog tbax å pröva dom igen å fota, så får jag en bättre bild av hur dom ser ut på (fanns ingen spegel..). Kul iaf vad man kan hitta uppe på en vind bland en massa saker. :D

Vilken upplevelse det måste ha varit att komma dit och se ett riktigt proffs! :) Själv hade jag nog mest tittat på henne för att lära istället för att rida själv. ;) glöm inte att rida igenom programmet ett par gånger innan tävlingen. Det är mitt bästa tips. Be gärna att någon/några tittar på dig så tränar du nerverna lite!

Detta är inte personligt mot dig, men det är rätt intressant hur det antas att ryttare är kvinnor;). Så var inte fallet.

Jag var också i ridhuset samtidigt som ryttaren och tycker själv det är supersvårt att koncentrera sig med en sån ryttare i ridhuset. Man får prestationsångest och blir väldigt påmind om att man har så himla lång väg dit själv-om man ens aldrig kommer till den punkten. Svårt att lära sig något av någon som jobbar på passage-piaffövergångar när man själv jobbar för att få till lösgjorda galoppfattningar;).

Ha, ha. Ja, vilket antagande! Killar kan ju också rida! ;)

Håller med om att det hade varit svårt att rida. Själv hade jag nog ändrat min plan till ett skrittjobbpass! ;)

Det där är ju det som verkligen kan sätta käppar i hjulet för ens utbildning/utveckling. Prestationsångest..
Jag är ju en sån som haft enorma problem med det förr. Men numer har jag iaf lite kommit ifrån det. I normalfall skiter jag i vad andra tycker och vad andra är bra och dåliga på.

Har någon tagit sig till GP brukar de ofta också förstått hur svårt det är att rida och att alla har vi varit nybörjare. De är ofta betydligt mindre dömande än folk på lätt eller msv nivå.

Nu när jag bor hos mina tränare rider jag dagligen med svårklassryttare.
Det är både bra och dåligt. Man lär sig mycket!
Men visst kan även jag vackla i självkänsla och få prestationsångest.
Antingen får jag då tänka att "klart jag inte ska jämföra mig med de som ridit dubbelt så länge som mig/är naturtalanger/är hela i kroppen/haft fler hästar/etc". Eller så tänker jag "gubbjävel! Nu fan ska du få se!".
Säg bara inte det till dem. Alla tar det inte med ett skratt, som min tränare gjorde. ;)

I övrigt är jag glad fast vi inte kan rida idag(underlag kasst IOM snö).
Min pålle sköter sig fint och känns så härlig att rida på.
Ridfröken drämde upp köksfönstret här om dagen när jag red på egen hand och vrålade "han ser faaantastiskt fin ut!". Jättekul!

Jag har också fått den finaste äran. Att jag fått träna flotta hästar här är inget i jämförelse med att bli tillfrågad om jag vill rida gårdens riktiga dyrgrip - gamle haflingern Totte!
Han ägs av ridfrökens mamma, pensionärsdam som började rida efter pension.
Nu behöver han motioneras lite mer än matte orkar. Han bockar och busar med henne med. Och det är hon för gammal för.
Han sköts pedantiskt och som om han vore en världscuphäst. Så jag känner mig ärad att få förtroendet.
Det ska bli kul faktiskt! Jag saknar min gamla ponny så. Den här är liten, luddig och samma färg. Jag ser framför mig barbackabus i skogen med den känslan man bara får på en bred ponnyrygg tillhörande en klipsk och fartig luddboll. :love:

kl

Äntligen tagit mig själv i kragen och köpt en dressyrsadel! Så nu jäklar ska vi komma igång ordentligt! :D

img_2400_530e2cf42a6b22096d660831.jpg

Blev en Antarés, älskar min hoppsadel från Antarés och denna var verkligen som en fåtölj att sitta i :love:

Kl

Idag så hände ngt väldigt konstigt, har haft dressyrsadeln sen i november typ och inte kunnat sitta i den för fem öre. Hästen har tyckt mindre och mindre om den och den har blivit för smal, de senaste veckorna har vi mestadels ridit ut eller bråkat på ridbanan om vilket håll man ska ställa sig i hörnen, har knappt kunnat korta upp tyglarna då hästen surat ihop...
Men så idag fick jag för mig att vi behövde tramsa runt på ordentligt underlag och red till ridhuset, tog dressyrsadeln och en fårskinn padd under, lite bara för att testa trots att sadeln redan är för smal. Gramanen åkte på då det är full storm här nästan och jag behövde lite fegis broms.

Och det blev det bästa passet på mer än ett halvår :love: kunde sitta riktigt fint i sadeln, hästen var mjuk, böjbar, glad, aktiv och riktigt på jobb humör :love:.
Kunde riktigt åka med och njuta! Inget bråk, skänkelvikningar, galoppombyten, alla fattningarna osv gick super fint!
Visst blev det lite gör om gör rätt ibland när hästen älgade iväg eller sneddade i svängarna.
Men så här fin är hon aldrig i vanliga fall :love:.
Var bara tvungen att skriva av mig lite :D
1655618_10152241885143847_813142668_o.jpg

Sötnosen :)

KL

I helgen blir det förändringar. På söndag kommer Calle tillbaka för att prova att sättas igång. Och det innebär att imorgon säger vi hejdå till Långben

jan14_52d2d6079606ee34fdd1a87e.jpg

dsc_0006_531cbd549606ee28df0bea41.jpg

5_531e2acdddf2b36791e8e099.jpg

Tråkigt att säga hejdå ni passade så bra ihop, men kul att Calle kommer tillbaka! Håller tummarna! :)

Han ska tillbaka till uppfödaren. jag skulle ha honom tills han såldes eller Calle skulle komma tillbaka. Och nu gick det lite fort med Calle då jag behöver matcha ihop hämtning/lämning av hästar med skoningar och grejer i mitt eget schema.
Kommer sakna den lille lymmeln ;)

*KL* Då var det äntligen dags, jag och Deimion är anmälda till vår första tävling någonsin tillsammans. Vi kör hårt från start och debuterar i en MSVC 1 i början av maj och förhoppningsvis kan han gå det på kandaret. Åh, är såå taggad!

Imorgon blir det förresten första passet med kandar på honom är det tänkt. Han har känt super(!) de två dagarna jag ridit med bett, de två första efter att vargtänderna drogs ut så det känns helt underbart! Blir bara ett joggingpass på det, men ska börja vänja in honom på det lite successivt nu är det tänkt. Han får gå på en Sprenger KK ultra bridong tillsammans med en rak smal stång med 5 cm skänklar. Ska bli jättespännande!! :)

Åh vad roligt! Ska hålla tummarna för er :) Så fin han blev i kandaret. MsvC, får man välja mellan kandar och vanligt bett där eller är det kandar som gäller?

I MsvB4a och uppåt är det kandartvång, innan dess får du välja. Nu hörde jag dock att det är uppe till diskussion gällande om man ska få rida på kandar redan i MsvC eller ej. Men än så länge är det godkänt.

Av det jag sett på tävling i msvc borde det inte vara tillåtet förrän msvb. Jag kommer troligen inte rida alls på kandar förrän vi är i msvb, om vi kommer dit ens:p. Borde kanske vara valfritt genom msvb och krav msva ist?

Jag är beredd att hålla med även om jag inte vill generalisera och dra alla över en kant. Vissa är ju absolut redo att hantera dubbla tyglar och stång men det är tyvärr alltför ofta man ser en stång som går igenom och dubbla tyglar som snarare ser ut som en. Men visst finns det hästar som trivs bättre på kandar och vi kanske bara har turen att ha hästar som går minst lika bra på vanligt träns och oftast är vi lata och rider på träns hemma bara för att det är smidigast.

Knapplånar mig själv.
Vi har i dagarna två haft kick-off på klubben, mycket inspirerande och givande på alla sätt och vis. Som avslutning red vi program för domare och jag tog mod till mig och red MsvA1. Blev faktiskt riktigt bra, många poäng och hämta här och där men allt genomfördes och vi slutade på 65,5% vilket faktiskt känns ganska sanningsenligt även nu när jag tittat på filmen. Piruetterna är super i slutet men vi måste träna på ingången, vi missade tyvärr i 3.orna där vi råkade göra en 2.a på slutet vilket jag tar på mig. Nu väntar ett par veckors träning inför den riktiga MsvA-debuten. :) Vår andra gick en MsvB2a på 70,9% fantastiska lilla häst som tycks gilla att hålla sig över 70-sträcket, jag är glad att vi har lite försprång för syster vill vi inte ha som konkurrent. :p

Pratade med min tränare om det där i veckan. Jag skulle tom kunna tänka mig att tävla barbacka på F om jag fick i MsvC medan tränaren behöver alla tyglar och hjälp hon kan få på den hon jobbar för att kvala med. Hon har visserligen startat i Globen så hon kan ju verkligen rida, medan många jag ser rider på kandar "för att man får" och för att det är snyggare typ. F gillar verkligen inte kandar men i och med att vi är kvalade nu så funderar jag på om det går att vänja henne.

Hur korta skänklar finns som kortast och vad är den "mesigaste" kandarstången? Någon som har något tips?

...annars är det helt ok att stanna på MsvB:3, hon är ändå ridskolehäst och jag en rookie...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka