Sv: Dressyrsnackis nr 8
Man får klippa för syns skull
Det blir bara så överdrivet när det påstås att det är en hälsofara att inte helklippa hästen...
ja verkligen....
gabbi: det beror ju även mkt på hur hästen hålls. jag blir bara så förvånad att man väljer att klippa sina superfrusna, dåliga i hullet osv, hästar om man har dem ute långa dagar i väder och vind, utan att ens rida i ridhus regelbundet, och tror att täcka dem efter man helklippt är exakt ekvivalent till att inte spara päls på rygg, länd och kors, om än så lite, och sen tycker det är jobbigt att de fryser satan helt då och då även med täcken osv......
det estetiska förstår jag öht inte. går att klippa halvklippning supersnyggt och det ser otroligt proffsigt och snyggt gjort.`utifrån hur hästen hushåller med värme osv, så är det stor skillnad om man har en känslig individ om du klipper av hela rygg, länd och kors dvs primära reglagen för värme kontroll hos hästen. hos en icke känslig individ och med stor kontroll på täcken funkar det ju det också . men man ska vara medveten om skillnaden och inte bli förvånad om det blir krånligt så att säga hur hästen fungerar i dåliga väder och vind, trots täcken .
fiorano:jag blir lite förvånad av din motivering nu? jag har tolkagt dig i alla inlägg tidigare du gjort och debatterat om att du klipper för att hästen blir så extremt svettig så den inte mår bra om den inte helklipps pga den svettningen i sig av hälsoskäl ? Ffa har jag aldrig sett att du skriver att du klipper hästen av bekvämlighetsskäl för att den är lättare att underhålla?
Jag klipper helt klart pga att det är lättare för mig . mindre lera att borsta från de områden som geggar sig om hästen rullar i hagen leriga peridorer. kombinerat med att den torkar smidigt och det därmed inte är en massa meck runt det.
men som sagt: helklippt behövs det inte för det blir jättemycket meck om hästen fryser pga att man klippt bort allt dess egen förmåga att hushålla med värmen osv trots täckning. så för min del klipper jag kombinerat, både för egen smidighet och även för i det kombo med att hästen ska må så bra som det går.