Sv: Dressyrsnackis nr 8
Ja, magkänslan har tyvärr ofta rätt.
Min kille trampade ju in en pinne i hoven på betet, kväll jour så klart. Vet trodde vi fått ut allt. Han fick stå med förband, hovbada två ggr/dag och medicineras med smärtis och antibiotika.
Iom att han förut reagerat på antibiotika i form av telefonstolpsben så fick vi den som ska vara minst risk för sånt. Men jo då, han reagerade.
Sen när det ansågs vara bra sträckte han sig då han skoddes runt om för första gången och det sen var ihopsläpp(som stallägaren glömde informera om) i regnblöta sommargräshagar.
Vet tyckte metacam och prommis.
Sen när det var bra trampade han av en doja. Hoven slets sönder. Självklart hoven pinnen suttit i. Som tur var var det den dagen jag iaf bokat tid hos vet iom att jag fortf inte tyckte han såg normal ut. Stäckningstjofräset var borta. Men ngt märkligt var kvar. Vet fick skära till hoven och gipsa.
Hovis kom dagen efter och specialskodde. Han såg gamla blödningar som förmodligen kom efter pinnen. Han gissade också på att hoven gick sönder just för att ngt skit legat latent där inne.
Det gick ju inte att göra hältutredning då.
Efter hoven var ok tyckte jag fortfarande att han rörde sig märkligt. Åter till vet och rejäl utredning. Han var 0,5 grad halt på böjprov. Det släckte när ena bak bedövades. Då syntes också 0,5 i andra bakknäet.
Så de röntgades. Han har en liten missbildning i ena bakknäet som ev kan påverka. Nu när han avlastat för hoven så trodde vet det satt sig i knäna.
Efter behandlingen prommis en v och sen skrittas för hand.
Vi var på återbesök för en v sen typ och han friskförklarades. Så nu har vi fått börja trava. Jag safe:ar och tar det för hand.
Nu hoppas jag bara att dagens tjolahopp inte dragit igång mer skit.
Tur i oturen var att vet fanns på plats och kunde kika på såret. Otur var att det inte gick att sy iom att den hudbiten fattades/slagits av.
Stackars häst som är van att gå på lösdrift, tränas etc.. Nu har han fått stå på box, gå i liten hage ensam och inte jobba sig trött.
Hade anmält oss till en kul kurs om några v.
Men vi kanske kan gå den iaf om inte det blir ngt av det här.
*fingers crossed*
Har iaf haft ett aha-moment med en annan häst idag, eller.. Flera tom..
Så det var kul.
Det är roligt när man rent praktiskt får känna på "aha" det är den här känslan man SKA ha för att den är bra på ngt vis.
Om 10 år tycker jag väl jag var en idiot som trodde att jag hade hajat idag.
Lycka till med alla andra sjuklingar!