Sv: Dressyrsnackis nr 8
kL
Som sagt. Svett är ingen sjukdom i sig, och debatten uppkom i sig pga hävdanden att svett i sig var katastrof pga om hästen skulle frysa/bli blöt osv under arbete så en arbetande häst borde helklippas annat finns inte och helklippte man inte så har man inte en arbetande häst samt hästen borde bli sjuk pga svett problemet.
återigen: alla hästar svettas inte på samma sätt. och jag vidhåller att just helklippning på hobby ryttar hästar har blivit norm främst att det blivit en estetisk aspekt och kombinerat med en hel del okunskap ang hur hästar transporterar svett i sig, och hur "Farligt" svett lite här och där på hästarna verkar ha blivit etablerat som ngn seriös faktor. Jag tycker mest det är ledsamt att läsa hur snedvridet tydligen uppfattningen om hur hästar fungerar i sig, verkar ha blivit bland gemene man.
jag klipper mina hästar. jag täckar dem också.
har dock aldrig villfarat mig med att hästar generellt alltid utifrån x arbete, eller tävling osv, behöver helklippas rakt av. inte heller har jag villfarelsen att
hästar aldrig behöver klippas no matter what, eller ska hållas vilda och naturligt osv oavsett vad.....
jag klipper ofta mina hästar pga egen bekvämlighet med mindre lera att borsta, och täckar av samma orsak vissa perioder.
jag har inga problem med hur folk gör sånt . då finns det en medvetenhet och kunskap i varför man gör som man gör. och gör man det utifrån egen bekvämlighet så för mig så gäller fortfarande givetvis att hästen i sig, som den mår bäst av och hur den fungerar, mår bra. om den inte gjorde det hade jag frångått de marginella bekvämlighets aspekter jag själv agerat utifrån.