Dressyrsnack nummer 18

Hade jag haft en häst som trivdes på tävling så hade jag absolut fortsatt att tävla.
Inte så väldigt mycket men kanske mellan 5-10 starter per år.
Får se om jag provar någon start i år. Annars kanske Hedwigs lilla sötnos till dotter kan tänka sig att bli min tävlingshäst om några år.
IMG_5127.webp

Min "gamla" dressyrhäst som jag sålde för några år sedan då barnens ponnyer tog allt mer tid, hon har verkligen blivit en riktig allroundhäst! Tävlar både hoppning, dressyr, fälttävlan o WE. Hur hinner de ens med ?

Idag vann hon en klass i hoppning och det är ju helt fantastiskt roligt att se. Jag har själv fött upp hästen o tävlade upp till msv b dressyr innan jag sålde.

O sen köpte jag tillbaka henne då problem uppstod hos ny ägare o hon blev utdömd av tidigare landslagsveterinären. Jag kommer aldrig glömma den tiden för snart 4 år sedan. Vår ena ponny fick fång och blev jättesjuk, jag köpte tillbaka den utdömda hästen och sålde min fina welsh cob för jag orkade helt enkelt inte med just där o då.

Är så himla roligt att se att en utdömd häst, som bedömdes vara oridbar, nu vinner hon - i hoppning som hon inte är avlad för öht- o i fälttävlan- där klipper hon alla möjliga sorters hinder utan att blinka.

När man vet i vilket skick den hästen var när jag fick tillbaka den - då vet man också att ingenting är omöjligt. Jag höll på länge med att bygga upp henne igen o nya ägaren har fortsatt arbetet och gjort ett väldigt bra jobb med henne.

Tack för era tankar! Det stora tappet i dressyren är ffa hästryttare (dubbelt så stort tapp mot ponnystarterna) och främst på ** nivå.

Sen som parentes så togs medelåldern för domare upp. I GP är medelåldern 67 år, äldsta är 79 och yngsta 48. För LA-domare är det lite yngre med medelålder på 57 år, yngst 30 och äldst 74. Kan vi eventuellt se ett samband mellan ålder och att dressyren är lite, öh, inte så innovativt framåtsträvande?

Min "gamla" dressyrhäst som jag sålde för några år sedan då barnens ponnyer tog allt mer tid, hon har verkligen blivit en riktig allroundhäst! Tävlar både hoppning, dressyr, fälttävlan o WE. Hur hinner de ens med ?

Idag vann hon en klass i hoppning och det är ju helt fantastiskt roligt att se. Jag har själv fött upp hästen o tävlade upp till msv b dressyr innan jag sålde.

O sen köpte jag tillbaka henne då problem uppstod hos ny ägare o hon blev utdömd av tidigare landslagsveterinären. Jag kommer aldrig glömma den tiden för snart 4 år sedan. Vår ena ponny fick fång och blev jättesjuk, jag köpte tillbaka den utdömda hästen och sålde min fina welsh cob för jag orkade helt enkelt inte med just där o då.

Är så himla roligt att se att en utdömd häst, som bedömdes vara oridbar, nu vinner hon - i hoppning som hon inte är avlad för öht- o i fälttävlan- där klipper hon alla möjliga sorters hinder utan att blinka.

När man vet i vilket skick den hästen var när jag fick tillbaka den - då vet man också att ingenting är omöjligt. Jag höll på länge med att bygga upp henne igen o nya ägaren har fortsatt arbetet och gjort ett väldigt bra jobb med henne.
Såg filmen och blev alldeles glad över Fendi😍!! Det är så jla hemskt när köpare inte kan hantera vad de köpt. Så himla roligt att ni hittade rätt människa till henne❤️.

Tack för era tankar! Det stora tappet i dressyren är ffa hästryttare (dubbelt så stort tapp mot ponnystarterna) och främst på ** nivå.

Får man då lite bittert (eftersom jag är en typisk medelålders tant på 2* nivå) tycka att det varit väldigt mycket satsningar på ungdomarna i sporten… och de är såklart väldigt viktiga eftersom de snart är de nya medelålders tanterna :D
Men SUPER att de jobbar med att ta fram statistik och att ta reda på vad som egentligen händer! Ibland tycker jag att ridsporten går mycket på ”hur det känns” och inte riktigt utnyttjar att man med siffror och statistik faktiskt kan mäta exakt vad som sker.

Får man då lite bittert (eftersom jag är en typisk medelålders tant på 2* nivå) tycka att det varit väldigt mycket satsningar på ungdomarna i sporten… och de är såklart väldigt viktiga eftersom de snart är de nya medelålders tanterna :D
Men SUPER att de jobbar med att ta fram statistik och att ta reda på vad som egentligen händer! Ibland tycker jag att ridsporten går mycket på ”hur det känns” och inte riktigt utnyttjar att man med siffror och statistik faktiskt kan mäta exakt vad som sker.
Detta kan jag verkligen känna. Det görs satsningar på äldre och yngre men vi medelålders ska klara oss själva. Det borde vi väl också göra, men det är rätt mkt som är att vara osynlig som medelålders kvinna.

Apropå minskningen av starter på 2* nivå, finns det någon risk i att minskningen kom i och med att det infördes kval till MsvB?

Jag minns inte ens när kvalen infördes, men det var mycket starter åtminstone något år efter det men kanske man då försökte klara kvalen och när man ”misslyckas” tog det kanske lite av glädjen ifrån en del att tävla?
Kanske kan det medföra en känsla av att man inte platsar/är önskvärd?

Det har blivit allt mer snack om att man ska klara 70% för att starta eller gå upp i klasser eller ”platsa”?

NU går jag helt på en känsla 😅 och inte på statistik och siffror 😎 men kan det ligga något i det? Att önskan om att få bättre ryttare på tävling ”dödar” intresset hos en del av oss ”vanliga mediokra ryttare”?

Apropå minskningen av starter på 2* nivå, finns det någon risk i att minskningen kom i och med att det infördes kval till MsvB?

Jag minns inte ens när kvalen infördes, men det var mycket starter åtminstone något år efter det men kanske man då försökte klara kvalen och när man ”misslyckas” tog det kanske lite av glädjen ifrån en del att tävla?

Det har blivit allt mer snack om att man ska klara 70% för att starta eller gå upp i klasser eller ”platsa”?

NU går jag helt på en känsla 😅 och inte på statistik och siffror 😎 men kan det ligga något i det? Att önskan om att få bättre ryttare på tävling ”dödar” intresset hos en del av oss ”vanliga mediokra ryttare”?
Men det går ju jättebra att tävla osvsett hur bra eller halvdålig man är men på lägre nivå?😅🤪

Jag tror mer det är ekonomin + att måmga sökert kom av sig under pandemin och insåg att det är rätt skönt att ha sovmorgon på helgerna osv🤣

För egen del tycker jag det är för mycket pengar som jag hellre lägger på träning.

Det tror jag inte. Här skyr ** MsvB-ryttare de får *** MsvB som erbjuds. Tom när Hudik hade gratis startavgift i *** valde folk att rida den ** i samma program...

Jag klantade mig lite igår, hade köpt foder så tog bilen istället för att gå dit som jag brukar. I samhället var vädret helt okej, när jag red från stallet insåg jag att det blåste halv storm ute på slätten 😅
Brukar alltid ha vadderad huva eftersom hon blir så himla reaktiv annars.
Efter ett par hundra meter hoppade hon två meter rakt åt sidan, i skritt på lång tygel när jag dessutom satt med mobilen och svarade på ett meddelande 😆
Men hon har tränat upp min balans bra så jag satt som gjuten i sadeln.
Alltid något!
Blev en tur i skogen så vi slapp blåsten. Är stenhårt överallt så får bli mest skritt och lite lugn trav nu men alltid skönt att komma ut på tur 😄

Hon var en glad fnorkfröken ❤️
20250215_151049.webp

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
802
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
529
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 685
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 793
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025