Dressyrsnack nummer 18

Det tror jag inte. Här skyr ** MsvB-ryttare de får *** MsvB som erbjuds. Tom när Hudik hade gratis startavgift i *** valde folk att rida den ** i samma program...
Nu fattar jag nog inte riktigt hur det där med MsvB klasserna bevisar att jag har fel? Dra det en gång till 😅

Jag tänkte framförallt på MsvC under 2010-talet (innan pandemin liksom).
Det var otroligt många som fastnade på den där kvalgränsen och jag tänkte att denna grupp kanske till sist ledsnade och kände att de inte platsade?
Att rida en för hög klass och få lite dålig procent kan man kanske förklara bort med en miss eller yttre faktor eller nåt men att rida MsvC gång på gång och få bevisat att domarna inte tycker man rider bra nog kanske tar värre på självförtroendet och gör att man inte känner att det är så kul?

(Sen har det ju blivit i MsvB:1 man kvalat sen 2020 var det väl? Och där har det aldrig riktigt tagit fart, tror knappt jag sett en MsvB:1 med 20 starter i vårt distrikt men vete sjutton om ens Skåne eller Stockholm haft det? Om det sen beror på att programmet var väldigt speciellt till en början, att kvalgränsen blev höjd till 64% eller om de där ryttarna jag tänker på som fick slaget i huvudet att de inte dög i MsvB redan hade lagt av ;) vet jag inte)

Nu fattar jag nog inte riktigt hur det där med MsvB klasserna bevisar att jag har fel? Dra det en gång till 😅

Det var otroligt många som fastnade på den där kvalgränsen och jag tänkte att denna grupp kanske till sist ledsnade och kände att de inte platsade?
Att rida en för hög klass och få lite dålig procent kan man kanske förklara bort med en miss eller yttre faktor eller nåt men att rida MsvC gång på gång och få bevisat att domarna inte tycker man rider bra nog kanske tar värre på självförtroendet och gör att man inte känner att det är så kul?

(Sen har det ju blivit i MsvB:1 man kvalat sen 2020 var det väl? Och där har det aldrig riktigt tagit fart, tror knappt jag sett en MsvB:1 med 20 starter i vårt distrikt men vete sjutton om ens Skåne eller Stockholm haft det? Om det sen beror på att programmet var väldigt speciellt till en början, att kvalgränsen blev höjd till 64% eller om de där ryttarna jag tänker på som fick slaget i huvudet att de inte dög i MsvB redan hade lagt av ;) vet jag inte)
Här upplever jag att så fort man fick kvala från msvb1 så försvann starterna i msvc nu la5-6 och de flesta som ”harvat” runt i msvc började rida msvb1 istället.

Vi hade jättetryck ett tag i msvb1 klasserna men nu sista året har det minskat även där. La5-6 är knappt någon som rider.

Min känsla är att många som rider de lägre klasserna har lite gett upp. Tycker att många inte vill lägga mer träning för att bli bättre utan tycker bara att de är chanslösa på rosetterna. Jag förstår att för många är det en ekonomisk fråga att träna mer men min upplevelse är att många redan ”innan det blev dyrt att ha häst” inte la ner tillträckligt med tid på att träna.

Jag tycker att det finns en väldigt stor utvecklingspotential på många ekipage i de lägre klasserna men att de själva inte riktigt knyter näven och tränar på utan mer verkar tycka att de inte har chans på placering. Vilket är synd.

Men jag förstår att man börjar välja vad man lägger stålarna på. Efter Hollan haft både kolik och en 6000kr hovböld nu i februari å biljäveln krånglar börjar man ju helt klart fundera på om man faktiskt har råd att ha 3 hästar varav två är ”gossehästar”.

Hahaha jag är lite rörig😅. Poängen var att de som kvalade runt i MsvC inte försvunnit till trestjärnig nivå. Så tror nog att du har rätt i att de slutade tävla. Dels för att kvalgränsen på 64% är hög för hästar utan gångarter och dels för att MsvB1 är så kort (fortfarande) att det känns otroligt ovärt att starta. På våra tävlingar har vi kört två MsvB1/dag, en clear round och en vanlig och då fick vi 8-9 starter/klass.

Hahaha jag är lite rörig😅. Poängen var att de som kvalade runt i MsvC inte försvunnit till trestjärnig nivå. Så tror nog att du har rätt i att de slutade tävla. Dels för att kvalgränsen på 64% är hög för hästar utan gångarter och dels för att MsvB1 är så kort (fortfarande) att det känns otroligt ovärt att starta. På våra tävlingar har vi kört två MsvB1/dag, en clear round och en vanlig och då fick vi 8-9 starter/klass.
From i år är väl kvalgränsen 62%?

Tycker att när programmet va så kort att 64% va högt men när man ändrade och la till slutor att det va ändå rimligt men förstår inte grejen när alla andra kval ligger på 62 att man valde 64 i just msvb1.

Tycker själv att kvalsystemet i rundorna är märkligt, man får två försök klarar man inte det så ska man gå ner och kvala om medans i hoppningen har man 24månader på sig.

Är ju liksom inte synd om en dressyrhäst om den missar i vissa moment på banan som det kan bli för en hopphäst som inte är redo för sin klass.

Nu kanske jag upplever de fel men vad jag sett så är nästan alltid MSV B1 fullt, iaf till och från. Men sen vet jag inte vad mkt är här eller om de varit annorlunda innan. Men jag startade höstsäsongen förra året efter skadan å jag tror vi var 25st? 😅

Vad jag upplever iaf så är de Msv b1 och b5 som fylls på fort. Pga kval kanske? Jag vet inte, men de är mkt folk som tävlar de här iaf ☺️

Nu kanske jag upplever de fel men vad jag sett så är nästan alltid MSV B1 fullt, iaf till och från. Men sen vet jag inte vad mkt är här eller om de varit annorlunda innan. Men jag startade höstsäsongen förra året efter skadan å jag tror vi var 25st? 😅

Vad jag upplever iaf så är de Msv b1 och b5 som fylls på fort. Pga kval kanske? Jag vet inte, men de är mkt folk som tävlar de här iaf ☺️
Håller med, tycker även att msvb2 är en klass som oxå drar ok med starter. Msvb4 blev ju skralt i efter man tog bort den som kvalklass. Även om folk inte går upp ett snäpp upplever jag att man tycker att det är viktigt med kvalprocent

Håller med, tycker även att msvb2 är en klass som oxå drar ok med starter. Msvb4 blev ju skralt i efter man tog bort den som kvalklass. Även om folk inte går upp ett snäpp upplever jag att man tycker att det är viktigt med kvalprocent

Ja precis jag håller med och jag tycker väl de e lite kul att man kan vara 20-25 st i en klass.

För mig i början var de en trygghet, kändes som man blev mindre kollad på om man var fler 😂 inbillning såklart men det var lugnande för mig iaf

From i år är väl kvalgränsen 62%?

Tycker att när programmet va så kort att 64% va högt men när man ändrade och la till slutor att det va ändå rimligt men förstår inte grejen när alla andra kval ligger på 62 att man valde 64 i just msvb1.

Tycker själv att kvalsystemet i rundorna är märkligt, man får två försök klarar man inte det så ska man gå ner och kvala om medans i hoppningen har man 24månader på sig.

Är ju liksom inte synd om en dressyrhäst om den missar i vissa moment på banan som det kan bli för en hopphäst som inte är redo för sin klass.
Nope, kvalet i MsvB1 är kvar på 64%. Men du bibehåller kval i MsvB2 och högre om du rider på 62% i de programmen. Vilket är en sån otrolig tankevurpa för det är lättare att rida på 62% i MsvB2 än 64% i MsvB1.

Nope, kvalet i MsvB1 är kvar på 64%. Men du bibehåller kval i MsvB2 och högre om du rider på 62% i de programmen. Vilket är en sån otrolig tankevurpa för det är lättare att rida på 62% i MsvB2 än 64% i MsvB1.
Jag måste ha blandat ihop det för jag hade för mig att de pratade om att sänka kvalet på mötet i december? Men ser ju att det fortfarande är 64% ja. Förstår inte riktigt grejen. Håller med dig om att det är lättare att rida på 64 i msvb2 än msvb1

Här var det gympadag idag. Svinkallt på morgonen med ca -15 men det var SÅ fint och i solen mot en vägg var det 👌 Av de som hoppade först var det en häst som tappade sin ryttare två gånger, det var lite piggt idag….😅 Fille gjorde inga större överraskningar utan skuttade snällt, och han fick beröm av ryttaren som tycker att han är så trevlig att rida. Alltid kul att höra -men jag håller med, han är oftast väldigt trevlig. Nästan så jag blev sugen på att hoppa själv idag (vet dock att den sugenheten mest infaller och håller i sig när jag står på marken).
Ser fram emot GHS denna veckan, har tagit semester på fredag och tar med min mamma.
IMG_8885.webp

Här var det gympadag idag. Svinkallt på morgonen med ca -15 men det var SÅ fint och i solen mot en vägg var det 👌 Av de som hoppade först var det en häst som tappade sin ryttare två gånger, det var lite piggt idag….😅 Fille gjorde inga större överraskningar utan skuttade snällt, och han fick beröm av ryttaren som tycker att han är så trevlig att rida. Alltid kul att höra -men jag håller med, han är oftast väldigt trevlig. Nästan så jag blev sugen på att hoppa själv idag (vet dock att den sugenheten mest infaller och håller i sig när jag står på marken).
Ser fram emot GHS denna veckan, har tagit semester på fredag och tar med min mamma.
Visa bifogad fil 162472
Han hoppade ju jättefint. 😊

Ja jag vet inte alls om tvånget att kvala verkligen påverkade tävlings intresset men är man på riktigt oroad över antalet starter på lägre nivåer så är det väl en av de saker man kanske kan testa att utvärdera igen?

En annan sak som ändrats (men det är nog 20 år sedan) apropå det där med att inte få en rosett med sig hem är andelen placerade. Förr var det en placerad på tre starter, dvs 1-3 startande en placerad och 5-6 två placerade osv men sen nån gång kring millennieskiftet är det en placerad på fyra starter. På en klass med 20 starter innebär det att det nu är fem placerade medan det förr var sju placerade.
Kanske man skulle gå åt andra hållet och öka antalet placerade? Rosetten är billig för arrangören, skulle fler starta om fler fick rosett kanske det vore värt det?

Ja jag vet inte alls om tvånget att kvala verkligen påverkade tävlings intresset men är man på riktigt oroad över antalet starter på lägre nivåer så är det väl en av de saker man kanske kan testa att utvärdera igen?

En annan sak som ändrats (men det är nog 20 år sedan) apropå det där med att inte få en rosett med sig hem är andelen placerade. Förr var det en placerad på tre starter, dvs 1-3 startande en placerad och 5-6 två placerade osv men sen nån gång kring millennieskiftet är det en placerad på fyra starter. På en klass med 20 starter innebär det att det nu är fem placerade medan det förr var sju placerade.
Kanske man skulle gå åt andra hållet och öka antalet placerade? Rosetten är billig för arrangören, skulle fler starta om fler fick rosett kanske det vore värt det?

En normal rosett idag kostar ju ca 60kr och räkna med att varje start kostar arrangören ca 100kr om man har en domare och öd så fler placerade ökar ju utgifterna för arrangörerna om du inte har bra sponsorer i ryggen. På lägre nivå upplever jag att man kan få sponsring med produkter lättare än pengar, men får man inte sponsring med priser eller pengar ökar ju kostnaden om man tex väljer att ha anmälan tillbaks . Så risken med fler placerade blir ju att arrangören måste höja avgifterna mer.

Som arrangör kanske man behöver hitta sätt att utforma tävlingen efter vad man tror kan locka för ekipage till ens tävling? Vi provade kompislag för ponny i höstas som gick hem lite får jag ändå tycka. Göra tävling i tävlingen som kan göra det lite extra kul att prova. Va det en 50+ tävling för några år sen upp igenom som va poppis? Har en kompis som pratade om den. Och sen främst av allt måste klubbarna börja samarbeta med hur man lägger klasser!

Jag vill helt enkelt inte bli satt i samma fack som människor som plågar sina hästar.
Förbundets inställning till det mesta är under all kritik. Grow a pair!
Väldigt många jobbar helger (jag t ex). Hade jag velat tävla hade jag fått ta semester. Går det verkligen inte att lägga klasser en veckokväll? Iaf sommartid?

Nästan tre månader sedan sist då jag varit för dålig i min sjukdom. Men i dag stod månen och stjärnorna rätt och jag har ridit! 🥳✌🏻
Totalt slut efter 15 min men så härligt och trots att det är långt mellan gångerna så känner jag ändå en utveckling från gång till gång. Hästen utvecklas tack vare att jag tömkör en hel del och jobbar för hand. Och jag utvecklas och börjar hitta känslan mer och mer i takt med att hästen blir mer och mer ridbar och mellan hjälperna. Då kan jag slappna av och tänka mer på sitsen istället för att bara klamra mig fast och hoppas på det bästa 😅
Min balans är verkligen dålig pga sjukdomen men när jag kan slappna av och känna att jag har honom mellan hjälperna och därmed ”under kontroll” så vågar jag rida mer och inte bara åka.
Och som alltid hoppas jag att jag kan få till lite mer kontinuitet i ridningen men det är tyvärr inte så lätt.
Drömmer och längtar efter att få träna för tränare igen och verkligen få utveckla min fina häst.
Dålig bild från film men är ändå nöjd och tacksam över att det inte ser helt katastrofalt ut trots att jag sitter på honom så sällan 💕

IMG_9954.webp

Liten uppdatering...
Jag grät i typ tre dar men har nu försökt rycka upp mig.
Flyttade henne till liten (rast)hage igår och jag mår ruskigt dåligt över hur jag har krympt hennes värld. Men hoppas såklart det ska gynna henne att inte äta från nät, gå på knöggel samt vara farligt överviktig (och att hon ska hålla sig på mattan och inte bli helt loco).
Och jag har lovat henne att revidera planen efter åb. 😅
Jag longerade (enligt plan) igår och blev förvånad över att hon såg så bra ut men ropar ju såklart inte hej på långa vägar än. Kortison är ju läskigt på så vis...
Men det känns ändå skönt att få sätta igång lite.

Jag har ju varit satt ur spel av behandlingar, operationer etc. Så pålle har fått stå. Idag tog vi iaf en prommis och han var så bussig som trampade så fint när jag hade grimma och bara har en fungerande arm. Älskade gubbe! Tänk vad man kan bli glad av att orka göra såna småsaker. 😍
Tyvärr har det blivit någon nervpåerkan vid op av höger arm. Jag hoppas verkligen det går över! Som det är nu har jag nedsatt/ingen känsel i delar av handen och kan inte hålla arm/hand i vissa lägen utan att det hugger i nerverna. Lagom skoj när man jobbar med att ta hästar för hand tex.. Livet är lite tufft nu. Tur att ha sitt lyckopiller till häst även på sån här mini-nivå iaf! :heart

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
808
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
532
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 693
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 801
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka