Dressyrsnack nummer 18

Haha jag råkade lära min äldsta samma sak när hon reds in. Så fort jag tog tag i manen så visste hon att det var galopp på gång, så jag fick börja ta tag där i tid och otid för att vänja bort det och sen jobba med mina hjärnspöken för att kunna fatta galopp utan att hålla i 😅
Ja alltså det är ju onödigt att kunna 🤣 men va sjutton man vet ju aldrig 🤣

Känns som att vi borde vara på gång men det är hela tiden nått. Det har gått bra och vi har till och med börjat skutta lite. Men så fick jag en riktig man cold och har inte haft nån ork. Häromdagen tänkte jag ta mej i kragen igen och ta ett litet dressyrpass. Gick inte alls. Sur och tvär häst som bara ville springa och hetsa upp sig. Prinsessan fäller. Jag hatar verkligen fällningsperioden. Hon blir som förbytt varje gång. Jag var sugen på att åka och träna när jag får pengar nästa gång men det är bara och glömma. Suck. Är inte i mitt bästa mode för motgångar just heller.

Åkte till stallet på lunchen idag, har varit super förkyld och sängliggande hela veckan så behövde röra på Fager. Var en sådär magisk vårvinterdag ❤️

Stallägaren har skottat utebanan och kört med harven så det är riktigt bra underlag. Märktes hur Fager njöt av att jobba utomhus
IMG_5067.webp

@nightcrawler och @Mirtai , är med i er förkylningsklubb. Febern släppte äntligen igår men var hos VC idag som konstaterade mycket slem i lungorna men det är åtminstone inte lunginflammation. Än sa hon😅. Otroligt skönt att slippa febern även om hostan är pissdryg. Imorgon blir det domarkurs! Har anmält till årets första tävling också men det blir WE.

Dio tycker verkligen det är tråkigt att vila, energin knastrar typ runt honom ⚡

20250213_210253.webp

Jag har också varit på C-tränar träff nu, super kul att vara igång äntligen!

Så nu är man super inspirerad och ska jobba med grunder, grunder och mer grunder! Men det är ju det viktigaste vi har! Har också fått lite eld i brasan att träna på lite mer ordentligt nu och det behövde jag.

Jag är alltid så sjukt omotiverad över vintern och jag har iaf kämpat på denna vinter med träning varannan vecka för tränare. Så nu ska jag ta till mig av vad han säger och träna lite mer själv också 😅🫠

AH och Jovian vann och fick rungande applåder av publiken enligt Eurodressage. Ja. Blir. Så. Trött.

Sitter på domarutbildningen och teorin om minskade starter är bla att folk är rädd för att bli kallad djurplågare. Jag tror inte riktigt det är så? Eller känner ni är rädda för det?

AH och Jovian vann och fick rungande applåder av publiken enligt Eurodressage. Ja. Blir. Så. Trött.

Sitter på domarutbildningen och teorin om minskade starter är bla att folk är rädd för att bli kallad djurplågare. Jag tror inte riktigt det är så? Eller känner ni är rädda för det?

Nä de är inget jag är rädd för, även om jag ibland tävlar och rider på kandar. Jag tror väl ekonomin är en stor del men jag vet inte faktiskt 😅

Jag gör inte det iaf! Är snarare ekonomin som är den största faktorn skulle jag säga, kanske i kombination med att jag inte känner att jag får ut så mycket av att tävla just nu. Känner mig mest bara dålig när jag åker därifrån 😅

nej och har aldrig hört någon uttrycka sig så heller.
Tror man inte det handlar om kostnaden? Kanske inte alltid nödvändigtvis just tävlingen utan att allting i livet är så väldigt dyrt. Upplever också att en del tycker det är lite omständigt att stå med transport och lägga en hel dag. Barnen har aktiviteter som tar tid och den ledighet man har på helgen behöver läggas på annat än tävling.

Jag kände precis likadant, blir så trött på att den där mannen ska få positiv uppmärksamhet. Jag har ivf bestämt mig att dyker han upp på en arena där jag är publik kommer jag lämna min plats under hans ritt. Inte för att det gör någon skillnad utan för att det skulle kännas bra att göra en markering för min egen del

Nej jag känner mig inte rädd för att bli kallad djurplågare. Har aldrig gjort speciellt många starter per år och gör väl runt 6-10 starter. Det beror mest på att jag jobbar 3/5 helger och på många av våra egna tävlingar har jag hoppat över att tävla då det blivit för mycket att tävla och vara tävlingsledare om vi inte har en stadig funktionärsstyrka

Jag tror att klubbarna i närområdena måste börja samarbeta kring vilka klasser man lägger i de perioder det är mycket tävlingar det finns inte utrymme att klubbarna lägger samma typ av klasser för tillfället.

Kolla terminen för tex Bollen, han har inget före v16. Sen har han tävlingar v16,17,19 och 21. Det kan han absolut köra på om han inte ska skaffa sig sårskador och svullna bakben 🙄 MEN hans mammi har inte råd att vara med på dessa tävlingar under en 5v period och samtidigt träna samt behöva ta ledigt. För vår del hade det varit bättre att dessa tävlingar låg mer utspridda. Vill tillägga att alla anläggningar har två ridhus och kan välja att köra redan i mars. Sen är väl nästa tävling v 27 och sen vår egna tävling v29. Så ser bollens termin ut då jag inte har råd att åka på meeting. Kan liksom inte prioritera bort träning så mitt mål är GP.

Jag undrar även lite hur många klubbar prissätter sina starter. Vi har gjort så att vi har satt samma anmälningsavgift på alla klasser med en domare som vi har sponsrade hederspriser på. Sen de där vi har premier på höjer vi lite.

Klasserna kostar ju lika mycket att arrangera så varför ska de som rider lite högre betala mer än de som rider tex lb? Är ju inte rimligt att vissa tar 150kr mer för en msva med en domare mot en lb tycker jag

Kan förstå att man vill hålla priset nere för de som ska börja tävla så de inte tycker det är för dyrt men samtidigt varför ska de som kommit högre än la betala mer? Tycker det känns konstigt

Såg ett klipp på groomens insta, det ser verkligen inte bra ut. Spänd och bakom lod. Mkt kan man säga om Patrik, men Jovian såg betydligt trevligare ut med honom på ryggen.

Nej i den mån jag överväger tävlingsstarter i år, så är det inte någon rädsla att själv bli kallad djurplågare som får mig att fundera på att stanna hemma. Men "plusvågskålen" kanske inte längre innehåller tillräckligt mycket för att tippa över minussidan, bestående av bl a tiden och pengarna.

Dessutom tanken på om det inte ger hästarna mer att vi åker iväg och rider ut med någon eller några på en trevlig plats, i stället för att trava omkring ensamma på ett fyrkantsspår i några minuter för att få ett papper med några trötta kommentarer. Och tanken på om det inte ger både mig och hästarna mer värde att bara åka iväg och träna med trevligt sällskap. Till ungefär samma pris i pengar och sannolikt mindre tidsåtgång.

Numera brottas jag också med principfunderingar, om jag verkligen vill delta som en statist och en bricka i det tävlingsspel som med tiden har kommit att få många trista inslag. Och indirekt legitimera tävlingsdressyren som grej med mina futtiga starter.

Dressyrtävlingar har väl aldrig varit den största gemenskapen för oss vanliga nobodys, men nu varken känner jag mig inkluderad eller vill känna mig inkluderad. Tävlingsintresset skulle möjligen kunna boostas om det hade funnits en stark vi-känsla inom dressyrsporten som sträckte sig från lättklassryttare till elit, men det framstår ju som helt omöjligt att lyckas med år 2025.

För mig handlar det om pengar. Det finns gott om dressyrtävlingar här, behöver köra max 15 minuter men det är inte värt pengarna.
Fullt av stroppiga människor som tror de äger hela framridningen dessutom.

Lägger pengarna på träning och fälttävlan, där det är trevligt och harmoniskt.

Det är väl frågan om kostnad. Det är alldeles för dyrt. Jag vet inte om det blir någon tävling i år för mej. Beror på hur det ser ut ekonomiskt.

Numera brottas jag också med principfunderingar, om jag verkligen vill delta som en statist och en bricka i det tävlingsspel som med tiden har kommit att få många trista inslag. Och indirekt legitimera tävlingsdressyren som grej med mina starter.

Detta har blivit den springande punkten för mitt eget tävlande. Vilket förstås är paradoxalt eftersom jag dömer. I år är mitt mål att starta mer än förra året, att åka (betydligt) längre och satsa på mitt tävlande. Men inte i dressyr. Det tar som emot att starta dressyr. Kommer göra det, inte synnerhet hemma och så väljer jag några tävlingar där jag tycker det är roligt att vara.

Känner bara man borde vara rädd att bli kallat djurplågare om man plåger sin häst. Mängden folk som jag har sett som slår sin häst även med spö. Rycker i munnen och skriker på dom är alldeles för många. Kanske folk borde börja blicka inåt. Är otroligt många folk jag råkat på som håller på i samma fasoner som AH.

Edit; syfter inte på folk på buke utan hur folk håller på i Sveriges stall. Blandt annat en tjej som spöade sin häst så jag fick gå därifrån för hästen skuggade för ett hörn. Sa till personen efteråt men hon bara ryckade på axlarna och tyckte jag var dum

Senast ändrad:
Numera brottas jag också med principfunderingar, om jag verkligen vill delta som en statist och en bricka i det tävlingsspel som med tiden har kommit att få många trista inslag. Och indirekt legitimera tävlingsdressyren som grej med mina futtiga starter.
Detta. Av flera anledningar har det en längre tid tagit mot att vara en del av ridsportförbundet, och ju mer som sker tar det mot att vara en del av hela tävlingssammanhanget. Dessutom att betala så mycket för något som inte längre känns bra i magen, som en helhet.

Nu är inget av det relevant för mig i dagsläget oavsett, men jag har varit väldigt glad över andra möjligheter, t.ex. onlinebedömning och onlinetävlingar (särskilt uppskattat @Fiorano s upplägg och sätt att döma).

Jag tävlar mycket mindre nu än före pandemin. På något vis bevisade den inställda säsongen att man ju inte behöver tävla 😅 och att det är rätt skönt att bara träna. För min del är inte ekonomin avgörande just nu men absolut bör förbundet jobba med att hålla kostnaderna nere.
Sen måste ridsportförbund och speciellt grenen dressyr jobba med sitt varumärke och kärnvärde. Det är inte så himla kul att presentera sig som tävlingsryttare eller dressyrryttare längre utan jag säger nog att ”jag har hästar” om nån frågar om hobby.

EDIT: och jag låter inte bli att tävla för att jag är rädd att ses som djurplågare. På tävling kan jag visa hur jag rider, och är inte ett dugg rädd för att göra det eller för att hamna på foto eller film osv. Men att presentera mig som dressyrryttare känns jobbigt, då buntas jag ihop med många dåliga representanter från sporten.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
808
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
532
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 693
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 801
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka