Dressyrsnack nummer 18

• Dressyr
  • TrĂ„dstartare TrĂ„dstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 702
  • Visningar Visningar 49 776
Jaha... Klinikbesöket igÄr var ju inte sÄ muntert.
Halsen har blivit kraftigt försÀmrad och nu syns artros i bÄde C5, C6 och vÀrst C7 dÀr benbiten sitter.
Förmodligen blev pÄfrestning för stor nÀr hon strÀckte till högerbogen sÄ hon inte lÀngre orkade kompensera för halsen och dÀrför blev hon sÀmre...

Nu Àr hon behandlad pÄ fem stÀllen och tanken Àr vÀl att sÀtta igÄng henne igen.
Hon har ju gÄtt fantastiskt fram till strÀckningen. Men jag har Àrligt talat inte sÄ mycket hopp om livet...
Dessutom blev den etiska frÄgan vÀldigt stor och relevant.
Nu gÄr hon ju med kompisar och har fri tillgÄng i slowfeednÀt med smÄ maskor under dagtid.
Men jag tror inte att de övriga skulle vilja ta bort nÀt/fri tillgÄng.
Det Àr ju en rÀtt stor belastning för halsen Àven fast hon inte sliter sÄ mycket. Men hon Àr glad och Àlskar sina kompisar och det Àr vÀldigt lugnt i hagen (dock kan hon vara totalt dampig att slÀppa ut).
Att ha henne sjÀlv i mindre hage skulle göra henne mer 'galen' och mentalt onöjd Àven om det kanske med tiden skulle gÄ bra, sÄ lÀnge hon kan motioneras.
Men hon har Alltid gÄtt med kompis och att ta ifrÄn henne det bara för att jag Àr rÀdd om henne (och vill rida)kÀnns fel.
SÄ ja, jag Àr ledsen och förtvivlad och kan konstatera att minsta snedsteg frÄn hÀsten kan bli fatalt. Jag kan inte kontrollera henne och hennes miljö utan Àr helt utelÀmnad till öde och slump.

Halsen har blivit kraftigt försÀmrad och nu syns artros i bÄde C5, C6 och vÀrst C7 dÀr benbiten sitter.
Förmodligen blev pÄfrestning för stor nÀr hon strÀckte till högerbogen sÄ hon inte lÀngre orkade kompensera för halsen och dÀrför blev hon sÀmre...

Nu Àr hon behandlad pÄ fem stÀllen och tanken Àr vÀl att sÀtta igÄng henne igen.
Hon har ju gÄtt fantastiskt fram till strÀckningen. Men jag har Àrligt talat inte sÄ mycket hopp om livet...
Nu gÄr hon ju med kompisar och har fri tillgÄng i slowfeednÀt med smÄ maskor under dagtid.
Det Àr ju en rÀtt stor belastning för halsen Àven fast hon inte sliter sÄ mycket. Men hon Àr glad och Àlskar sina kompisar och det Àr vÀldigt lugnt i hagen (dock kan hon vara totalt dampig att slÀppa ut).
Att ha henne sjÀlv i mindre hage skulle göra henne mer 'galen' och mentalt onöjd Àven om det kanske med tiden skulle gÄ bra, sÄ lÀnge hon kan motioneras.
Men hon har Alltid gÄtt med kompis och att ta ifrÄn henne det bara för att jag Àr rÀdd om henne (och vill rida)kÀnns fel.
SÄ ja, jag Àr ledsen och förtvivlad och kan konstatera att minsta snedsteg frÄn hÀsten kan bli fatalt. Jag kan inte kontrollera henne och hennes miljö utan Àr helt utelÀmnad till öde och slump.
Nej vilken skit!
FörstÄr att det Àr mycket att fundera över nu.

Åh jag lider sĂ„ med dig. Det blir nog till att lita pĂ„ magkĂ€nslan och vara extra uppmĂ€rksam i förĂ€ndringar i humöret.

Vi har fÄtt en ny kliniktid hos en annan veterinÀr, det började med att jag ville ha en second opinion och det fick jag. Den hÀr veterinÀren var dock lite orolig över artrosen som han har pÄ kotan och ville se om den behövde behandlas (med IRAP) för att undvika att den stÀller till mer problem. Jag litar pÄ henne och magkÀnslan Àr att det borde vÀl vara nÄgot jag ska vara orolig för. Den hÀr veterinÀren tyckte inte vi skulle behandla ligamentet mer Àn att fixa skoningen (asap) och sen lÄta honom vila. Men mer ville hon inte sÀga innan hon ser honom... Vi fÄr vÀl se hur det blir dÄ, förhoppningsvis har han hunnit vila sÄ pass mycket att nÄgon av allt trasigt Àr pÄ bÀttringsvÀgen.

En annan grej: jag har varit pÄ Rider in Balance-kurs. Och det ska bli jÀttekul att komma hem och jobba vidare med mina snedheter och svagheter. En del av hennes tankar stÀmmer vÀldigt vÀl in pÄ mina tankar men vissa saker har jag haft en annan ingÄng pÄ, sÄ dÀr fÄr jag tÀnka till för att förstÄ. Men det Àr egentligen logiskt, att om man lÀr kroppen att sitta i balans, dÄ Àr det mindre jobbigt och hÀsten blir mindre assymetrisk.

men jag red ut imorse pĂ„ den som blir 5 nu. Ville inte alls đŸ€” Ă€garen har ridit ett par gĂ„nger och sagt att hon Ă€r sĂ„ bromsig i galoppen men jag har inte mĂ€rkt nĂ„got speciellt, förens idag. Kom ingenstans! Hon brukar fatta galopp sĂ„ fort jag tar tag i halsremmen (😅) och sen rulla pĂ„ i lagom fart. Öka om man ber om det. Men nĂ€. Fattade galopp men kom ingenstans. Trav gick bra sĂ„ vi travade.
vilat tvÄ dagar, longerade igÄr och sen ut idag, trodde snarare hon skulle vara lite pigg.
SÄg jÀttefin ut pÄ lina igÄr, men frÀmst i trav pga underlaget.
Blir ju nojig nĂ€r jag lĂ€ser om alla skadade hĂ€starđŸ˜© lĂ€r Ă„ka till ridhuset och kĂ€nna med bĂ€ttre underlag.

Har köpt tvÄ dressyrtrÀns frÄn TheEquemist som jag Àlskar. Superfin kvalitet och genomtÀnkt design. Skrev en vÀldigt positiv recension som jag skickade in till dem. Dagen efter fick jag meddelande att paket var pÄ vÀg frÄn TheEquemist. Höll ju pÄ att förgÄs av nyfikenhet.
HÀmtade ut det idag och det innehöll tvÄ superfina schabrak och en luva!
Men va! 😍😍 Blev verkligen sĂ„ glad!

Bifogade filer

• C1D5FD9B-794A-4199-97B2-17960F830A6E.webp
    C1D5FD9B-794A-4199-97B2-17960F830A6E.webp
    149 KB · Visningar: 86
Var tvungen att avboka dagens trĂ€ning dĂ„ jag fortfarande har en hemsk hosta och blir andfĂ„dd pĂ„ nolltid. Men blev ju sĂ„ glatt överraskad av presenten och tĂ€nker att Platina kommer vara sĂ„ snygg nĂ€sta trĂ€ning!đŸ„°

[...] Hon brukar fatta galopp sĂ„ fort jag tar tag i halsremmen (😅) [...]
Haha jag rĂ„kade lĂ€ra min Ă€ldsta samma sak nĂ€r hon reds in. SĂ„ fort jag tog tag i manen sĂ„ visste hon att det var galopp pĂ„ gĂ„ng, sĂ„ jag fick börja ta tag dĂ€r i tid och otid för att vĂ€nja bort det och sen jobba med mina hjĂ€rnspöken för att kunna fatta galopp utan att hĂ„lla i 😅

Min hovslagare har ramlat av och skadat ett ledband i ett knÀ.
Typiskt fĂ€lttĂ€vlansryttare, de Ă€r inte kloka 🙄
Hon hade dock letat upp en ny som kunde ta hennes kunder under tiden.
Kom till oss hĂ€romdagen och Ärtan sa nej redan nĂ€r hon kom in i stallet 😅
Hon Àr ett sÄ typiskt sto, kan vara sÄ himla svÄrt med nya mÀnniskor.

Hon var lite skeptisk till min vanliga första gÄngerna men hon har lite mer pondus Àn den hÀr som Àr ganska ny.
Ärtan var oskodd bak hos förra Ă€garen och verkar ha varit det Ă€ven hos tidigare Ă€gare, dvs ganska mĂ„nga Ă„r.
Hon Àr spikkÀnslig och jan bli ganska dramatisk sÄ jag tror att de helt enkelt inte kunnat sko bak.
Var lite strul första gÄngerna men sen har det gÄtt bra.
Det Àr svÄrt eftersom hon samtidigt Àr sÄ himla kÀnslig, Àr du för tuff blir hon rÀdd. Du mÄste var vÀldigt lugn och snÀll men samtidigt vara vÀldigt tydlig och kunna tala om att nu gör vi sÄhÀr, punkt slut!
DÄ gÄr det bra, det var exakt samma sak med lastningen.

Kan vÀl sÀga att den hÀr tjejen inte riktigt lyckades med det.
Hon fick dit skorna till slut men var vĂ€l inte jĂ€tteimponerad av min hĂ€st och Ärtan var absolut inte imponerad av henne.
Jag fĂ„r hoppas att min vanliga hovslagare repar sig snabbt, för allas skull 🙄
Jag har ju inga problem att lyfta ben, anvÀnder stativ nÀr jag broddar och hon stÄr som ett ljus.
Kan utan problem ta ett bakben, hÄlla i skoposition, rycka och dra, slÄ med hammare pÄ sko och hov. Hon bryr sig inte öht sÄ det Àr ju inget jag kan trÀna heller.
BestÀmmer hon sig för att att hon inte tycker om en person ska det mycket till för att hon ska Àndra sig.
Tjejen gick fram till henne innan hon skulle Äka för att klappa.
Ärtan vĂ€nde demonstrativt bort huvudet, stick hĂ€rifrĂ„n!
Normalt Àr hon jÀttegosig.

Jaja, fĂ„r bara hoppas att skorna sitter kvar nu 😅
Idag har vi trimmat i ridhuset med hoppsadel och hon kÀnns toppen fin!
Skulle egentligen trĂ€nat hoppning men vĂ€rmen i trĂ€narens hus la av sĂ„ hon fick prioritera det istĂ€llet, fullt förstĂ„eligt đŸ„¶

Har köpt tvÄ dressyrtrÀns frÄn TheEquemist som jag Àlskar. Superfin kvalitet och genomtÀnkt design. Skrev en vÀldigt positiv recension som jag skickade in till dem. Dagen efter fick jag meddelande att paket var pÄ vÀg frÄn TheEquemist. Höll ju pÄ att förgÄs av nyfikenhet.
HÀmtade ut det idag och det innehöll tvÄ superfina schabrak och en luva!
Men va! 😍😍 Blev verkligen sĂ„ glad!
Den kvinnan vet hur en tar hand om sina kunder i uppstarten!

Den kvinnan vet hur en tar hand om sina kunder i uppstarten!
Ja eller hur! SĂ„ smart!
Speciellt om man jÀmför med hon som tagit fram FinessetrÀnsen. De har sÄ dÄlig kvalitet. Pannbandet lossnade plötsligt och föll av nÀr trÀnset inte ens var tvÄ Är gammalt. Skrev och beskrev vad som hÀnt och ifrÄgasatte kvaliteten pÄ lÀdret pÄ ett trÀns som kostar över 4000:-
Blev idiotförklarad och det var minsann en massa proffs som anvÀnde deras trÀns och det var inget konstigt att ett pannband gick sönder..
Eeh..jo pÄ ett sÄ dyrt trÀns efter sÄ kort tid.

Hon var lite skeptisk till min vanliga första gÄngerna men hon har lite mer pondus Àn den hÀr som Àr ganska ny.
Ärtan var oskodd bak hos förra Ă€garen och verkar ha varit det Ă€ven hos tidigare Ă€gare, dvs ganska mĂ„nga Ă„r.
Hon Àr spikkÀnslig och jan bli ganska dramatisk sÄ jag tror att de helt enkelt inte kunnat sko bak.
Det Àr svÄrt eftersom hon samtidigt Àr sÄ himla kÀnslig, Àr du för tuff blir hon rÀdd. Du mÄste var vÀldigt lugn och snÀll men samtidigt vara vÀldigt tydlig och kunna tala om att nu gör vi sÄhÀr, punkt slut!

Hon fick dit skorna till slut men var vĂ€l inte jĂ€tteimponerad av min hĂ€st och Ärtan var absolut inte imponerad av henne.
Jag har ju inga problem att lyfta ben, anvÀnder stativ nÀr jag broddar och hon stÄr som ett ljus.
Kan utan problem ta ett bakben, hÄlla i skoposition, rycka och dra, slÄ med hammare pÄ sko och hov. Hon bryr sig inte öht sÄ det Àr ju inget jag kan trÀna heller.
BestÀmmer hon sig för att att hon inte tycker om en person ska det mycket till för att hon ska Àndra sig.

Skulle egentligen trĂ€nat hoppning men vĂ€rmen i trĂ€narens hus la av sĂ„ hon fick prioritera det istĂ€llet, fullt förstĂ„eligt đŸ„¶

Min Ă€r samma, skodd av 3-4 olika utan problem innan, jag, syrran, mamma och medryttaren kan lyfta och kratsa eller brodda utan problem. Men nuvarande hovslagaren började hon sparka efter sĂ„ fort hon skulle ta i bakbenen 🙈. VĂ€ldigt mjuk och försiktig hovslagare sĂ„ jag tror hon helt enkelt mĂ€rkte att hon kunde 🙃. Hon Ă€r dock snĂ€ll och gosig framtill, inte sur förutom nĂ€r hon ska ta benen. GĂ„r ju liksom inte att trĂ€na bort nĂ€r hon inte visar beteendet med nĂ„gon annan... Senaste Ă„ret har hon fĂ„tt skos med Domosedan, dĂ„ gĂ„r det bra. Har börjat trappa ner sĂ„ hoppas det ska gĂ„ utan sĂ„smĂ„ningom...

Min Ă€r samma, skodd av 3-4 olika utan problem innan, jag, syrran, mamma och medryttaren kan lyfta och kratsa eller brodda utan problem. Men nuvarande hovslagaren började hon sparka efter sĂ„ fort hon skulle ta i bakbenen 🙈. VĂ€ldigt mjuk och försiktig hovslagare sĂ„ jag tror hon helt enkelt mĂ€rkte att hon kunde 🙃. Hon Ă€r dock snĂ€ll och gosig framtill, inte sur förutom nĂ€r hon ska ta benen. GĂ„r ju liksom inte att trĂ€na bort nĂ€r hon inte visar beteendet med nĂ„gon annan... Senaste Ă„ret har hon fĂ„tt skos med Domosedan, dĂ„ gĂ„r det bra. Har börjat trappa ner sĂ„ hoppas det ska gĂ„ utan sĂ„smĂ„ningom...

Nej, det Ă€r ju det som Ă€r sĂ„ svĂ„rt 😅
Hon har varit jĂ€ttesnĂ€ll hos tidigare Ă€gare med deras hovslagare och med min vanliga gĂ„r det jĂ€ttebra. Hon fĂ„r dessutom klappa och klia. Den hĂ€r försökte hon sparka, kliva rakt över eller trycka in i vĂ€ggen 😅
Charmigt Ärtan 🙃
Testade idag att hÄlla upp bÀgge bak ganska högt och en lÀngre stund, vrida och vÀnda bara för att vara sÀker pÄ att det inte var nÄgot galet men ingen reaktion alls.
Nu var hon ju förvisso missnöjd redan nÀr hon började med fram och det eskalerade bara mer och mer...
Den hĂ€mr var ju ocksĂ„ försiktig och mjuk vilket Ärtan sĂ„g direkt och dĂ„ var det kört.
Hon kan ju vara bitch deluxe i hagen ocksÄ nÀr det inte passar henne.

Min Ă€r likadan 😂 hon mĂ€rker direkt och testar hovslagaren direkt om denne slĂ€pper bakbenen eller om hovis petar pĂ„ henne. AlltsĂ„ inte tar tag utan lix "kittlas" lite, samma om massören eller vetrinĂ€r ska visitera, jag fĂ„r alltid sĂ€ga Ă„t dem att ta ordentligt pĂ„ henne för annars blir hon galen. SkĂ€ms extremt mkt om jag glömmer sĂ€ga till för hon sparkar gĂ€rna rejĂ€lt om man pillar pĂ„ henne för försiktigt 😅😅😅

Blir ju dock sju resor vÀrre om man Àr för hÄrd som du sÀger, de tÄl hon inte heller dÄ blir hon rÀdd spÀnd och lite hysterisk.

SĂ„ mest tydlighet som krĂ€vs, lugn och inget pillande 😂👍

Min Ă€r likadan 😂 hon mĂ€rker direkt och testar hovslagaren direkt om denne slĂ€pper bakbenen eller om hovis petar pĂ„ henne. AlltsĂ„ inte tar tag utan lix "kittlas" lite, samma om massören eller vetrinĂ€r ska visitera, jag fĂ„r alltid sĂ€ga Ă„t dem att ta ordentligt pĂ„ henne för annars blir hon galen. SkĂ€ms extremt mkt om jag glömmer sĂ€ga till för hon sparkar gĂ€rna rejĂ€lt om man pillar pĂ„ henne för försiktigt 😅😅😅

Blir ju dock sju resor vÀrre om man Àr för hÄrd som du sÀger, de tÄl hon inte heller dÄ blir hon rÀdd spÀnd och lite hysterisk.

SĂ„ mest tydlighet som krĂ€vs, lugn och inget pillande 😂👍

Ja, det Àr ju en balansgÄng, tydlig, bestÀmd men inte hÄrd.
Försöker hon med min vanliga hovslagare rÀcker det med en harkling frÄn denne sÄ skÀrper hon till sig direkt.
Ston đŸ˜…đŸ˜‚â€ïž

Skrev och berÀttade för min vanliga hovslagare som svarade med.
Åh, Ärtan, vilken jĂ€vla apa hon Ă€r đŸ˜‚â€ïž

Liknande trÄdar

Körning Jag började lÀsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny Àn :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
808
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun pÄstÄr at 18 tommer er som en 17 tommer pÄ andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
532
Senast: zarmino
·
Övr. Barn SvĂ„raste just nu Ă€r att tillgodose barnens önskemĂ„l efter förskolan samtidigt som jag fĂ„r mat pĂ„ bordet och en hyfsad tid för lĂ€ggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 693
Senast: KrÄlus
·
HÀstmÀnniskan Hej! Jag sÄlde min hÀst 2017 efter nÀstan 4 Är tsm dÄ jag ramla av rejÀlt och tyvÀrr blev vÀldigt rÀdd. FrÄn att ha trÀnat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 801
Senast: Grazing
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Tillbaka