Dressyrsnack nummer 18

Idag började v3 sen senaste återbesöket och då fick jag enligt schemat börja arbeta lite i skritten. Barka kändes cool när jag tog in henne, så valde att testa utan pleg idag. Tänkte då att det var bäst att skippa spö eller sporrar.

Det var fel tänkt. Hon var lika mycket sömngångare som på pleg. 🙈 Hon har ju så klart tappat massa muskler och styrka, men jag hade också glömt hur totalt nonchalant hon blir efter att ha vilat länge. Nu ska jag ju inte kräva nåt än, men får nog ta med både spö och sporrar ändå, annars kommer vi aldrig igång igen.

Idag började v3 sen senaste återbesöket och då fick jag enligt schemat börja arbeta lite i skritten. Barka kändes cool när jag tog in henne, så valde att testa utan pleg idag. Tänkte då att det var bäst att skippa spö eller sporrar.

Det var fel tänkt. Hon var lika mycket sömngångare som på pleg. 🙈 Hon har ju så klart tappat massa muskler och styrka, men jag hade också glömt hur totalt nonchalant hon blir efter att ha vilat länge. Nu ska jag ju inte kräva nåt än, men får nog ta med både spö och sporrar ändå, annars kommer vi aldrig igång igen.
Jag har förmodligen missuppfattat, men det låter väldigt illa i mina öron om du behöver både spö och sporrar för att få igång hästen. Om det är så krävs det nog en annan approach till träningen så hästen tycker det är roligt också.

Jag har förmodligen missuppfattat, men det låter väldigt illa i mina öron om du behöver både spö och sporrar för att få igång hästen. Om det är så krävs det nog en annan approach till träningen så hästen tycker det är roligt också.

Nej du har inte missuppfattat. Jag har en häst som är mycket bekväm av sig. Det är ju inte så att jag sitter och sparkar på henne med sporrarna eller spöar upp henne, men man behöver kommunicera att det faktiskt inte funkar att hon knappt rör sig framåt. Vilket väldigt ofta är fallet när hon vilat.

Vi försökte rida på banan idag men tyvärr hann det frys på under passet. Sadeln har tyvärr börjat glida bakåt, misstänker att den är lite vid nu när han inte är så fet längre..🫣 Så det måste väl oxå åtgärdas..
Hursomhelst så har Mysen varit extremt spökig och jag har inte fattat varför, sedan kom jag på att jag börjat ge Trikem proteinkomplex för smaklighetens skull istället för Evolve och det gav jag inte förra vintern. Så provade att dra ner på det och idag var han pigg och inte alls lika spökig. Han har ändå varit så stabil och duktig så har faktiskt börjat rida på träns på banan, går riktigt bra och får fram näsan bättre.
Hade pivon som filmade och trots mörkt schabrak så gick det riktigt bra.
Så bjuder på en filmsnutt.
Å vad fina ni är 😍 bara sett enstaka klipp förut, då det också synts att det finns mycket kapacitet, men här ser ni ju ut som rena rama proffsen 👌

För oss går det rätt bra!
Vinter är alltid krångligt för mig, och jag försöker hela tiden komma ihåg att det är nog att vi kan rida och hålla oss igång och att det kommer maj till oktober då vi kan utvecklas osv osv osv ;) men i år har vi faktiskt verkligen kunnat hålla igång och hästen är kanske till och med lite bättre nu än i oktober (även om konditionen, styrkan och midjemåttet var lite bättre då än nu 😇 på både mig och hästen 😁)

Han känns ganska jämn i sidorna, har blivit starkare och börjat bära upp mig bättre och jag har iaf en teoretisk plan för det svåra höger bytet (som numera finns, det blir kort och kommer ofta lite skutt och jämfota skutt men är i övningen iaf rent eller före bak nu) och det lättare vänster bytet känns det som om vi kan göra i sömnen (peppar peppar ta i trä osv)
Piruetterna finns det fortfarande bara kvarts eller 1/3 varv av :D men han samlar fint och galoppen är starkare. Det är att hålla balansen och vända som är lite klurigt ännu. Vilket iofs gjort att jag tagit lite tag i bakdelsvändningarna och nu gör vi godkända sådana åt båda håll och hyfsade till vänster.

Kul läge! Hoppas på fin februari-mars och sen vet jag att när snön tinar och tjälen släpper i april så får vi en lugnare period men sen är den härliga våren-sommaren-hösten här igen 🤩

IMG_2183.webp

En intressant sak som jag noterat med Fager - han är ofta ganska orolig i munnen i bemärkelsen att han tuggar och ibland fipplar med tungan. Det försvinner när han är avslappnad och fokuserad. Jag har tänkt att det egentligen inte är bettrelaterat utan mer ett ”tics” han har kopplat till att han inte är avslappnad, dvs det är ett sätt att få utlopp för något. När jag red i grimma i lördags beter han sig precis likadant. När han spänner till börjar munnen fippla och tungan kommer ut. Den är inte ute konstant utan han mer som slickar sig. Noterar också att när han slappnat av så skummar han i munnen trots att inget bett finns.

IMG_5052.webp

jag ska ev börja rida Zture lite "på schema" också och det behövs för min motivation. Jag velar lite om jag ska låna in en till häst att rida, men vi får se lite vad jag kommer orka. Känner att jag är på väg ner i energi igen, vilket är otroligt opassande för i morgon ska jag på Rider in Balance-kurs.

Red Z idag i alla fall, och det gick åt skogen. Han lyssnade inte det minsta på mig, alla övergångar blev sega, både uppåt och nedåt. Jag behöver faktiskt sporrar på honom för att han ska vara med mig. Använder ju vadmuskeln att samla med så när jag inte har sporrar är det som att han faktiskt inte riktigt fattar vad jag vill, samla eller skjuta på? Och dessutom blir hela hans huvud sirap. Det blir nog bättre nästa gång.

Å vad fina ni är 😍 bara sett enstaka klipp förut, då det också synts att det finns mycket kapacitet, men här ser ni ju ut som rena rama proffsen 👌
Ååh tack vad snällt! ❤️❤️
Vi har lättare för piaff och passage än byten, där har vi lååååångt kvar innan vi får till det. Känns lite frustrerande ibland faktiskt men det får ta den tid det tar helt enkelt. Han har lätt för att spänna sig och tappa bjudningen i galoppen och då går det inte att göra några byten. Det har ju inte blivit lättare när sadeln inte har legat optimalt heller eftersom min känslighetsminister är väldigt bestämd på den punkten.🫣 Du har faktiskt inspirerat mig med dina filmer, dina hästar ser alltid så avslappnade ut och jag försöker ha det som målbild med min som gärna spänner till.😍

Jag måste lära mig rida piruetter på vanligt träns. De e ngt jag gör som förstör. Kan göra dem skitbra till vänster i repgrimma. Så nu får jag skärpa mig 😂

I övrigt tränade vi med godis igen, de va nästan 1mån sen sist. Så i början fick vi bara träna på att öka tiden mellan signal och när man får godiset. Vilket gick jättebra, sen var de svårare när vi skulle fokusera, hon gissar ju mkt just nu så de blev öppna, passage, sluta, piaff tramp och galoppfattning allt på en gång innan vi lugnade ner oss 😂 skrattar mest åt henne när hon gör sådär, de går ändå över så fort och så fokuserar hon sen, så de är bara charmigt. ♥️

Åker bort på utbildning några dagar så då får hon gå i skogen med hjälpryttare. Mysigt för henne och spännande för mig! 😁

@Jeps och @Corax håller tummarna för er båda :heart

Igår red jag en kompis häst som jag passar när hon är bortrest, jag har inte ridit honom på ett par år nu men red honom regelbundet när han var unghäst -och främst en period när ägaren var skadad efter en ofrivillig avsittning... Kul att rida honom igen, det är en häst med rätt starka åsikter men med mycket kvalitéer så det är en rolig häst. Min egen är mycket enklare (både mentalt och tekniskt 😅🤪) men det är utvecklande för en själv så tackar och tar emot för dessa lärodagar.

Idag kunde vi i alla fall skritta i annat än sengångartakt, med något hopp om att faktiskt bygga upp hennes kondition igen. ;)

Tycker dock hon börjar se lite tunn ut och gissar att hon tappat lite vikt också och inte bara muskler. Blir dock lite osäker på om jag ska öka hösilaget eller kraftfodret. Jag ville ju inte ha en massa överskottsenergi, men samtidigt behöver hon nog protein.

Idag kunde vi i alla fall skritta i annat än sengångartakt, med något hopp om att faktiskt bygga upp hennes kondition igen. ;)

Tycker dock hon börjar se lite tunn ut och gissar att hon tappat lite vikt också och inte bara muskler. Blir dock lite osäker på om jag ska öka hösilaget eller kraftfodret. Jag ville ju inte ha en massa överskottsenergi, men samtidigt behöver hon nog protein.
Det beror ju på hur analysen ser ut men mest troligt kan du öka på grovfodret (och kanske komplettera med proteinfoder).

Det beror ju på hur analysen ser ut men mest troligt kan du öka på grovfodret (och kanske komplettera med proteinfoder).

Ja grovfodret borde ju vara helt ofarligt att öka och längre tuggtid behöver hon alltid. Kanske bäst att öka frukosten, upplever henne som extra hungrig när hon kommer in vid 14 och får middagen.

Nej tyvärr är det 3 fodringar per dag som ingår. Normalt sett har hon att pilla med i hagen, men nu står hon ju i sjukhage.
Vi har inte heller några fodringar mellan utsläpp och insläpp kl 14, men jag och många andra ger grovfoder så sådana höbollar i hagen. Kanske något för er?
Min får 3 kg hö i 2 st höbollar och det tar henne minst 2-3 timmar att äta upp.

(Vår stallägare har en fix ide och tillåter inte utfodring i hagarna, men höbollarna är hon ok med sålänge man krattar upp ev spill regelbundet)

Jag lägger alltså in höbollarna dagen innan när jag är i stallet, så det blir som en andra frukost.

Vi har inte heller några fodringar mellan utsläpp och insläpp kl 14, men jag och många andra ger grovfoder så sådana höbollar i hagen. Kanske något för er?
Min får 3 kg hö i 2 st höbollar och det tar henne minst 2-3 timmar att äta upp.

(Vår stallägare har en fix ide och tillåter inte utfodring i hagarna, men höbollarna är hon ok med sålänge man krattar upp ev spill regelbundet)

Jag lägger alltså in höbollarna dagen innan när jag är i stallet, så det blir som en andra frukost.
Åh det var ju smart. De rullar inte iväg dem under staketen då?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
808
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
532
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 693
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka