Dressyrsnack nummer 18

Åh det var ju smart. De rullar inte iväg dem under staketen då?
Väldigt sällan. Jag tror det kanske hänt typ 1-2 gånger max för min häst under de åren jag använt höboll. Min häst brukar rulla omkring den på ganska liten yta när hon äter och det är ju liksom inte som en fotboll som studsar iväg ;)

Just i väldigt små sjukhagar är risken lite högre eftersom ytan att rulla bollen på är så begränsad, men i de situationerna har jag löst det genom att försöka skapa någon liten vall på de ställen man märker att bollen kan råka rulla ut. Tex någon gren, snövall på vintern, liten jordvall eller liknande. Dessutom kan man ju be förbipasserande att de rullar in bollen igen om de skulle se att de hamnat utanför. Tex personal eller stallkompisar.

Finns olika sorter som är formade olika. Den jag har valt är ganska kantig, finns andra som är mer rundande i formen. Jag inbillar mig att de kantiga rullar iväg mindre.

Min häst älskar höbollarna. Märks att hon tar sikte på sina bollar när hon är på väg ut till hagen. Ett tag när hon stod i sjukhage märkte hon nog inte ens om man bytte mellan olika sjukhagar, hon tog bara sikte på sin boll och skulle till den hagen där bollen låg :laugh:

Har åkt på förkylningen från helvetet och är inne på femte dagen med feber. Är så illa att jag inte ens tänker tanken att det skulle gå att skritta eller longera🙄. Ingen katastrof för hästarna egentligen då en vila passar rätt bra in just nu men ändå så vansinnigt tröttsamt. Har repkurs för domare på lördag så hoppas jag är pigg nog att ta mig dit. Hoppas innerligt att det även blir en bättre dialog kring hästvälfärden denna gången...

Såg att AH ska starta Jovian igen. Jag hoppas verkligen att folk låter bli att applådera eller går därifrån. Men det var väldigt många hjärtan från folk på Ridehestens Facebook när de skrev om comebacken.

Har åkt på förkylningen från helvetet och är inne på femte dagen med feber. Är så illa att jag inte ens tänker tanken att det skulle gå att skritta eller longera🙄. Ingen katastrof för hästarna egentligen då en vila passar rätt bra in just nu men ändå så vansinnigt tröttsamt. Har repkurs för domare på lördag så hoppas jag är pigg nog att ta mig dit. Hoppas innerligt att det även blir en bättre dialog kring hästvälfärden denna gången...

Såg att AH ska starta Jovian igen. Jag hoppas verkligen att folk låter bli att applådera eller går därifrån. Men det var väldigt många hjärtan från folk på Ridehestens Facebook när de skrev om comebacken.
Jag fattar inte ens att han har mage att starta trots att han får, själv hade jag aldrig vågat visa mig offentligt igen om jag hade varit honom. Men men, gissar att han är narcissist så han har nog aldrig gjort något fel och alla andra är dumma och ljuger. Han skulle passa perfekt in i Trumps och Musks lilla klubb...

Krya på dig!

Just i väldigt små sjukhagar är risken lite högre eftersom ytan att rulla bollen på är så begränsad, men i de situationerna har jag löst det genom att försöka skapa någon liten vall på de ställen man märker att bollen kan råka rulla ut. Tex någon gren, snövall på vintern, liten jordvall eller liknande. Dessutom kan man ju be förbipasserande att de rullar in bollen igen om de skulle se att de hamnat utanför. Tex personal eller stallkompisar.

Finns olika sorter som är formade olika. Den jag har valt är ganska kantig, finns andra som är mer rundande i formen. Jag inbillar mig att de kantiga rullar iväg mindre.

Jag har en nu men den är åt det rundare hållet, så får skaffa en mer kantig. Ibland har vi hört den kastas omkring i boxen. 🙈

Men det låter absolut som en bra idé så länge hon är i sjukhagen. :)

Jag har en nu men den är åt det rundare hållet, så får skaffa en mer kantig. Ibland har vi hört den kastas omkring i boxen. 🙈

Prova den du har först? Du lär ju märka om den rullar ut eller inte😊

Jag hade en förut men har som sagt utökat till 2 st just för att förlänga ättiden ytterligare. Har haft stallkompisar som haft som rutin att ge sin häst ”lunchboll” också, men det bygger ju på att man har möjlighet att lägga in en under hagtid (eller kan betala personal för den tjänsten).

Jag hade också sådana där bollar till mina förut.😊 Hayplay hette de.
De gillade verkligen sina bollar och jag förundrades alltid över hur det lyckades få ut varenda strå!
Jag kunde trycka in 2 kg i varje boll.

Sålde dem när jag flyttade till stallet jag står nu. De får lunch i hagen och kan vara ute till 18-19 utan problem. 🙏🏻

Jag hade också sådana där bollar till mina förut.😊 Hayplay hette de.
De gillade verkligen sina bollar och jag förundrades alltid över hur det lyckades få ut varenda strå!
Jag kunde trycka in 2 kg i varje boll.

Sålde dem när jag flyttade till stallet jag står nu. De får lunch i hagen och kan vara ute till 18-19 utan problem. 🙏🏻
Hayplay är samma som jag har👍

Min häst har också en hayplay-boll och älskar den! Han har en stor hage med lite sluttning ner mot ett staket och den åker tyvärr ofta ut där under, men för det mesta har han hunnit tömma den innan dess! Får i ca 2 kg om jag pressar ordentligt och det tar honom flera timmar att äta upp.

Min häst har också en hayplay-boll och älskar den! Han har en stor hage med lite sluttning ner mot ett staket och den åker tyvärr ofta ut där under, men för det mesta har han hunnit tömma den innan dess! Får i ca 2 kg om jag pressar ordentligt och det tar honom flera timmar att äta upp.
Ni som har höboll, vilken storlek på hålen har ni?
Har funderat på en till vår ponny men vet inte vilken storlek på hål som är lämplig till c-ponny.
Vill inte att det ska bli för svårt men samtidigt ska det ju förlänga ättiden så mycket som möjligt.

Har funderat på en till vår ponny men vet inte vilken storlek på hål som är lämplig till c-ponny.
Vill inte att det ska bli för svårt men samtidigt ska det ju förlänga ättiden så mycket som möjligt.
Jag har sån som marknadsförs för storhäst. Det är väl också utifrån risk att fastna man inte ska ha flr stora hål? Har väl hänt att hästar fastnat med underkäken i hål.

Min har en hayplay original, tror de är typ 7-8 cm? Finns med mindre hål också.

Jag har sån som marknadsförs för storhäst. Det är väl också utifrån risk att fastna man inte ska ha flr stora hål? Har väl hänt att hästar fastnat med underkäken i hål.
Min använder framhovarna för att rulla bollen… Var lite rädd att han skulle lyckas fastna först men bollen är konstruerad så att risken kändes minimal vid närmare inspektion.

Jag såg en lösning där personen trädde upp höbollen på en rundstav (kvastskaft) som var knutet mellan två stängselstolpar, kanske en idé om staket eller liknande ger utrymme för det?
Men då kan de ju inte rulla bollen alls? De måste ju kunna rulla den för att få ut allt?
Iaf min häst, men hon kanske är opraktiskt lagd😅

Den till ponny är extremt svår att få ut hö ur. Min pillriga som lätt tömde trippla hönät fick INTE ut ur ponnybollen. Jag använde den till morotsbitar istället.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
808
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
532
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 693
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka