Dressyrsnack nummer 18

Ja, jag kan jogga henne på töm på volt utan (allt för mycket) stök, men så fort det ska bli lite mer precision eller faktiskt arbete på töm behöver vi också ha ganska tomt i ridhuset för att det ska kännas säkert😅
Fille sköter sig halva passet, kan galoppera flera gånger lugnt och fint -och sen vaknar han och blir mer luftburen än nåt… typ såhär och så galopperar han jeeeettefort.
IMG_8704.webp

Hon är verkligen fin!!

Gud så ridsugen jag blir, på en vuxen och balanserad häst vill säga. Mitt egna yrväder är visserligen härlig när han inte fladdrar runt eller tappar mig, men ridning blir det inte mkt av eftersom vi aldrig tycks komma igång.

Förra året en fraktur i ett ben och typ 8 månaders vila och sen rehab, i år inleder vi med att konstatera att han troligen behöver opereras pga struppipning OCH att jag ramlar av igen efter att jag under hela hösten mycket långsamt och med stöd från marken terapiat min plötsligt uppkomna rädsla och blivit lite stöddig och tom vågat börjat galoppera lite efter sommarens brutala avramling som skrämde skiten ur mig. Den här gången ramlade jag dock av och kastades inte av = blev inte mer skrämd än jag redan blivit tack och lov, men ändå så himla onödigt. Låg motivation också att sätta igång efter vintervila osv när jag vet att han troligen kommer bli stående igen - och därefter få ny rehabperiod med galenskap och trams som ett brev på posten.

Hänger liksom här nu för att nyansera min ganska urvattnade och less inställning till hästägande och tja, målbilder som fina ridfilmer uppväger ju lite i deppigheten iaf. <3
Tror det är ofrånkomligt att inte gå igenom perioder med häst där uppförsbacken emellanåt ter sig oändlig.
Köpte ju denna vackra fux som oinriden 3.5 åring.
Såg framför mig hur min dressyrkarriär skulle nå nya, oanade höjder.😂
Nu åtta år senare är hon en snäll men lite nervig häst som med viss tvekan skulle ta sig igenom en LA.
Tyvärr gillar hon dock inte tävlingar och det har bara hänt vid några enstaka tillfällen att vi tagit oss förbi x..
Hon drogs också med en ligamentskada som totalt tog 1.5 år. Dels pga feldiagnos.

Hon har även "tappat" mig vid några tillfällen då jag inte riktigt kunnat sitta kvar när hon gjort 180 graders svängar..
Galopperat hem utan att bry sig om matte som landade i diket.

Men peppar, peppar. Just nu verkar hon både hyfsat sansad, snäll och frisk..✊🏻

Red Maja ändå efteråt och hon utvecklas i raketfart. Också pigg men hon är lite rimligare. Red delar ur LC1 och har anmält henne till en PnR om två veckor! Ska bli spännande hur hon tar sig an uppgiften. Tyvärr inte en enda som hört av sig på hennes annons men är väl en shitty tid att sälja häst nu.
Var har du annonserat? Har vänner som letar häst...

Var har du annonserat? Har vänner som letar häst...
Hästnet och i PRE-grupp på fejan. De som hört av sig vill ha häst som kan gå på fri tillgång och på bete, vilket inte fungerar eftersom hon har haft fång. Kan inte garantera att hon fungerar i en ny flock heller för hon är tuff som tusan hos mig.

Vi dressyrade igår och Ärtan var verkligen on fire 😁
Hon är så rolig att rida när hon har massor med energi men utan att vara spänd, tittig och reaktiv. Så fin och spänstig trav och galopperade uppåt och framåt, den förvända kändes hur enkel som helst, kunde rida spikrakt på kvartslinjerna, stadiga öppnor, snygga skänkelvikningar och några, kanske lite väl luftiga byten 😆

Det syns så väl på henne när hon är extra taggad 😁❤️
20250203_100116.webp

Vi dressyrade igår och Ärtan var verkligen on fire 😁
Hon är så rolig att rida när hon har massor med energi men utan att vara spänd, tittig och reaktiv. Så fin och spänstig trav och galopperade uppåt och framåt, den förvända kändes hur enkel som helst, kunde rida spikrakt på kvartslinjerna, stadiga öppnor, snygga skänkelvikningar och några, kanske lite väl luftiga byten 😆

Det syns så väl på henne när hon är extra taggad 😁❤️
Visa bifogad fil 161843
My god vilka söta öron och gulligt utryck!😍😄

Alltså vilka bilder ni får till där uppe i norr med snö och solsken! I söder har vi lera, grått, grått med inslag av lite brunt.
Älskar Norrland ❄️❤️! Vintrarna må vara kalla men det är otroligt bra ridmöjligheter på snön. Hästarna är renare och hovarna mår bättre utan leran. Enda jag kan sakna är att våren här är otroligt långsam. Det är brunt väldigt länge innan gräs och grönt väl tar fart.

Woop woop! Har gjort en lösning med Kattens ägare så jag kan behålla henne tillsvidare 😍. Är så himla glad för jag absolut älskar den här hästen. Hon är som gjord för mig och jag tror så mycket på henne❤️. Blev lite fotade och filmade idag också😃
received_2032971237202668.webp

Vi försökte rida på banan idag men tyvärr hann det frys på under passet. Sadeln har tyvärr börjat glida bakåt, misstänker att den är lite vid nu när han inte är så fet längre..🫣 Så det måste väl oxå åtgärdas..
Hursomhelst så har Mysen varit extremt spökig och jag har inte fattat varför, sedan kom jag på att jag börjat ge Trikem proteinkomplex för smaklighetens skull istället för Evolve och det gav jag inte förra vintern. Så provade att dra ner på det och idag var han pigg och inte alls lika spökig. Han har ändå varit så stabil och duktig så har faktiskt börjat rida på träns på banan, går riktigt bra och får fram näsan bättre.
Hade pivon som filmade och trots mörkt schabrak så gick det riktigt bra.
Så bjuder på en filmsnutt.

Vi försökte rida på banan idag men tyvärr hann det frys på under passet. Sadeln har tyvärr börjat glida bakåt, misstänker att den är lite vid nu när han inte är så fet längre..🫣 Så det måste väl oxå åtgärdas..
Hursomhelst så har Mysen varit extremt spökig och jag har inte fattat varför, sedan kom jag på att jag börjat ge Trikem proteinkomplex för smaklighetens skull istället för Evolve och det gav jag inte förra vintern. Så provade att dra ner på det och idag var han pigg och inte alls lika spökig. Han har ändå varit så stabil och duktig så har faktiskt börjat rida på träns på banan, går riktigt bra och får fram näsan bättre.
Hade pivon som filmade och trots mörkt schabrak så gick det riktigt bra.
Så bjuder på en filmsnutt.
Super fina :heart jätte stor skillnad mot förre videon tycker jag. Han ser mycket mer bekväm ut med sadlen tycker jag, även om den åker bak. Super fina är ni! tänkte wow vilket ekvipage när jag såg denna videon nu.

Här har vi fått se solen igen, varit som ett grått lock över oss hur länge som helst... I förrgår var Fille busig och smet ur sin box (plötsligt var han hal som en ål och bara SLANK ut :mad:🤣), som tur var tog han vänster och hamnade i en återvändsgränd istället för att ta höger som leder ut :angel: Jag var stalledig igår, men Fille var ute på långa skogsrundan med en tjej från stallet så han var helt säkert väldigt glad ändå. Blir lite trimning idag tror jag och sen i nästa vecka passar jag en kompis häst med så ska rida den ett par dagar vilket ska bli kul för det var länge sen jag red honom.

Ridit ut par dagar, igår skrittade vi i skogen på andra sidan terrängbanan, hon var då glad och nöjd med livet ❤️
Idag gick vi till ridhuset för att rida över bommar.
Hon var inte på topp, spänd på den nivån att hon är rädd för sin egen skugga. Tappar bjudning, står emot, blir kort, väldigt stum och stötig. Lägger man på ben i det läget kastar hon sig direkt 😅
En utmaning att behålla lugnet och tålamodet själv i det läget.

La ett gäng travbommar på diagonalerna och travade runt på en stor åttvolt, väldigt monotont i samma tempo, utan övergångar. Det funkar bäst för henne, inga överraskningar alls. Väldigt fin över bommarna, lite stökigt här och var.

Ställde en bock i mitten på medelinjen som vi galopperade över, växlade mellan att stanna på volten eller byta varv över bocken.
Även när hon spände till och galopperade på tvären mot bocken hoppade hon mjukt och landade i rätt galopp varje gång. Även på hennes sämsta dagar gör hon sitt bästa.

Avslutade med att trava över bommarna på åttvolten igen och då gjorde hon det riktigt bra.
Inte 100 % avspänt men var det 25 % när vi började så var det 75 % när vi slutade och det är jag nöjd med.
Jag är inte heller på topp alla dagar och då får man bara försöka göra det bästa av det och inte ha så stora krav.

Vi eller jag har haft de lite tufft i schemat så det har inte blivit mkt mer träning. Men jag har iaf försökt träna på våra "läxor" och jag tkr de gett resultat redan 🙌

Vi har anmält oss till en Pay and Ride där jag får starta MSV A , som en liten komma ut och göra första starten för året tidigt. Känns kanon att få in det och sen blir första riktiga starten v.12 och då är vi mer än redo känns de som 🤩

Jag ska också få ihop ledig tid till att åka och dubbelkolla henne på kliniken, men de får vi in där i allt sammen ☺️

Jag har verkligen haft svårt att få till regelbunden ridning sista tiden.. Blir ständigt extra vilodagar av någon anledning. Nu senast pga att hon var jätteöm (+ varm och svullen) på en punkt lite under hasen insida höger bak. Tror hon har sparkat sig själv, eventuellt i lördags när jag joggade henne på töm på utebanan och vid ett tillfälle fick spelet och bockade som jag vet inte vad😅

Vi har haft vår beskärda del av krånglande överben så en sån här grej, som skulle kunna vara starten på ett ömt överben, vill jag ta på allvar. Hon såg dessutom liiite ojämn ut bak när jag kollade henne. Får bli vila tills det är oömt och hon rör sig normalt igen.

Jag har lösa tankar på att lägga in en planerad lugn period sådär mars-april när jag vet att jag kommer behöva jobba tokmycket. Har vi otur nu med den här grejen kanske den viloperioden tidigareläggs. Vi får se 😊

IMG_1892.webp

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
810
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
532
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 693
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 807
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Köpare vill häva köp
  • Stora shoppingtråden III