Kloning (SVTs program Klonade djur)

Kristall10

Trådstartare
Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar.
Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i Usa och Sydamerika. Främst inom polovärlden och western.
Men de intervjuade även dressyrryttaren Charlotte Jorst som använder klonade hästar ur säkerhetssynpunkt. Dvs hon menar att med hjälp av kloning får hon säkra och samarbetsvilliga hästar att rida på och behöver inte lära sig rida på okända individer.

Samtidigt som de i programmet säger att man med hjälp av kloning vet vad man får så betonar de även att de klonade djuren inte blir en och samma individ utan har olika personligheter. Tex en klonad polohäst var mycket mer nyfiken och lekfull än sina klonade syskon (gick i samma flock).
Tycker dessa påståenden emotsäger varandra men det kanske är jag som inte riktigt förstår?

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om kloning. I vissa fall kan det säkert vara bra, tex där det används för att få fram bra service/tjänstehundar. På så vis föds det inte en massa hundar som inte är lämpliga och som kanske blir svårt att skaffa hem till.
Men jag tycker inte riktigt att kloning hör hemma i tävlingssammanhang. Vad blir då tjusningen med tävling om alla kan klona sina bästa hästar?

IMG_9966.webp

Genetik är mycket komplicerat. Det är inte så enkelt som att en klonad häst = garanterat samma psyke/temperament och hållbarhet som den man klonat av. Miljön spelar också väldigt mycket in i hur vissa gener kommer att uttryckas.

Genetik är mycket komplicerat. Det är inte så enkelt som att en klonad häst = garanterat samma psyke/temperament och hållbarhet som den man klonat av. Miljön spelar också väldigt mycket in i hur vissa gener kommer att uttryckas.
Jag är väldigt oinsatt så det blir tankar utan substans :p - men tänker som du skriver.
Kloningen är ju inte en kopia av en individ mer än genetiskt. Det finns ju såklart faktorer där som spelar in - om man tex klonar en häst av en "känt" schysst stam ger det kanske enklare förutsättningar än om man väljer att klona en av de svårare, men det är ju verkligen inte bara det som avgör. Om du klonar en vuxen häst som gått genom livet med träning, fodring, uppväxt och hantering så är det ju inte DEN hästen som föds efter kloningen -utan den hästen på noll, alltså den genetiska individen men den är ju helt utan de erfarenheter som den andra har.

Jag tycker det programmet var spretigt och oinsatt. Den som gjort programmet har inte ifrågasatt nånting av vad de som gjorde reklam för kloning påstod.

Dressyrryttarinnan påstod att hon gjorde det för säkerhetens skull??
Klonen är ju bara genetiskt lika, den måste ju fortfarande födas upp, ridas in, ridas till osv. Jag har svårt att tro att den blir lugn bara för att den är en klon av en utbildad snäll häst. Blir klonerna verkligen så lika i temperamentet? "Mamman", uppväxt mm måste ju också spela roll. Det måste väl vara enklare att leta upp en ny välriden snäll häst?? Eller har de bara ardennermorsor till surrogatmödrar, så fölen blir typade som ardenner som föl??

Polospelarna ville kunna beställa nya hästar, likadana som de redan har?
Där kan jag tänka mej att det mera fungerar så. Polospelare behöver rätt många hästar för en match, och vill inte behöva fundera på vad det är för häst de sitter på. En packe precis likadana beställes! Snabbaste sorten!! Sedan påstod de att de var så himla mycket bättre än de icke klonade hästarna och det tror jag inte ett skit på. De är bara en genetisk kopia av vad de redan har. Vilket det egentligen inte var, då mitokondrie-dna:t inte följde med när de gör klonen, utan kommer från det ägg som donerats... Deras övertygelse om hur fantastiskt mycket bättre de var lät inte objektivt, snarare som att kloning kostar och då måste de ju vara heelt fantasiska.

Sedan diskuterades ju att passa på att förbättra den häst som klonades genom crispr-teknik. Klippa in väl valda bitar dna från annan individ. Där tror jag att de vet nog rätt lite vad som egentligen händer när de klipper och klistrar och hoppas att detta gör en individ snabbast i världen. Dnat ska hamna på rätt plats och inte ge några andra sidoeffekter, hmmmm.... Men låt dem försöka, hoppas bara att det inte blir allt för djurskyddsmässigt tokigt.

Mvh surkärringen Cactus

Folk har för mycket pengar 😅! Men jag ser inget etiskt problem med kloning i sig, och programmet var himla luddigt när det kom till den biten - vad är problemen egentligen? Har inte problemen snarare att göra med genredigering, inseminering, surrogatston, industriell djurhållning etc?

Jag hade gärna klonat en av hästarna jag ägt, han var perfekt byggd för mig, men gammal och full av artros.

Kloning ger en ju bara "fröet", resten kommer via mtDNA, epigenetik, miljö, träning osv.

Om kloning skulle börja leda till lägre diversitet av gener i en population så är det problematiskt, men det problemet kommer av "matador-avel" och inavel också. Det får man vara försiktig med oavsett.

Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar.
Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i Usa och Sydamerika. Främst inom polovärlden och western.
Men de intervjuade även dressyrryttaren Charlotte Jorst som använder klonade hästar ur säkerhetssynpunkt. Dvs hon menar att med hjälp av kloning får hon säkra och samarbetsvilliga hästar att rida på och behöver inte lära sig rida på okända individer.

Samtidigt som de i programmet säger att man med hjälp av kloning vet vad man får så betonar de även att de klonade djuren inte blir en och samma individ utan har olika personligheter. Tex en klonad polohäst var mycket mer nyfiken och lekfull än sina klonade syskon (gick i samma flock).
Tycker dessa påståenden emotsäger varandra men det kanske är jag som inte riktigt förstår?

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om kloning. I vissa fall kan det säkert vara bra, tex där det används för att få fram bra service/tjänstehundar. På så vis föds det inte en massa hundar som inte är lämpliga och som kanske blir svårt att skaffa hem till.
Men jag tycker inte riktigt att kloning hör hemma i tävlingssammanhang. Vad blir då tjusningen med tävling om alla kan klona sina bästa hästar?

Visa bifogad fil 162507
I Sverige är tävling med kloner förbjuden, tror det är förbjudet inom FEI också. Inom SWB registrerar man inte kloner, from i år inte kan man inte registrera föl tillverkade med OPU/ICSI heller.

I Sverige är tävling med kloner förbjuden, tror det är förbjudet inom FEI också. Inom SWB registrerar man inte kloner, from i år inte kan man inte registrera föl tillverkade med OPU/ICSI heller.
Vilket generellt känns bra. Varför tillverka mera av det vi redan har, eller använda tekniker som vi vet orsakar smärta på djuren?

Sedan kan jag också sakna mina gamla djur, och önska att de fanns så att säga "i nyskick". Saknar bl.a. en av mina gamla hästar, som jag nu hade kunnat ha roligt med på ett helt annat sätt än hur jag hade möjlighet till då. Vet bara inte om det egentligen blivit så bra som man tänker sig.

Jag tyckte det lät positivt att de kan ta fram individer för att bredda genpoolen, t.ex. så visade de en utter. Alla tusentals uttrar av den arten härstammar från 7 individer. Nu så hade en djurpark frysta prover från en utterhanne som dog på 80-talet och inte var släkt med de övriga, så de kunde klona honom för att få in större genetisk variation i populationen så småningom.
De pratade även om en vild kamelart som är utrotningshotad, där har man också tagit fram kloner ur utdöda linjer, om jag minns rätt.
Samma med przewalskihästar.

100% med på att miljö har en oerhört stor påverkan och lär förmodligen aldrig klona ett älskat djur, men om man får vara nyfiken men också lat, dvs utan att orka se programmet eller googla. Vad krävs för att klona idag? Kan jag ta taglet som är sparat från min hjärtehäst som dog alldeles för ung 2008 och skapa en kopia? (vilket för protokollet förmodligen vore dumt, med tanke på att det var hennes veka bakkotor som inte höll)

100% med på att miljö har en oerhört stor påverkan och lär förmodligen aldrig klona ett älskat djur, men om man får vara nyfiken men också lat, dvs utan att orka se programmet eller googla. Vad krävs för att klona idag? Kan jag ta taglet som är sparat från min hjärtehäst som dog alldeles för ung 2008 och skapa en kopia? (vilket för protokollet förmodligen vore dumt, med tanke på att det var hennes veka bakkotor som inte höll)

Det måste finnas hudceller med, och tror inte att det går att använda om det förvarats i vanlig luft sedan dess. De äldre prover som har använts tror jag alla har varit nedfrusna. Vet inte om det funkar med vanlig hemmafrys heller, är antagligen kärl med flytande kväve som gäller.

Det måste finnas hudceller med, och tror inte att det går att använda om det förvarats i vanlig luft sedan dess. De äldre prover som har använts tror jag alla har varit nedfrusna. Vet inte om det funkar med vanlig hemmafrys heller, är antagligen kärl med flytande kväve som gäller.

Räcker med en -80°C frys.

Nja, hudceller är väl bara en celltyp man kan klona från? Det borde gå med tagel fast kanske behövs hårrötter isf. 🤔

Jag är väldigt oinsatt så det blir tankar utan substans :p - men tänker som du skriver.
Kloningen är ju inte en kopia av en individ mer än genetiskt. Det finns ju såklart faktorer där som spelar in - om man tex klonar en häst av en "känt" schysst stam ger det kanske enklare förutsättningar än om man väljer att klona en av de svårare, men det är ju verkligen inte bara det som avgör. Om du klonar en vuxen häst som gått genom livet med träning, fodring, uppväxt och hantering så är det ju inte DEN hästen som föds efter kloningen -utan den hästen på noll, alltså den genetiska individen men den är ju helt utan de erfarenheter som den andra har.
Klonen blir ju inte ens genetiskt helt lika - dels sker hela tiden fel i kodningen och gener flyttas (transposoner), dels har vi ju som standard dubbla kopior av varje gen och vilken som slås på och kommer till uttryck är väldigt komplicerat. (Det är jätteintressant för redan tidigare har man visat att generna är mer instabila i en inavlad population vilket (om tiden finns för populationen) kommer att resultera i många individer som är skadade och inte livsdugliga OCH individer med nya fungerande genkombinationer. Man TROR att det här har varit räddningen för nyckelhålsarter)

Sedan är det ju intressant när det handlar om att rädda utrotningshotade arter. Den svartfotade vesslan i programmet gick ju att göra (all DNA var ju "rätt" art, det fanns andra vesslor som kunde uppfostra henne) - men man talade också om vita noshörningar och mammutar. Men där har man ju problemet att mitrokondrie-DNA kommer att vara från en annan art och att det inte längre finns artfränder som kan uppfostra djuret. Så återskapar/räddar man då arten eller skapar men en ny art? Personligen är jag rädd att möjligheten att klona gör människor mindre benägna att skydda arter i tron att man kan återskapa dem om de försvinner.

Jag funderar lite på hästavel inom sporthästarna - vi har ju fara med genetisk urvattning i och med att aveln är internationell och samma hingstar/linjer används mycket. Nu med IVF och kloning kan vi också börja låta de "bästa" stona få väldigt många avkommor (Bästa inom citationstecken eftersom man avlar mot tävlingsformer vars regler är godtyckliga, och eftersom tekniken (ännu) är så dyr att det man massproducerar inte är pålitliga, hållbara ridskolehästar etc).

Och om man har litet genetiskt material att använda så är det väl bra att kunna plocka fram mer ur frysen eller t.ex. använda en valack. Men samtidigt finns det ju ofta ett skäl till att man skär en häst - vill vi att det ska gå att kastrera en jobbig hingst och sedan massproducera honom för att han funkar på tävlingsbanorna som valack?

Och om man har litet genetiskt material att använda så är det väl bra att kunna plocka fram mer ur frysen eller t.ex. använda en valack. Men samtidigt finns det ju ofta ett skäl till att man skär en häst - vill vi att det ska gå att kastrera en jobbig hingst och sedan massproducera honom för att han funkar på tävlingsbanorna som valack?
fast långt ifrån alla valackar har kastrerats för att dom var jobbiga som hingstar. En del har bara inte varit lönsamma och en del skärs tidigt av praktiska skäl.

Charlotte vet jag att dom t.ex kunde va berädda på ett hovproblem som en av hingstarna hade som tog tid att lista ut på honom. På klonerna kunde dom ta höjd för det direkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka