Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Vad är det som inte är mackan? Jag vänder mig mot tonen som Traceys hade och fios sätt att vräka ur sig bild efter bild för att BEVISA att de minsann har rätt.

Ja tänk så himla jobbigt det blev för dig att du hade fel..

Ja det säger jag emot. Inte en chans i världen att en trimmad tävlingshäst sjunker ihop så det får hål bakom manken för att de är vältränade. Jag har på nära håll, som tävlingsgroom då, följt en häst från debutant till landslagshäst i fälttävlan i flera år och hon sjönk då aldrig in bakom manken när hon var som mest slimmad. Har ju dessutom både sett o haft ett antal tävlingshästar själv o dom har aldrig nånsin fått hål bakom manken. Det måste du ha fått om bakfoten.

Men jag är öppen för förslag så visa bilder på en trimmad tävlingshäst med hål bakom manken som inte beror på för smal sadel.

Nä inte ett dugg öppen för det var du när det inte blev som du tänkte dig..

Jag har iallafall skrivit på 3-4 ställen att hästar ser olika ut beroende på hur man tränar dom.. och att en fälttävlanshäst på högsta nivå fyller inte ut runt manken som en dressyrhäst gör eftersom dom bla inte alls har det hullet.. Nu har ju inte ens dressyrhästarna det heller i många fall vilket jag trodde..

Ja tänk så himla jobbigt det blev för dig att du hade fel..

Å andra sidan har du knappast visat att du har rätt heller mer än att du visat bilder på superslimmad ft-hästar med hål bakom manken. Hur vet du att just de hästarna inte har gått med en för trång sadel, har du varit med i utprovningen, groomat, sadlat just dessa hästarna? Vad har du för utbildning som sägar att ditt tyckande är mer värt än Novalis tyckande när det kommer till att hitta svaret på frågan?

*kl*

Ni får diskutera precis vad ni vill i snacktråden men ni får inte diskutera hur ni vill.

Insinuanta, raljerande inlägg med 18 smileys och inlägg med kvastmetaforer tycker jag inte hör till god ton och önskar därför att ni avstår från dylika i fortsättningen.

LenaH, moderator

kl

Tycker det är en intressant diskussion gällande mankar.
Vi pratade mkt om detta när jag gick men utbildning på axelsons.
Jag tror dock att det kan vara svårt då man forvillas av hur hästen är musklad i övrigt.

Nu är inte dessa bilder så lätt att se på men det är en 1.5 årig hingst sensommar/höst bete så ingen sadel. Nu är han inte ridmusklad men även på honom ser man antydan vid manken och då är han inte färdigvuxen.

180688_165988396784400_7667043_n.jpg

Som sagt nu är det unghästbild men så här såg han ut ur en annan vinkel.

208059_176769575706282_7807682_n.jpg

Annan bild.

3.jpg

Fast det handlar inte om mitt tyckande överhuvudtaget.. det handlar om att Ninja La Silla och världens absolut bästa fälttävlanshästar uppvisar en sådan muskulatur som enligt Ert TYCKANDE dvs du och Novali beror på förtvinade och tillbakabildade muskler pga fel sadlar.

Vad jag TYCKER är att det är patetiskt och pinsamt att ni dömer ut hela världseliten och deras kunskaper och alla dom har runt sig i form av landslagsveterinärer, ET , massörer osv i eran strid för att få rätt..

DET är vad jag tycker..

kl

Kikade på fler bilder på La Silla hästarna, jag håller med Fiorano mfl om att Ninja inte er alls kul ut på den bilden men jag undrar om det inte är ljuset som luras lockså.

För på andra bilder ser jag inte alls samma sak.

De ryggar vi tittade och som jag sett där var det en tydligare grop just.

Är lite förvånad faktiskt att du av alla bara litar blint på något bara för att "eliten gör så och de måste veta bäst".

Naturligtvis har RGB ett lysande team runt sig. Men när jag hade praktik i hans stall när han fortfarande bodde i Sverige kan jag säga att sadlarna inte direkt passade. Det är hundra år sen och ändå minns jag det så tydligt eftersom det var väldigt special att sadla hästarna. Sadlarna skulle ligga extremt långt fram, det paddades massor eftersom de flesta hästarna hade ordentliga knutor under sadeln. I stallet stod då Tiffany som väl vann Breeders det året, Paradiso som fortfarande gick 1.50, Magini, Cagliostro, So What mfl. De presterade hur bra som helst trots knutor och sadlar på manken. Eftersom detta är sen mitten av 90-talet tar jag det dock för givet att hans hästar är bättre sadlade idag:).

Att du sen tycker att jag är patetisk och obildbar har du gjort klart så många gånger tidigare att det inte ens var lönt av dig att lägga till. Det är också konstigt att i alla diskussioner vi har haft här genom åren så går du alltid till personangrepp. Det är rätt tråkigt.

Just.. därför får man ju titta på HELA hästens muskulatur. Ninja är ett mönsterexempel på en häst som har en välmusklad rygg, länd och kors.

Hänger inte med i din tankegång känner jag.Säger väll sig själv att alla raser inte är stöpta i en mall?Självklart finns det skillnader och individer kommer med olika kroppsform :D

kl
Jag tror att man måste se till så mycket mer än att haka upp sig på trapezius alena hurvida den "syns" eller inte.Intressantare känns snarare den underliggande musklerna .Det är liksom 3 lager muskler i ryggens övre del och 4 i halsdelen och alla hjälps åt på olika sätt och löper helt eller delvis genom eller över bogpartiet.Och beroende på hur hästen är byggd och vilket arbete den utför och hur den rör sig och hur lätt den har att sätta muskler spelar en avgörande roll för hur den ser ut muskelärt.

Men jag tror inte att det per automatik behöver betyda att hästen har problem med trapezius för att den har gropar bakom bogbladen. Blir lite som att jämföra Magnus Samuelsson med Stefan Holm och det funkar ju inte .
Fast vad vet jag egentligen :D

Senast ändrad:

Håller med dig gällande kroppsjämförelser.

Vår ponny har bomvidd 38 och enooorma bogar! Så hon ser tunn ut fast det är bara ögat som luras pga bogarna.

Är lite förvånad faktiskt att du av alla bara litar blint på något bara för att "eliten gör så och de måste veta bäst".

Det här har jag skrivit i ett inlägg tidigare men får väl ta det igen.. Om tex 90 % av alla hästar på högsta nivå ser ut på ett och samma sätt inom en gren får man nog anta att det jobbet dom utför skapar den formen och muskulaturen på hästarna som uppvisas.. Så ja då litar jag på att det faktiskt är så, eller ska jag hellre lita på dig och Novali i det fallet menar du?

Naturligtvis har RGB ett lysande team runt sig. Men när jag hade praktik i hans stall när han fortfarande bodde i Sverige kan jag säga att sadlarna inte direkt passade. Det är hundra år sen och ändå minns jag det så tydligt eftersom det var väldigt special att sadla hästarna. Sadlarna skulle ligga extremt långt fram, det paddades massor eftersom de flesta hästarna hade ordentliga knutor under sadeln. I stallet stod då Tiffany som väl vann Breeders det året, Paradiso som fortfarande gick 1.50, Magini, Cagliostro, So What mfl. De presterade hur bra som helst trots knutor och sadlar på manken. Eftersom detta är sen mitten av 90-talet tar jag det dock för givet att hans hästar är bättre sadlade idag:).

Att du sen tycker att jag är patetisk och obildbar har du gjort klart så många gånger tidigare att det inte ens var lönt av dig att lägga till. Det är också konstigt att i alla diskussioner vi har haft här genom åren så går du alltid till personangrepp. Det är rätt tråkigt.

Jag skrev inte att DU är patetisk.. jag har skrivit att beteendet att döma ut hela världseliten är patetiskt.

Och genom att dra upp vad Roffe gjorde på 90 talet ändrade inte den åsikten direkt :crazy:

Men jag tror inte att det ber automatik behöver betyda att hästen har gropar bakom bogbladen att den har problem med trapezius. Blir lite som att jämföra Magnus Samuelsson med Stefan Holm och det funkar ju inte .
Fast vad vet jag egentligen :D

Ingenting uppenbarligen :confused:

Jag bygger meningar som ett lass skit.Förstår att du inte fick ut något av det där.Har ändrat nu :rofl: sorry :o

Ingenting uppenbarligen :confused:

Ja det var ju ett trevligt inlägg av dig. Dessutom säger du emot dig själv i din markering då eftersom Qodrofenia skriver precis samma sak som du. Att trapezius inte syns betyder inte att det föreligger ett problem.

...och vad det gäller min upplevelse hos Rolf på 90-talet undrar jag egentligen varför det är så irrelevant? Han var en superduktig toppryttare redan då och red i landslaget. Per definition en elitryttare-och det var ju dom som kan sitt? Rimligen kunde han väl sin grej även då?

Du Fiorano tycker alltså då att alla dessa fälttävlanshästar som är i yppersta världsklass har en förtvinad och tillbakabildad muskulatur pga felaktiga sadlar och att deras ryttare som vunnit flera OS, VM , EM whatever inte har någon som helst kunskap om sadlar och muskulatur?

Ja det var ju ett trevligt inlägg av dig. Dessutom säger du emot dig själv i din markering då eftersom Qodrofenia skriver precis samma sak som du. Att trapezius inte syns betyder inte att det föreligger ett problem.

QUOTE]

Ja det vet jag väl att hon skrev?

...och vad det gäller min upplevelse hos Rolf på 90-talet undrar jag egentligen varför det är så irrelevant? Han var en superduktig toppryttare redan då och red i landslaget. Per definition en elitryttare-och det var ju dom som kan sitt? Rimligen kunde han väl sin grej även då?

Ja och åter igen så ska jag lita på att din upplevelse av hur en sadel ska ligga och hur muskulatur ska se ut är rätt? Du säger att du inte kan något om sadlar och muskler idag.. så hur mkt kunde du för 15 år sedan ? Återigen då så är det dig jag ska lita på och din upplevelse utifrån detta?

Egentligen vet jag inte varför vi diskuterar ft-hästar och hopphästar öht eftersom det väl egentligen hela tiden handlat om dressyrhästar. Men i vilket fall som tror jag att ft-hästarna som du visat bilder på ser ut som de gör eftersom de här långa smala muskler som inte är lika framträdande som på en dressyrhäst. Hästarna ser ut som superslimmade maratonlöpare och jag tror att det är pga det som muskeln inte är framträdande.

När det gäller dressyrhästarna vet jag inte riktigt vad jag ska tycka (jag är i allmänhet en "långsamprocessare och det tar ett tag innan jag får in ny information och får grepp om den:o). Baserat på vad veterinären sa på kursen att det var tydlig atrofi på de hästarna jag reagerade mest på. I utprovningen av sadel till dessa hästar blev jag då frågande till att en trängre sadel (+pad) skulle vara svaret då jag tycker att det verkar vara svårt att få till någon muskel alls när det inte finns något utrymme.

Det har varit intressant att läsa om era upplevelser hur manken "kommer upp" när hästen blir mer utbildad. Har aldrig varit med om det. Men sen har jag själv aldrig haft en högt utbildad häst (plus att mina hästar alltid är lite för tjocka:p). Det är helt klart något jag kommer att ta med mig!

Huruvida nu alla dessa topphästar skulle gå med för trånga sadlar så kan jag ärligt säga att det inte skulle förvåna mig att en stor del av hopphästarna gör just det. Eftersom ryttaren helt enkelt har ett fåtal sadlar som hästarna helt enkelt får anpassa sig efter.

Jag bygger meningar som ett lass skit.Förstår att du inte fick ut något av det där.Har ändrat nu :rofl: sorry :o

Haha nä jag fattade vad du skrev..

Eftersom du är inne på samma linje som jag så kan du inte veta något. Mitt svar var alltså ironiskt men det framgick inte .. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama