Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Oj det var brett !

Kl
Men är det inte väldigt troligt ändå att hästen fioranos vet bedömde troligtvis hade atrofi pga sadel tryck men att Fiorano inte kan skilja det från andra hästar som har stora bogblad och höga mankar osv samt som jag skrev tidigare , att många faktiskt inte kan bedöma muskelstatus alls och/eller har missuppfattat vad som är en omusklad/musklad häst ?

Jag tycker det låter som helt enkelt en stor missförstånd gällande hur trapesius ser ut i vila och att man glömt exteriören på de hästar man visat här på många bilder . Som väl Fio och Traceys sa så just många ädla hästar med fullblods inslag har ju just de här markerade bogbladen och höga frampartierna .

Det var tre olika hästar som veterinären bedömde i olika grad hade förtvinad trapezius. Sen har jag ALDRIG sagt mig vara kunnig öht på ämnet. Det är ju därför jag går kurs för att lära mig. Det finns dessutom mkt kunskap här på buke (uppenbarligen eftersom alla vet så mkt bättre än mig). Jag tycker också att det är riktigt shitty attityd (as always) från så många av er. Varför i hela friden måste det dumförklaras hela tiden? Jag vill lära mig mer men reaktionen jag får är "du kan inte skit bara så du vet". Jaja, sure fine whatever ocv vad kan man vänta sig.

Nu var du rolig! :eek:

Nä, jag har ingen aning jag heller, tror också att det sitter i rasen. De har i regel väldigt kraftiga bogparti och rediga bröstomfång. Om någon har något tips så är det bara att bombardera på!

Kl
Kommer jag med lite tankar..självlärd förvisso men...

Trapezius är liksom två delar ..som gör två olika saker. Den främre håller isär framben kan man säga och den bakre lyfter bogbladet enkelt utryckt.Den bakre delen bör liksom inte vara tjock då det helt enkelt ger en minskad rörlighet.Under dessa två ligger där i mot lager på lager av muskler och beroende på hästens exteriör och hur den arbetas utvecklas dessa olika.

Just det här med muskler är lite knivigt då de samarbetar med varandra i stor utsträckning så beroende på vilket arbete och belastning hästen utför så utvecklas de olika vilket inte alltid behöver vara en nackdel.

Jag blir lite fundersam just när det kommer till detta med Trapezius och att det ofta talas om tillbakabildning av denna då den liksom inte ska var tjock i den bakre regionen då det snarare skulle tyda på att hästen överbelastar sina bogar bla och skulle väl också bli mindre rörlig i fronten?Den bör väl snarare vara lång och smal och kunna längas ut mycket för att göra bogarna rörliga?Eller är jag helt ute och åker på ett bananskal?:D

Fråga inte mig för jag begriper ingenting av det här Trapezius-snacket. Jag bara rider :) Är det du menar bra eller dåligt ur min hästs synvinkel?

Mackan, nu var DU rolig! :eek: Nejjj... Jag vill ha mina pansarvagnspållar!

Ja exakt och det är väl just det flera försökt påtala ang muskler att de utvecklas utifrån det arbete de utför osv . Likaså en häst som rids med en kvalitet en annan inom samma disciplin kanske inte gör , så kommer de muskla sig olika utifrån det . Jag blir lite förvånad att många inte verkar vara med på den båten ?

Sen för att ytterligare komplicera det hela har vi ju ovanpå det faktumet att vissa individer har lättare att muskla sig korrektare än andra mer eller mindre "oavsett" ridning. Har du en i sig själv väldigt välbalanserad smidig individ sätter den lättare rätt muskler i sig själv . Osv .

Mkt bra inlägg vill jag tillägga .

Senast ändrad:

De musklerna under Trapezius kan ju också vara olika utvecklade beroende på vad hästen utför för arbete och vilken typ av häst det är.Det jag menar är väl egentligen att Trapezius i den bakre regionen som är tunn inte ska vara tjock på någon häst.Därimot kan man nog uppleva den som större på den del hästar pga den underliggande muskelmassan.sen tror jag också bredden mellan bogarna i överkant kan spela in i hur området bakom bogarna upplevs.Spanska hästar tex är ju i regel bredare upptill än en häst av tex fullblodstyp.

Är det du menar bra eller dåligt ur min hästs synvinkel?
Jag tror inte din häst trapezius i den bakre regionen är tjock.Där i mot är ju din häst bred i fronten upptill och i hela sin överlinje mer naturligt för den är byggd sådan helt enkelt. :)

Min har lika brett....man kan köra in en traktor mellan hennes framben. Vet inte om jag har bild på datorn hemma, ska se! Inte så bra nej...:D

Fast så är det ju inte Novali snarare är det väl en minoritet som inte förstått vad det är som skrivs och vad kärnan i det hela är gällande fel påståendena ang muskler och sadlar som passar osv .

Motiveringarna har ju varit högst pedagogiska , välmotiverade och formulerade . Om vi håller oss till det det handlar om .

Elakheter och subtila elakheter lär väga betydligt mer anser jag . Om vi ska jämföra .

Senast ändrad:

Fast så är det ju inte Novali snarare är det väl en minoritet som inte förstått vad det är som skrivs och vad kärnan i det hela är gällande fel påståendena ang muskler och sadlar som passar osv .

Motiveringarna har ju varit högst pedagogiska , välmotiverade och formulerade . Om vi håller oss till det det handlar om .

Elakheter och subtila elakheter lär väga betydligt mer anser jag . Om vi ska jämföra .

Nja, välmotiverat och pedagogiskt har jag inte sett mycket av. Motiveringen "eliten gör så och dom vet bäst" är i min värld inte en välmotiverad grund. I synnerhet när vi lever i en värld där elitens träningsmetoder ocv hästhållning ständigt är ifrågasatt.

Ngn, minns inte nicket :o motiverade fint de smalare sadlarnas utpassning för att de knte ska ramla ner på manken. Det är samma motivation som de på kursen gav mig. Jag köper det inte helt, men jag förstår tanken.

Jag ifrågasätter också grundkunskapen om hästens muskler hos de flesta av er Qodrofenia ett stort undantag!). Tävlingsresultat är inte grundkunskap. Vad gör ni för stt lära er mer och vad gör att er kunskap ärbättre och mer sann än andras?

Öh ? Vart drar du skillnaden mellan det qodrofenia , jag , kryddan , fio och flertalet för att inte säga majoriteten andra skrivit ? Du lär få läsa igen om du tycker det varit opedagogiskt .

Varför du adresserar mig gällande elit är jag lätt förbryllad över . Var har jag öht skrivit ngt om det ? Jag har skrivit om muskulatur och olika förhållanden . Liksom Q .

Själv gillar du ju fö väldigt mkt att framhålls hur eliten vet bäst gällande form på hur hästen rids . Som exempel ;)

Vad är det som inte är mackan? Jag vänder mig mot tonen som Traceys hade och fios sätt att vräka ur sig bild efter bild för att BEVISA att de minsann har rätt.

Det som diskuterades var ju huruvida hästarna på kursen hade förtvinad muskel eller ej. Sen fortsatte diskussionen huruvida den muskeln är förtvinad om manken är urholkad eller ej. Jag har gärna en diskussion men inte där en sida blir idiotförklarad av den andra sidan på ett sätt som man lugnt kan benämna som icke konstruktivt.

Dina o Quadrofonias inlägg är väl de få läsvärda.

Skriver på luren så det blev lite dumt att bara citera dig, ber om ursäkt för det:).

Eliten (eller läs Anky) brukar jag absolut ha som argument att hennes träningsmetoder rimligen inte är så skadlig eftersom hennes hästar håller långt upp i åldrarna, det har du helt rätt i:D.

Vad roligt att det blev ett sånt rabalder om en enda liten mening jag kläckte ur mig :D

Så här kan det bli om man har otur:

bildxframbenjuli2012_zps9d3e7b4d.jpg

Kortet är taget i juli 2012.

En till :D

breeed_zps19a2fd67.jpg

Knapplån.
Efter att i det tysta läst vad som skrivits vill jag först och främst :bow: för vilken debatt det blev, roande på många vis. Men att jämföra en sprinter med en långdistanslöpare håller inte riktigt och det kan vi nog alla enas om. Beroende på träning och arv ser våra hästar olika ut, svårare än så är det inte.

Sedan är jag inte sen med att instämma att det går viss hysteri i måttinpassning och byte av sadel men det förtar inte att det är av vikt att vara medveten och observant på sin hästs muskler, hull och där också sadelns balans och bomform.

Tilläggas skall att även om många tror sig vara väldigt tydliga så är det väldigt lätt att missförstå vad som sagts och visats här i tråden. Att målsättningen ska vara att våra dressyrhästar ska se ut som en superslimmad högpresterande fälttävlanshäst är en sådan sak. Det är nog inte det ni menar eller säger men i hetsen tolkas det lätt så. Dressyrhästar utför ett helt annat arbete och träningsupplägget ser i regel helt annorlunda ut och de musklar sig således därefter. Sedan hävdades det att dressyrhästar ser annorlunda ut pga. att de är såå tjocka, vilken det garanterat är i många fall speciellt på lägre nivåer, men återigen så ska/kan inte en högpresterande dressyrhäst se ut som en fullfjädrad fälttävlanshäst för de har andra mål med sin träning vilket ger andra resultat kroppsmässigt.

Och jag ber om ursäkt, mitt inlägg som svar på din fråga var trapezius tagit vägen var inte för att dumförklara dig.

Tack för svaret! :) Iberiska hästar får lätt den här pansarvagnsfronten om man har tränat dem i några år (och de är vuxna). I a f om man låter dem ta ut sina rörelser ordentligt. Får väl bara acceptera att det är som det är, jag vet inte hur man tränar upp/ner enskilda muskler i hästens front, utan det hänger bara med på köpet så att säga.

Nej nej åtminstone har jag inte sagt att dressyrhästar ska bli ft-hästar? Diskussionen kom av att det talades om mankar o muskler runt manke och jag råkade skriva ungefär att det som för många ser ut som håligheter är inte det, utan en slimmad vältränad häst har inte utfyllnad bakom bogbladen. Det är fett.

Jag skrev att invänd gärna och fick genast svar att jag hade fel och skulle visa med bilder. Av samma person som nu reagerar så starkt på alla bilder f ö :confused: ja det var väl fel bilder då antar jag ;)

Diskussionen gällde inte alls att dressyrhästar har exakt samma muskler :confused: eller ska ha. Det handlade om vältränade hopp o ft-hästar i det ursprungliga jag skrev i alla fall. Sen visade ju bl.a. Fiorano att det även gällde dressyrhästar.

De musklerna under Trapezius kan ju också vara olika utvecklade beroende på vad hästen utför för arbete och vilken typ av häst det är.Det jag menar är väl egentligen att Trapezius i den bakre regionen som är tunn inte ska vara tjock på någon häst.Därimot kan man nog uppleva den som större på den del hästar pga den underliggande muskelmassan.sen tror jag också bredden mellan bogarna i överkant kan spela in i hur området bakom bogarna upplevs.Spanska hästar tex är ju i regel bredare upptill än en häst av tex fullblodstyp.

Vet inte om spanska hästar men min bild på breda bogar, som jag la in är ett fullblod :D o lika bred upptill över bogbladen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama