Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Ja återkom gärna när du e pigg och fit for fight :) OBS - ironi . ;

Det är ju väldigt vedertaget nutida att den vuxna hästen påverkas otroligt mycket gällande omställning i dess vanor av ridning, underlag, utrustning och öht snabba förändringar gällande dessa i fråga om hållbarhet .
Är nog den hetaste debatten och revelationen detta årtionde i fråga om skadestatistik på hästar som byter ägare och i samband med detta även ridsätt, utrustning , upplägg och underlag den arbetas på, och helt plötsligt får skador .
Men seriöst så diskuterar jag gärna vidare på ämnet :)

Senast ändrad:

Ja som jag skrev om tidigare så gick ju Jonas Tornell som då var landslagsvet för fälttävlan igenom det här med senor och muskulatur.. var man skulle hålla koll på, massera och hur det skulle kännas just för att om hästen är övertränad eller trött i sin muskulatur så är risken större att den trampar fel och då får senan stryk istället för att muskulaturen tar den största smällan.. eller nått sådant.. jag minns inte ordagrant det var ju typ över 10 år sedan.

Angående trav på asfalt så har jag lärt mig att det är för att tränastens stötdämpningsapparat- dvs både muskler och senor- samt få en ordentlig skjuts på blodcirkulationen. Och att dom musklerna är bra att träna just för att de flesta senskador kommer när musklerna blir trötta.

Sen gissar jag att rider man bara på perfekt underlag och i fin balans spelar det ingen roll.. Men alla vi som rider runt i obalans på dåligt underlag kanske inte ska ge upp tanken med att "stärka senorna":crazy:

Jag tror att det ligger mycket i det du skriver. De verkligt duktiga ryttarna rider förmodligen inte så länge men den stunden hästen arbetar då gör de det väldigt effektivt. Sen skrittas de även ordentligt både innan o efter träning.

Just mycket skritt är ovärderligt tycker jag. Flyttade min häst för några månader sen och har nu tillgång till en skrittmaskin där jag låter henne gå i 30-40 minuter innan jag rider och hon är mycket mjukare från början av ridpasset nu. Tror på att låta dem skritta mycket utan ryttare.

Köpte programserien At home with Carl Hester i höstas och där beskriver han deras upplägg för att hålla hästarna fräscha och för att de ska kunna prestera optimalt. Han har en hel stab med folk som jobbar regelbundet med hästarna i form av hovslagare, equiterapeut, sadelutprovare, veterinär. Tex skos alla hästar om var femte vecka, ETn kollar igenom hästarna minst en gång i veckan har jag för mig. De jobbade hela tiden väldigt förbyggande.

Väldigt inspirerande serie kan jag säga! Man blir glad av att se den!:D

Många har ju synpunkter på Anky och hennes träningsmetoder men att visa upp en så fantastiskt fräsch 18-åring som hon gjorde i London i somras är imponerande och ganska ovanligt.

För mig inget bevis för god ridning! Im sorry!
Snarare en ovanligt god ekonomisk situation!

Även till Fiorano:

Men ja jag anser det patetiskt och baxnar när man dömer ut utseendet på bilder av en radda verkliga topphästar, som visar det som jag ursprungligen sa, att brist på utfyllnad bakom bogbladen MÅSTE INTE bero på dålig sadel.

Jag orkar inte längre svara på sånt jag aldrig hävdat från början? :confused: Jag vet väl att eliten har brister, MEN i dessa fall som visades (som exempel på det jag hävdade på begäran av Novali) säger jag fortfarande att hästarna ser ut som de gör pga typ av häst och att de inte har något fett på sin kropp som fyller ut. Inget annat.

Nu har jag gått igenom alla (15!) sidor för att se var jag har dömt ut toppryttarnas sadlar. Jag kan inte för mitt liv hitta det. Drevet gick igång efter detta:
Även om jag på bilder ser att fio har helt rätt att det ÄR så mången topphäst ser ut i ryggen så känns det inte rätt i magen. Veterinären på plats tyckte uppenbarligen inte heller att det var rätt. Pratade med min vän som är veterinär ikväll om trapesiusmuskelns utseende. Enligt henne är det en ganska platt muskel-men att det trots allt ska vara där och om det är en grop där den ska finnas är ngt fel.

...och sen så skrev jag det här:
Det (iaf jag) kommit fram till i tråden är att topphästarna har en mer markerad manke där trapesiusmuskeln inte är framträdande. Frågan är (för mig) då om det beror på en för trång sadel (vilket jag nu tvivlar på)? Att ALLA dessa hästar skulle göra det känns ytterst osannolikt, för precis som ni säger är detta hästar i proffsträning som kollas och fixas med till tusen.

...och när jag ett antal sidor senare skriver detta tycker ni att jag är förvirrande:confused::
Nej, jag dömer inte ut någon, jag undrar om det finns ett samband med håligheten bakom manken och en ev trång sadel. För mig är det stor skillnad! Men enligt er andra har jag ju jättefel och jag respekterar er åsikt. Min åsikt är trots allt ändå inte värd nånting eftersom jag bara knappt tagit mig över lätt klass.

Jaja, diskussionen känns i vilket fall som utspelad och jag tycker hur det än är att det är kul när det blir liv här på dressyr!

Nu har jag fått alldeles för många synpunkter och av vad läst lite snabbt håller jag med om att ni nog behöver vila er från denna diskussion ett tag. Jag hinner inte rensa just nu så jag låser tils tid infiner sig. Ta det lugnt och diskutera gära ämnet i annan tråd men utan påhopp.
/Tulip, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 140
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama