Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7
Bara för att man startat en världscupdeltävling så är man ju inte automatiskt vaccinerad från kritik (nej detta är inte en ickesubtil känga till fio även om det var lite kul ) eller för den delen fullärd eller har en superstab i alla lägen.
Jag vill också vara tydlig med att jag inte specifikt utgick från hästarna på bilderna utan tänkte mer i de luddiga termerna "elitryttare".
Man kan inte bortse från att de här människorna faktiskt är som vanliga människor i allmänhet och i likhet med många andra elitidrottare extremt skrockfulla och trendkänsliga.
Vi kan ju bara fundera på varför tyska hästskötare på mästerskapsnivå hade interna tävlingar i vem som snabbast kunde svänga ihop ett hackamore på 90-talet?
Och vem har inte funderat på hur Jan Tops hästar kan gå så bra (fast han markarbetar dem otroligt väl hemma) eller varför inte Roger-Yves Bost?
Nu är det ju naturligtvis så att det finns grader av elitryttare, precis som det finns nyanseringar bland oss amatörer som häckar på nätet.KL
Till LenaH:
Jag vet inte hur många du känner av dem på bilderna men jag inbillar mej att hästens välmåga är så pass viktig för dem att de nog ser till att hästarna mår bra i sina sadlar Det är ju på de hästarnas mående och prestationer de lever.
Just här och i denna diskussion tycks eliten varken ha tillgång till det ena eller andra, lustigt, annars hör man ofta om de team de har av ET, massörer osv, bla av folk som har jobbat i de riktigt stora stallen och då menar jag stora.
Ja ja, hur det än är med det så far nog många hobbyhästar hos oss amatörer betydligt mer illa pga okunnighet om träningsupplägg, iver att komma ut på allt som går av kul kurser, träningar och tävlingar med alldeles för ofärdiga hästar, för matte tycker det är så kul Det är nog betydligt mera skadligt och dödligt för våra hästar om man ska vara krass, än vad ej perfekt utprovade sadlar är.
Bara för att man startat en världscupdeltävling så är man ju inte automatiskt vaccinerad från kritik (nej detta är inte en ickesubtil känga till fio även om det var lite kul ) eller för den delen fullärd eller har en superstab i alla lägen.
Jag vill också vara tydlig med att jag inte specifikt utgick från hästarna på bilderna utan tänkte mer i de luddiga termerna "elitryttare".
Man kan inte bortse från att de här människorna faktiskt är som vanliga människor i allmänhet och i likhet med många andra elitidrottare extremt skrockfulla och trendkänsliga.
Vi kan ju bara fundera på varför tyska hästskötare på mästerskapsnivå hade interna tävlingar i vem som snabbast kunde svänga ihop ett hackamore på 90-talet?
Och vem har inte funderat på hur Jan Tops hästar kan gå så bra (fast han markarbetar dem otroligt väl hemma) eller varför inte Roger-Yves Bost?