Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Men jag har faktiskt aldrig dömt ut dessa hästarna muskulatur. Det jag har sagt är att musklerna naturligtvis ser annorlunda ut, långa och smala och mer precisa och precis som du säger har hästarna heller inte ett uns fett som fyller ut. Sen hade jag kanske allt önskat mig mer muskler på Ninja i sadelläget trots allt;).

Självklart ser inte heller dessa hästar ut som en random dressyr(hobby)häst i Sverige. Det hade varit jättekonstigt:D! Dessa hästar jag såg fanns det dessutom ett och annat ridproblem med.

Ok, jag håller nog med mackan att jag blir förvirrad av vad du egentligen tycker här:confused:

Men BRA att vi är i stort sett överens ändå:D

Ang Ninja så syns allt mer på hästar av fuxfärg., har själv en sån :) Skuggor, ljus osv syns väldigt väl och kan förvirra en aning. Sen ser hästen ut att just vara riden och då är dom alltid som mest "ihopsjunkna" i muskulaturen för att dom är avlsappnade. Antar att det gäller våra egna muskler också:idea:

Skulle man kunna säga att Lars Aurell hade rätt förra året när han ansåg att RGB inte förtjänade Jerringpriset eftersom det faktiskt var hästen som gjorde jobbet och ryttaren knappast hade så mycket med framgångarna att göra.:confused:

För mig känns det helt osannolikt men då är det i princip nästan så att jag skulle kunna ta en OS-medalj bara jag hade en tillräckligt skaplig häst att åka runt på.

med en halvrisig sadel på dessutom :-D

KL

Till LenaH:

Min slutsats är därför (tyvärr) att en bra häst oftast är just en bra sådan och presterar trots vad vi tycker är kassa sadlar och SIS och därför kan vi inte heller ta allt ryttare på elitnivå gör som gospel?
Mina erfarenheter av just sådana ryttare är att de är som folk är mest men att de har ett annat driv än vi andra och somliga besitter ohyggligt mycket mer talang än de flesta men grundkunskaper? Nja.

Jag vet inte hur många du känner av dem på bilderna men jag inbillar mej att hästens välmåga är så pass viktig för dem att de nog ser till att hästarna mår bra i sina sadlar :) Det är ju på de hästarnas mående och prestationer de lever.

Just här och i denna diskussion tycks eliten varken ha tillgång till det ena eller andra, lustigt, annars hör man ofta om de team de har av ET, massörer osv, bla av folk som har jobbat i de riktigt stora stallen och då menar jag stora.

Ja ja, hur det än är med det så far nog många hobbyhästar hos oss amatörer betydligt mer illa pga okunnighet om träningsupplägg, iver att komma ut på allt som går av kul kurser, träningar och tävlingar med alldeles för ofärdiga hästar, för matte tycker det är så kul:bump: Det är nog betydligt mera skadligt och dödligt för våra hästar om man ska vara krass, än vad ej perfekt utprovade sadlar är. ;)

Nja, helt överens tror jag ändå inte att vi är;). Jag vill kunna se MER muskler i överlinjen än vad jag ser på Ninja. Ft-hästarna vågar jag ärligt talat inte ha ngn åsikt om då jag inte har nån koll alls på hur en sån ska se ut. Men en hopphäst och en dressyrhäst (OS som hobbynivå) vill jag se mer utfyllt i överlinjen på. Men från det till att jag påstås skrika om att ALLA hästar på den nivån är felsadlade tycker jag steget är ganska långt:).

Montender tycker jag visar en ursnygg överlinje:
9F8E1113.JPG

Senast ändrad:

Skulle man kunna säga att Lars Aurell hade rätt förra året när han ansåg att RGB inte förtjänade Jerringpriset eftersom det faktiskt var hästen som gjorde jobbet och ryttaren knappast hade så mycket med framgångarna att göra.:confused:

För mig känns det helt osannolikt men då är det i princip nästan så att jag skulle kunna ta en OS-medalj bara jag hade en tillräckligt skaplig häst att åka runt på.

Ja den slutsatsen drar jag också. Allt är hästens fel när jag INTE rider OS då? Tröstande tanke, trots allt.

Ja men jag undrar hur den ser ut från annan vinkel, svettig efter jobb och med fuxfärg dessutom Man anar även på den mörka kroppen att det finns luft bakom bogbladet :angel:

Ja vad du vill se ja, men frågan är ju inte det, utan hur hästarna mår i kroppen, och vad de kan prestera. Tror du på allvar fortfarande att Ninjas muskler är förtvinade?? Kan du tänka dej en mänsklig atlet prestera i OS med förtvinade muskler i ryggen tex?

Så du menar att så länge en häst har en passande sadel går den OS? Det har liksom inte alls att göra med ryttarens enorma skicklighet?

Luft bakom bogbladet har han naturligtvis, han har vad jag skulle tycka vara en väl markerad manke och ordentliga bogar. Fortsättningen av ryggen ser dock mycket bättre ut än Ninja. Sen har jag fortfarande aldrig sagt att Ninjas muskler är förtvinade. Jag har däremot skrivit att jag hade velat se mer muskler i överlinjen. För det tycker jag och mitt amatörmässiga jag tar mig den friheten att göra så.

Sen vad det gäller hästar och under vilka förutsättningar de kan prestera så tror jag absolut att en häst hade kunnat prestera med förtvinade muskler i ryggen.Till en viss gräns naturligtvis. Men vissa hästar är som humlor-de flyger aldrig så bra trots att det är helt osannolikt.

Nej inte ett dugg för du har bevisat nada som vanligt. Du kör med dina härskartekniker med att citatkvota o bildbomba men det finns ingen substans i det du skriver för ditt tyckande är, tro det eller ej, inte ett dugg mer värt än mitt. Skillnaden är att du skrämmer inte mig med ditt sätt som du gör med andra, ingen idé att köra den grejen på mig för du kommer ingen vart med det ändå. Fiorano har inte gjort nåt annat än försökt ta reda på hur man passar in en sadel, på köpet fick hon en upplevelse som hon delade här. Därfrån till att du idiotförklarar både henne och alla andra som inte har samma åsikt som du säger bara en hel del om dig och inget om de andra.

Som sagt, jag har presenterat fakta och du och Fiorano har presenterat ditt tyckande. Det andra dravlet kan jag bara garva åt..

Fast det handlar inte om mitt tyckande överhuvudtaget.. det handlar om att Ninja La Silla och världens absolut bästa fälttävlanshästar uppvisar en sådan muskulatur som enligt Ert TYCKANDE dvs du och Novali beror på förtvinade och tillbakabildade muskler pga fel sadlar.

Vad jag TYCKER är att det är patetiskt och pinsamt att ni dömer ut hela världseliten och deras kunskaper och alla dom har runt sig i form av landslagsveterinärer, ET , massörer osv i eran strid för att få rätt..

DET är vad jag tycker..

Lite lustigt är det ju att du väljer att inte kommentera LenaH:s inlägg överhuvudtaget med tanke på att hon skriver exakt det jag sa, nämligen att det mest troligt finns rätt många i eliten som saknar grundkunskaper men kompenserar det med bättre ridning än de flesta hobbyryttare.

Jag har inte läst att LenaH har dömt ut hur hela världseliten i fälttävlan sadlar för att dom har håliga mankar och att detta skulle bero på förtvinade och tillbakabildad muskulatur?

De elitryttare jag träffar har en o samma sadel till alla sina hästar, vilket jag sa i ett tidigare inlägg. Det säger sig självt att nån häst på vägen inte klarar av det men dom hästarna blir ju heller inte kvar i Elit stallet. Min uppfattning är att hästar som regel är väldigt tåliga o klarar mycket mer än de borde och med ett proffs på ryggen så fixar de flesta hästar sitt liv som tävlingshäst. Samma häst med en mindre duktig ryttare och icke passande sadel blir då en ohållbar kombination. Att då som hobbyryttare se om sitt hus o försöka hitta en sadel som passar så bra som möjligt kan aldrig vara fel.

Och det skrev jag redan i inlägg nr 294.. långt innan du ens kom in i diskussionen....

Är detta ett svenskt hobby fenomen eller är det likadant i andra länder? Dom flesta proffsen både i Sverige och utomlands verkar ha ett fåtal sadlar till 20 hästar och kan dom rida OS och VM och allt verkar det konstigt om man inte kan rida LB dressyr i en sadel som inte ligger som ett smäck varje månad? Dom flesta proffsryttarna har ju alltid med sin egen sadel när dom rider andras hästar. Men vad vet dom?

Eller kan det vara så att om man är ganska obalanserad som ryttare själv och inte har så bra sits så är hästen mkt mer beroende av att sadeln ligger bra, för det kan ju iof förklara att proffsen kan rida 20 hästar i samma sadel utan problem och en hobbymänniska knappt i en utprovad sadel?

Men jag har faktiskt aldrig dömt ut dessa hästarna muskulatur. Det jag har sagt är att musklerna naturligtvis ser annorlunda ut, långa och smala och mer precisa och precis som du säger har hästarna heller inte ett uns fett som fyller ut. Sen hade jag kanske allt önskat mig mer muskler på Ninja i sadelläget trots allt;).

Självklart ser inte heller dessa hästar ut som en random dressyr(hobby)häst i Sverige. Det hade varit jättekonstigt:D! Dessa hästar jag såg fanns det dessutom ett och annat ridproblem med.

D1ans urskålning är att de tagit ur stoppning längs med framsidan av panelen. Den del som alltså ligger närmst bogbladet.

Okey jaha som sagt högst förvirrande.. Men då är iallafall vi överens då! Då står Novali ensam med sitt tyckande nu då....

Tack angående förklaring om D1

Överens med modifikation. Jag vill fortfarande se mer muskler i överlinjen på Ninja. Jag har heller inte hundra på att Ninjas sadel inte skulle kunna vara för trång eftersom jag aldrig sett hur den ligger på honom (vilket iofs är oviktigt eftersom min kunskap om hur en sadel ska ligga är värd som en brödsmula). Observera här att jag varken skriker felsadlad/feltränad eller liknande utan bara konstaterar min ståndpunkt:).

Vad det gäller just överlinjen är jag förvånad att den här diskussionen har visat att filéerna sidan om ryggraden som jag alltid (tydligen i min enfald) har trott vara just de musklerna som bär ryttaren inte är så viktiga. Heller inte ens bra (för finns det ngt det är det bara fett?) eller nödvändiga? Rätta mig gärna om jag missförstått!

Förr i världen skulle det ju vara fileér men idag vet man att det bara är fett och att muskler inte ser ut så. Muskler ska inte ha kanter eller bulla upp på det sättet utan dom ska rulla undan som smör under fingrarna för annars är dom spända.

Vad tycker du om den där hemsidan som det tipsades om? Om kopparjärnens vinkel?

Läste du om mina upplevelser där om mina hästar? Vad säger du om det? Ja eftersom du frågade om egna upplevelser så..

Ingen som ville hänga på hållbarhetsdiskussionen?

Senast ändrad:

Äsch LenaH är bara mallig för att hon hoppade 165 häromdagen ;)

Nej jag har inte varit inne på hemsidan. Ska ju egentligen skriva på en uppsats och INTE diskutera musklers vara eller ickevara på Buke:D!

Tycker det är jätteintressant med både dina upplevelser och även de andra här i tråden:). Har verkligen helt missat detta om ryggens muskler och att de inte ska se ut som jag iaf alltid har trott. Jag har lite svårt att komma över det-men det ger väl sig. Känner dock att jag hade velat ha lite mer på benen om hur musklerna i ryggen ser ut och var de fäster osv innan jag köper det rakt av.

Hållbarhetsdiskussionen vet jag inte om den är så relevant på ämnet, är den det?

Det var väl mer att du tog upp hållbarhetsaspekten angående Anky och hennes träning och att eliten inte har mer kunskap än gemene man?

Det var väl mer att du tog upp hållbarhetsaspekten angående Anky och hennes träning och att eliten inte har mer kunskap än gemene man?

Ja, på anmodan från mackan (?) att jag höll eliten som högst kunniga när det gällde träningsmetoder. Vilket jag gör. För mig är det det som eliten gör bäst och gör dom till elit-de är extremt skickliga ryttare och kan träna sina hästar så att de håller. Däremot säger min erfarenhet att bara för att man är en otroligt skicklig ryttare är det inte synonymt med att ha en fantastisk hästhållning med allt vad det innebär. Tex utfodring/rörelsebehov/anpassning av utrustning.

Har för mig att vi i tidigare diskussioner också har varit inne på att det är viktigare för en hobbyryttare, som rider sämre, med en passande sadel. Dels balanserar den upp ryttaren och dels skadar den inte hästen. Med en skickligare ryttare i en sämre tillpassad sadel blir det ändå mindre skada gjord bara för att den skickligare ryttaren balanserar sig bättre och ändå klarar att arbeta hästen på ett korrekt sätt. Därmed inte sagt att alla skickliga ryttare har dåliga sadlar om nu ngn tolkar mig så.

Äsch LenaH är bara mallig för att hon hoppade 165 häromdagen ;)
Jag är också mallig...min häst kan göra övergångar mellan trav-passage-piaff-passage-trav numera som du vet..det borde iaf vara i närheten av att hoppa 165...:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama