Dressyrföl-10

Sv: Dressyrföl-10

Jag har sett flera filmer på honom och kan inte säga annat än att denna hingst är helt fantastisk!!:love: Han vann sitt 70 dagars test överlägset o testryttarna sa även att detta va den bästa hingst de ridit på många år. Och stammen sen:d
Såg honom förra året o blev helt FRÄLST
g094.gif
Men då gick det ju inte, så ÄNTLIGEN
d025.gif

DET SKA BLI SÅ SPÄNNANDE!! Håller alla fingrar o tår på att det ska ta sig bara..

Jag blir mer och mer förtjust i Chirlon. Just nu lutar det mest åt honom faktiskt. Funderar på att hålla en kampanj här hemma för att ta föl även om hon blir frisk ;).

En ny fråga; blev igår rekomenderad att välja en ridponny hingst som fader till första fölet, eftersom det första "alltid" blir litet. (Alltså vänta till nästa år med att betäcka med Chirlon) Är det fler som upplevt detta? Att första fölet blir litet?

Jag betäckte ett förstagångssto i maj 07. Fölet (nu åring) visar alla tecken på att bli större än mamman (längre skenben etc.) trots att hingsten är känd för att inte ge någon större påverkan på storleken.

Första fölet KAN bli litet men det behöver inte bli det. Jag skulle inte vilja riskera att stå med ett överväxt ponnyföl att försöka sälja sedan. Jag skulle hellre satsa på att seminera med en häst som är känd för att ge storlek om man själv är rädd att det inte blir stort nog.
Självklart spelar även mammans storlek roll (kolla även längre bak i stammen).

Jag är själv rätt liten så för mig spelade inte storleken någon större roll, min förra häst var 1.67 och jag skulle vara komfortabel ända ner till ca 1.58.
En önskan var dock att fölet skulle passera 1.60 gränsen och det verkar han göra med råge.

KL

Hoppas din lilla tjej blir det:laugh:

Mitt Bellinisto passar honom som handen i handsken. Så det ska bli så spännande o se hur fölis blir.. Kan knappt bärga mig är så nyfiken..

Jag har ett annat sto oxå dräktig med honom i år så det ska bli så kul o jämföra dom små:d dom är beräknade till samma dag =)

Nu blev jag nyfiken,vad kostade att få dem dräktiga med honom,är sååå sugen på att betäcka mitt Bellinisto med honom oxå i år.
Han är så superfin!!!!:idea:
Alltså menar Quaterback!!!

Senast ändrad:
Sar; lite så känner jag med, tänk att få ett förvuxet ponnyföl ... urk! Mitt sto är 158cm. Själv är jag 176! Försökte göra henne större än sin mor (163) genom att välja Biggles. Lyckades väl sådär. ;)

158cm är inte så hysteriskt pyttelitet. Men det är förstås en bra idé att använda en stor hingst. Om du ska använda ponnyhingst hade jag inte vågat ta någon större än B-ponny storlek.

Min häst är 161cm (eQE) och hennes mamma var bara 155cm. Så man vet aldrig hur det blir. En treåring (också eQE) i stallet är endast 153cm och där var mamman över 170cm. Det är väldigt svårt att förutsäga storlek.

Upptäckte att jag glömt precisera mina hingstval :angel:.
Rosevelt har vi valt pga att han är så otroligt komplett, precis så som jag vill att en dressyrhäst ska se ut och röra sig :love:. Passar väldigt bra stammässigt i kombinaion med Lilja utöver det. Och eftersom han åker utomlands nästa år så finns det ingen tid att förlora utan ta honom iår.

Hade gärna betäckt Frida med honom också, men tyvärr tröt ekonomin. Även anledningen till att vi inte valde Don Primero så vi kunde få ett helsyskon till Forsythia. Bocelli valde vi pga Donnerhall-blodet, hans tävlingsframgångar, goda förärvning och höga blup. Det enda lilla minuset kan vara ryggen, skulle vilja ha en lite kortare i kombination med Frida (som har ngt lång rygg), men man kan inte få allt. Får bara hålla tummarna att fölet får en bra o lagom rygg.

Målet med båda betäckningarna är att få fram riktigt bra tävlingshästar som ska ha kapaciteten att kunna gå hela vägen upp till Grand Prix. Går allt vägen så kommer vi till nästa år kunna välja ett av fölen som vi vill behålla och sälja det andra. Det vi behåller ska senare bli min tävlingshäst (påläggskalv till Forsythia).

Ska betäcka detta sto i år.
Dimaggio- Abanos- Rohdiamant- Hill Hawk**
Hon är nu dräktig med Sir Donnerhall och kommer att betäckas om med samma hingst igen om fölet blir fint. Men om det blir ett stoföl kommer jag att byta hingst och antingen ta Sandro Hit eller Belissemo M.

Lite ändring här hos mig.

Bellini stoet går nog till Jazz nu på 30 dars brunsten och Ampere doserna sparas till nästa år.

Florestan I stoet går nu bestämt till Damsey o semineras nu till veckan.

Är det någon som vet vad Belissimo M nedärver för strlk, temp osv?
Funderar på att betäcka med honom 2010, även Ampere är intressant då.

Men Belissimo M, temp o strlk?

Fasiken ändring igen, blir nog Ampere till Bellinistoet i varje fall o Jazz får vänta till nästa år.

Igår seminerades Florestan stoet med Damsey så 17 dars väntan =)

Japp, håll alla tummar o tår!!! 17 dars jobbig väntan!!

Men jag har en bra magkänsla jag tror att hon har tagit sig!!

I år kommer vi att bara att betäcka det ena halvblodet eftersom det andra (Royal Diamond-Legat) inte fölar förrän vid midsommar (betäckt med Twilight). Kommer hon tidigare kanske vi ombestämmer oss ;).

Stoet som ska betäckas är e. Flemmingh-Shogun**-Aderlass. Söker en rörlig hingst med taktmässig trav och en inte allt för lång och stark rygglinje. Har ni några förslag? Tänkte passa på att fråga eftersom det finns många dressyrkunniga här inne och det lutar åt en mer renodlad dressyrhingst i år.

Hennes förstfödda unge e. San Brasil ser ni nedan:

Har funderingar på Faustinus, Rolex TP, JJ Rayban men också på någon rörlig hopphingst som tex Ludwigs Champion.

Kan man få 10 poäng på färg och tecken så måste denna ha det!

J013.jpg

e. Rambo ue. Bayron

Hon var till salu ända till jag såg henne men nu får jag nog överväga det!

Tänkte direkt på Faustinus när du beskrev vad du vill ha! Han är ganska kort och har en fantastisk typ. Hans största nackdel i mina ögon är att han kunde vinklat sina bakben bättre. Men i övrigt är han otroligt vacker och rörlig. Har dessutom bra hoppoäng:).

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 270
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar