Dressyrföl-10

Sv: Dressyrföl-10

*lånar*

Vi har just nu tre dräktiga ston;

Bolero-Pajazzo-Vilmorence xx - dräktig med Florencio I. A-premierad precis på gränsen till elit. Har hos oss tidigare fått två avkommor e. Florencio I där den ena blev Riksfölssegrare och den andra kom trea på Riksföl. Nu önskar vi oss hett ett stoföl som då inte kommer att vara till salu. Riktigt fina avkommor har hon också fått e. Don Schufro och Rotspon.
Till henne - som tyvärr fölar sent - funderar vi naturligtvis på att återigen ta Florencio I men även Lingh och Don Primero finns i tanken. Eller kanske låta henne stå över ett år för att hamna tidsmässigt rätt.
Just till detta sto är det alltid väldigt roligt att välja hingst då hon är otroligt stark i sin förärvning av både typ, gångarter och utstrålning

Just den sena fölningen har hon gemensamt med vårt andra sto;

Master-Napoleon-Kew Gardens xx - dräktig med Florencio I. Helsyster med Maxum 991. Har hos oss tidigare fått ett stoföl e. Don Primero och en hingst e. Figaro R som båda fått 49 poäng som föl och båda med 9 + på traven.
Funderar på Don Romantic eller att hon också får stå över.

Sist men inte minst..:))

Furst Heinrich-Don Gregory-Rubinstein-Inschallah x - dräktig med Channon. Blir första fölet hos oss.Mormor helsyster till Rohdiamant och Royal Diamond.
Till henne vill jag gärna linjeavla på mödernet och använda Skovens Rafael, eller BH Rush Hour.

Och till alla är jag öppen för nya hingstar som kan komma fram på bruksprovet.

Jag har mitt sto e.Kaliber- Diamant- Herzog dräktig med Highcruiser. Hon fölar i april och betäcks troligen om med Lingh.
Hon har dubbla prestationsdiplom och är A-premierad. Både årets unge och 2010:an ska säljas.

Sen har jag dottern till ovanstående f.-06 e.Dionysos, som jag ev. funderar på att betäcka med Insterburg.
Husse och jag är inte riktigt överens om att betäcka detta sto, då vi även har två hoppston som ska betäckas. Husse tycker gränsen går vid tre betäckningar, men vi får se :angel:...

Sto 1: Weltmeyer - Prince Thatch xx - Legat: är nu dräktig med Don Primero. Lingh är en väldigt het kandidat, eventuellt Don Primero igen. Annars skulle det vara mycket spännande (läs också kostsamt...:angel:hi,hi) att prova Belissimo M eller De Niro!

.

Jag är också sugen på Bellisimo M, har du kollat något på priser?

Jeanette

Och stoet i fråga som jag ska betäcka är ett Westfalersto e.Ehrentusch u.Reika Hoe Verb.Pr.St. e.Rheinblick
Stoet är visat i tyskland och har "förbundspremie" liksom sin mor.

Hon blev inte dräktig förra året då vi försökte med Belamour.

Har ett stoföl (hmm, åring heter det nu) e.Figaro R nu, rör sej bra, snygg och korrekt:D

Är inte helt säker på min budget i år bara....:(

Men men, det är inte kört än:D

Jag är också sugen på Bellisimo M, har du kollat något på priser?

Jeanette

Den information jag fått från spermaimportören är att 2008-års priser låg på 12500:- (TAI) och att det i år skulle bli mer. Blev stoet ej dräktig fick man 50% rabatt året därpå. Flygskicket kostar 700-1000:-.

Visst skulle det vara spännande och prova honom, men i dagsläget lutar det åt Lingh.
Får också se hur Belamour utvecklas, gillar dock inte den raka halsen och det korta korset.

Hallå, var är ni andra som planerar dressyrföl till 2010???
Puttar upp tråden lite så fler hittar.

Har ett sto e.Eloge - Flamingo som nu är dräktig med Belamour. Går allt bra och fölet ser vettigt ut (stoets första) blir de betäckning iår igen - o då lutar de åt Don Romantic.

Jag har ett Kaliber-Krevadsto som ska betäckas i vår. Dock är det oklart vem pappan blir.. Har en 3-åring (till sommaren) efter Biggles.

Fått tips här på buke om följande hingstar:
Loredes
Kaiser Karl - riktigt läcker enligt mig
Highcruiser
Don Romantic
Londonderry
Roosevelt

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=942004
- för att läsa mer..

Hingst jag själv har funderingar på är;
Damino sd

Några tips?

Mitt xx-sto som jag räknar mer och mer som dressyravesmärr är i år dräktig med Loredes.
Det är linjeavel på High Top på ungen och jag tycker det ska bli spännande att se vad det blir av den.
För tillfället velar jag ganska mycket med om jag öht ska betäcka om henne, hon är 7 i år och omeriterad, hon har kapacitet och ffa så rör hon sig nåt så enormt bra så hon lämpar sig riktigt bra till dressyr så just nu är jag sugen på att hitta någon som vill låna henne för träning/tävling några år för att sedan sätta tillbaka henne i avelsboxen.

Hingstar jag sneglat på till henne är; Don Fredrico, Quando Quando, Peking Don Henrico, Rotspon och Silvio.
Även Laptop kunde vara ett alternativ, har ändå han i frysen.. K2 kunde också var spännande. Massa tankar och eftersom jag inte bestämt om hon ens ska betäckas så har jag inte sorterat heller :o

Tycker det låter mkt klokt att satsa på att meritera henne nu om hon har sådana kvalitéer! Hade jag varit du så hade jag meriterat innan jag satt tillbaka henne i avelsboxen.

Kul med en till som kikat på Peking! Är väldigt nyfiken på honom för framtida avkommor på halvblodsstoet, men svårt att hitta mer info om honom än i hingstkatalogen?

Sto 1: Weltmeyer - Prince Thatch xx - Legat: är nu dräktig med Don Primero. Lingh är en väldigt het kandidat, eventuellt Don Primero igen. Annars skulle det vara mycket spännande (läs också kostsamt...:angel:hi,hi) att prova Belissimo M eller De Niro!

Nu har jag helt ändrat uppfattning beträffande Belamour. I hingstkalendern ser han så fruktansvärt konstig ut på bilden, men igår fann jag på Flyinges hemsida en film från förra årets hingstvisning där han var med. Jag och barnen spanade in filmen på dataskärmen igårkväll. Där ser han ju riktigt trevlig ut! Bra ben, trevligt temperament och ridbarhet, perfekt för mitt Weltmeyersto!
Belissimo M och Weltmeyer har jag läst mig till vara en bra kombination, varför då gå över ån efter vatten när blodet finns på närmare håll och ser ut att vara till belåtenhet. Lite vita tecken är ju heller inte helt fel...
Ska kolla av vårens Belamour-nykomlingar innan jag bestämmer mig helt.

Håller med om att det är stor skillnad på Flyinges uppställda bild på Belamour och att se honom under ryttare! Man känner inte ens igen honom från bilden irl... Förvånar mig att de är nöjda med den bilden faktiskt. Hästen har ju visserligen lite kort hals, men på de gamla Flyingebilderna (dom på stubben) var de väldigt duktiga på att trolla fram halsarna på hingstarna!

Håller med om att det är stor skillnad på Flyinges uppställda bild på Belamour och att se honom under ryttare! Man känner inte ens igen honom från bilden irl... Förvånar mig att de är nöjda med den bilden faktiskt. Hästen har ju visserligen lite kort hals, men på de gamla Flyingebilderna (dom på stubben) var de väldigt duktiga på att trolla fram halsarna på hingstarna!

Precis! ;)

Får man lov att kritisera lite fler hingstfoton??? :angel: Se bara på Loredes och Donnerfly. De bilderna har jag också funderat över vad stoägarna blir "frestade" av. Det är ju det som är meningen, att göra reklam för hingsten och få många ston. Loredes har jag sett en bild som han ser lite bättre ut på. Donnerfly ser ju verkligen inte ut som i hingstkalendern, har hittat flera riktigt trevliga bilder på honom.
Fast överlag är det bra bilder på hingstarna som visas, gissningsvis även redigerade...

Vill man ha en Connemarahingst som nedärver bra gång skulle jag satsa på, rolls royce eller juno rory. Som statistiken säger. Dock kan det ju bli vad som helst ändå. Just angående Golden Garlic så är ju det han saknar just gången, vilket han borde fått ifrån sin pappa Juno Rory.

Brolötens grafit gick ju tyvärr ur tiden för ett par veckor sedan, annars har ju han en kanonbra gång och har vad jag vet nedärft den bra också.

Brolötens grafit gick ju tyvärr ur tiden för ett par veckor sedan, annars har ju han en kanonbra gång och har vad jag vet nedärft den bra också.

Grafit rörde sig bra, precis som en connemara ska, har sett honom ganska mycket, men jag tycker inte om connemarornas gång,
de rör sig inte så som jag vill att min ponnys framtida avkomma ska röra sig. Då är Ridponnyerna bättre gångartsmässigt, enligt mig :p.

Och har inte Grafit lämnat väldigt mycket hopponnyer efter sig?

Tycker det låter mkt klokt att satsa på att meritera henne nu om hon har sådana kvalitéer! Hade jag varit du så hade jag meriterat innan jag satt tillbaka henne i avelsboxen.

Kul med en till som kikat på Peking! Är väldigt nyfiken på honom för framtida avkommor på halvblodsstoet, men svårt att hitta mer info om honom än i hingstkatalogen?

Han har en egen tysk hemsida om jag inte minns galet, sök på peking och hengste så borde du hitta den.
Har är ju inte så gammal ännu så han har ju inte jätte många avkommor som visa något än men stammen är bra och jag gillar hingsten väldigt mycket, dessutom gillar jag att han har högt index i både hopp och dressyr!
Funderar faktiskt på att använda honom till mitt hoppsto!

Har f.n beslutat att få ut fullblodsstoet och meritera henne då stallet helt mystiskt blivit full med andra ston :angel:

Jo en hel del, men även dressyrponnyer. Men jag håller fullt med dig, vill man ha en ponny med riktigt bra gång är ju ridponnyn det ända rätta, Connemaraponnyn har svårare för att länga sig och rör sig ofta väldigt mycket med "raka" ben.

Det finns ju otroligt mycket fina ridponnyhingstar som nedärver bra gång, och bara 2 st connemarahingstar som gör det. Tycker dessutom flera av deras avkommor är medelmåtta. Jag ska försöka påverka lite där. SCS har länge jobbat för att få fram en exteriört bra connemaraponny, tycker dock att vi connemaramänniskor i framtiden också ska införa större krav på rörelserna.

vad har ditt sto för exteriöra + och -. Vad vill du lyfta fram/tabort?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 270
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA