Dras alltid vargtänder?

Polly_Mulle

Trådstartare
Förr höärde man sällan att vargtänder drogs om de inte ställde till med något, Nu verkar vissa dra dem per rutin innan hästen ska börja med bett.
Men i allmänhet talas det sällan om vargtänder i de kretsar jag har omkring mig. Ställer de alltid till problem? Drar man dem på rutin nu )veterinär, hästtandläkare= eller bara om de ställer till besvär?
Om man har en äldre häst då, eller vi säger över tio år som har vargtänder men inte visar några besvär/obehag, drar man dem ändå?

Sv: Dras alltid vargtänder?

Jag pratade med min veterinär om det häromdagen och hon sa att så länge hästen inte har något obehag av dem så behöver man inte dra dem men visar hästen det minsta lilla obehag av bettet så tyckte hon att man ska ta bort dem.
Många drar dem ju på rutin för att hästen ska slippa få negativ erfarenhet av bettet medans andra väntar och ser hur det blir.

Alltid dra dem så fort man hittar dem, dels kan det gå från en dag till en annan när de får besvär av dem och munrelaterade problem har en förmåga att vara ett helsike att få bort igen även efter tänderna är bortplockade. Ofta är det också så på de som går med dem där ryttaren inte tror att de ger problem men blir väldigt förvånad när de är borta att problem som de inte trott kommit från dem faktiskt har gjort det.

Att det är mkt vanligare att man hör talas om dem idag är för att mkt fler hästar har dem idag eftersom vi avlar på annat blod, det är ärftligt och flera av de stora utländska matadorerna har lämnat det vidare därav att det blivit så vanligt när vi använder det blodet i avel. Jag blir tex mer förvånad om en holsteiner inte har vargtänder än att de har det, så det är ren rutin att plocka vargtänder på varenda unghäst numera vid 2,5 år för att slippa problem senare.

Jag har en häst som har en vargtand på ena sidan, som vi valde att låta sitta kvar då den inte vållat några märkbara bekymmer. Visar det sig att de blir problem med den så kommer den plockas bort. Jag är annars generellt för att plocka bort dem när de hittas, men just denna hästen var riden i flera år när den hittades och, som sagt, den hästens "problemsida" vad gäller munnen är den andra sidan... (pga en generell snedhet orsakad av en nervskada i ena bogen då den var föl)

Tack för era svar.

Ska ha ut hästtandläkare snart och funderade över min 17-åring som faktiskt har sina vargtänder kvar. När han har blivit kollad tidigare ( ej tandläkare dock) har det aldrig nämnts något om att man bör ta bort dem. Han har aldrig upplevts ojämn, sned, eller stel att rida. Öppnar munnen och trär i stort sett på sig tränset själv. Dock har han alltid vart lite oroligare i munnen på två och tredelade tränsbett men inte värre än att det uppfattats som att han inte har trivts på detta och har ridits på odelade bett istället.
Tänker dock ta bort dem nu och inser att det kanske (förmodligen= är dessa som är orsaken till att föredrar odelade bett. Skönt att man alltid kan fortsätta utvecklas och lära sig mer!

Klok beslut.

Då kvalitén och utformningen oftast är annorlunda mot de andra tänderna så tål de inte alls samma belastning och slitage och går lätt sönder. Så även om hästen haft dom i många år så kan dom plötsligt ställa till mycket besvär.

Jag tar alltid bort dom så fort dom dyker upp. Skulle göra det även om jag aldrig tänkt ha bett i munnen på hästen.

Tänk på att det är en veterinär som måste göra det eller vara med. Min tandläkare gör det under sedering och lokalbedövning.

Tar alltid bort vargtänderna på mina hästar oavsett ålder, INNAN dom blir problem. Har man otur så sätter det sig i huvudet på hästen, att den har en orolig mun trots att tänderna plockats ut. Förväntar sig obehag.

Dom ska plockas ut med rötterna under sedering och lokalbedövning, ej slås av (då kan delar av rötterna bli kvar och vålla mer problem). Vissa hästar kan ha problem med liggande vargtänder som ligger längs med käken, och kommer inte upp ordentligt.

Senast ändrad:

Welshen har redan sina bortplockade och connemaran kommer få sina bortplockade innan hon börjar arbetas med bett.

Du kan aldrig veta om vargtänderna orsakar problem. Om du har en häst som är spänd och oren i gången, skulle du då misstänka vargtänderna? En känd veterinär sa en gång att det är djurplågeri att sätta in bett i munnen på en häst utan att först ta bort vargtänderna. Ta bort dom!!!

Jag drar bara om de orsakar problem och på en äldre häst skulle jag bara be om en extra koll på den årliga tandkollen.

När jag köpte tillbaka min valack som 13-åring togs vargtänderna ut av veterinär med tandkompetens. Jag hade inte upplevt att han hade problem med munnen innan de togs bort, men det blev ändå en annan känsla när såren hade läkt och jag började rida honom på bett igen.

Kan dock inte riktigt sätta fingret på vad det var som blev skillnad, mest att han kändes mindre orolig i munnen och blev inte så okänslig för förhållning som han varit innan. Sedan kan det ju också bero på att han bara reds av mig och tidigare varit ridskolehäst, det går ju inte riktigt att säga. :p

Men jag ser alltid till att vargtänderna tas bort, bättre att göra det en gång för mycket än att få en häst med problemmun...

Jag tror bestämt att jag precis skrev att jag tar bort vargtänderna på mina hästar innan de börjar arbetas med bett...

Jag hade aldrig tagit bort dom på en så gammal häst, jag tog bort vargtänderna på min häst förra året när hon var fyra år och då var det egentligen för sent, hon ar redan fått obehag och nu sitter det istället i huvet på henne... Vi tränar flera gånger i veckan med bett i munnen och jag är tveksam till att hon nånsin konmer avceptera det.
Har inte din häst problem nu tvivlar jag på att han kommer få det, det är ju ändå en risk med att ge en häst lugnande för att dra ut dom.

Jag fattar iof inte prioriteringen gällande sedering i detta läget. Folk sederar ju sina hästar till höger och vänster när de typ ska klippa hästen och då verkar de inte dra sig liksom.. blir lite snedvridet i min värld.

Min med vargtänder är faktiskt inte ens två år ännu, så gammal vetisjutton.

(Jag vet jag vet att det är till TS men någon gång måste man ju lära sig ;) ).

Det ÄR ju ett ingrepp att ta bort dem. Det kommer man aldrig ifrån, även om det är rutin så blir det aldrig riskfritt.

Vilka risker upplever du att ta bort vargtänder innebär ? Hästen är redan sederad för tandkontroll. På små vargtänder behöver de oftast knappt mejsla utan det räcker många gånger att ricka med tången och vips är de ute och efterlämnar några mm stort sår i munnen som är det ställe som har allra bäst läkningsförmåga.

Vist kan man stöta på stora räliga vargtänder de kräver ibland väldigt mkt jobb innan de är ute men har de sådana så är de definitivt påverkade av dem om de har bett i munnen, så där har man inget val se måste väck.

Dessa vargtänder kan jag säga underhöll min veterinär i ett antal timmar innan de gav upp och släppte och där fick det även ges extra både lugnande och bedövningsmedel efterhand men det var just för att de var så enorma och med så kraftig svängd rot. Men att ha dem kvar var uteslutet. Jag missade faktiskt dessa som är van att alltid känna igenom efter vargtänder för när man bara kände så trodde man det var första molaren man kände, uppdagades först när jag ringde ut vet för att kolla munnen efter andra fel då hästen var helt omöjlig med bett och jag var ju övertygad om att den inte hade några vargtänder. Vi blev båda rätt paffa när munstegen kom på och ficklampan avslöjade de "små" vargtänderna som satt där.
DSC_00421.jpg

Jag hade en diskussion med min mycket erfarna och kloka hästvet för bara några veckor sedan.
Min femåring har sina vargtänder kvar. De är stora och sitter lite innanför de andra tänderna så vet tror inte att bettet ligger an. Hästen är hur fin i munnen som helst och visar inga tecken på obehag.

Vet tyckte inte det finns ngn andledning att ta bort dem "för säkerhets skull". När man frågar runt bland kompisar så verkar det finnas två läger: "Ta bort alltid ..." och "Ta bort vid problem ..." Lite mode kanske ...
Jag har bestämt mig för att de får sitta kvar så länge!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 671
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 040
Senast: Egonson_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 404
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 964
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka