Dräktighetsundersökning..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cessan
  • Startdatum Startdatum
C

Cessan

Skulle vilja ha lite hjälp av er avelskunniga i ett beslutsfattande.. Mitt sto ska kollas på 40 dygn den 17/8. Enligt stationen så lovade de att jag fick möjlighet att betäcka om, om hon kastat fölet då. Nu till saken är att jag bara vet en veterinär som är kunnig och duktig på ultraljud mm (den som stationen rekommenderade i mina hemtrakter..) och hon har semester fram till 22/8 :crazy: . Har läst att man kan även göra "blodprov" (PregnaMare dräktighetsundersökning) hemma själv - är dessa tillförlitliga?

Vad hade ni gjort? Kan även distriktsveterinärerna göra ultraljudsundersökningar? Vill helst inte köra stoet ända till hinsten igen då det är 15 mil och stoet är bara 3 och inte riktigt transportvan än..

Sen har jag även läst här att man helst ska vänta till 45 dygnet att göra ultraljudet - men stationen jag använt sa 40 dygnet.. Hur stor risk är det att hon kastar om man gör det på 40 dygnet istället..

Vill helst inte be stationen om ytterligare tid på mig då de igentligen stänger den 15/8 för säsongen..

Tacksam för alla råd jag kan få - börjar bli väldig velig och märker verkligen av mitt okunnande inom avel (första uppfödningen - har bara köpt färdiga föl tidigare..)

Behöver jag tillägga att jag är väldigt nervös inför kollen och att jag verkligen vill ha detta fölet.. :smirk:

Sv: Dräktighetsundersökning..

Jag hade ute en distriktsveterinär som kollade mitt sto.

Vad gäller dygn 40 eller 45 och kastning vet jag inte, min station kollade mitt sto på dygn 17 och 27, och distriktsveterinären på dygn 50 (fick inte ut någon tidigare).

vi kollade våran pålle idag 17, då gjorde vi ultraljud och där var allt ett litet föl. sedan ska vi kolla henne nu den 24/8 (då är hon i månad 3) för att dubbelkolla så att fölet är kvar. senare än dag 90 ska du inte göra ultraljud för efter det kan man inte upptäcka om det är tvillingar... tror inte det spelar så stor roll om det blir dag 40 eller 45 du kollar henne.... lycka till!

det där med 40 dygn och inte kolla.....såhär har jag fått det förklarat förmig ...att mellan 20 och 42 dygn är den perioden som det är mest kristiskt för att dom skall tappa fostret då det inte satt sig fast ännu...har du en häst som är orolig av sig eller spökar i trp så rekommenderas det inte att man LASTAR och åker nånstans med dom...men står stoet på stationen eller om du får hem nån som har ultraljud är det ingensomhelst fara...dessutom är det inte jättevanligt att det strular just då, men OM du skulle tappa fostret bara på grund av detta så anklagar man ju sig själv....en del säger 38 andra 42....jag tror inte att det är nån fara för ditt sto nu.

Tack så jätte mkt för era svar!

Då ska jag ringa distriktsveterinären och kolla om han kan göra det. Vi har precis flyttat så man känner ju inte till veterinärerna mm i detta området än..

De sista 2 gångerna som jag kört henne (till och från hingsten) så stod hon jätte fint och var kollugn men gången innan dess var första gången hon åkte utan kompis och då stimmade hon så jag litar inte helt på att hon vant sig än..

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 784
Senast: _Taggis_
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 294
Senast: ginnies
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 362
Senast: token
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V