Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja vi mockar ur ordentligt lite innan en månad innam BF, desinficerar och lägger en 2dm tjock botten med torv/spån med ca. 3dm halm ovanpå. Då hinner mamman bo in sig (med sina bakterier) samt att hon får en fast och fräsch bädd för ungen så den inte glider ikring för mycket. Halm kan bli lite halt ibland annars.

Skulle man kanske kunna köpa torvmix? Som så att säga redan är uppblandad? :)

Personligen tycker jag torvmixen är dålig. Förlite spån i och torven tycker jag blir kladdig och smetig. Men det är en smaksak

Maja_kandi jag brukar halmat på där det är som blötast och när jag tar ut sto och föl första gången brukar jag mockat ut det äventyra lagret av bädden strö ut spån ganska mycket och sen halva på igen

Narcissa vad hade du tänkt göra av första stoet som fölat då du ska sätta in det andra stoet i boxen? Måste dom föla i samma box?

Inte helt dräktighetsrelaterat men jag tycker hon är söt ;)
Min dam (267 dagar gånget nu) rör sig bättre och bättre så jag har börjat ta ut och motionera henne (dvs vi går promenader och hon får jogga runt löst). Hon är väldigt glad för det, höll på att slå knut på sig själv för att arbeta i boxen :banghead: Jag tycker att hon är rätt stor nu, men hon verkar vara så glad att komma ut igen och göra saker att hon bara kör på, travar när vi är ute och går, och igår så hade jag fram travbommar att jogga över, men damen tyckte att det var hoppning på schemat istället tydligen. Jag som tyckte att hon var slö funderade på om det ens var värt att ändra ifrån skrittbommar till travbommar...
Studs enligt Mino (hon kom joggandes i slö trav både här och på hoppet nedan):
25454797475_e786a452e0.jpg

25087222849_1c860da52c.jpg

Längdhopp:
7Eq4m7N%252520-%252520Imgur.gif

Jag gav upp och gav henne ett hinder:
25087222639_ac432c7459.jpg

Jag tycker torv är mycket bättre än spån! Det ger bättre grepp och suger upp mycket bättre. Ett rejält lager halm uppepå

Håller med! Därför har jag det underst i min bädd. Men min dam gräver så med ett rejält lager spån över + sen halmen slipper jag att hon river upp torven.

Så om jag förstår er rätt så mockar ni inte ut annat än bajset och har det som en riktig bädd? Min dam gör ju allt i samma hörn så det är väldigt lättmockat, man skottar typ tre gånger med grepen så är man klar, har man riktig otur eller om hon varit inne länge så kan det vara en hög till på mitten av bakre väggen. Men i fråga om fäste så kommer hon ju alltså inte kissa så att bädden sätter sig, det har hon aldrig gjort. Det går ytterst lite spån till henne, det blir nästan dammigt innan man hinner byta ut... Är det alltså bättre fäste med torv då istället? Det har jag heller aldrig använt då jag tycker det är så mörkt och tråkigt...

narcissa det är inte så att den andra boxen är tillräckligt stor att det ena stoet kan föla i den. har hört at att man måste mocka ut och sen tvätta boxen och lägga ny botten och då kanske inte bädden hinner sätta sig.

Har du otur (eller tur!) fölar båda samtidigt eftersom de ligger så nära i tid, och då måste du ha en box till redo. Jag har haft samma situation andra år, och jag gjorde i ordning fölboxen plus den största av de vanliga boxarna och lät de blivande mammorna stå där månaden innan bf.
Sen får man improvisera och fixa så gott man kan. Är det ston som går tillsammans i vanliga fall lär du inte behöva tvätta hela boxen efter första fölningen utan mocka ut allt och lägg in rent inför nästa.

Så om jag förstår er rätt så mockar ni inte ut annat än bajset och har det som en riktig bädd? Min dam gör ju allt i samma hörn så det är väldigt lättmockat, man skottar typ tre gånger med grepen så är man klar, har man riktig otur eller om hon varit inne länge så kan det vara en hög till på mitten av bakre väggen. Men i fråga om fäste så kommer hon ju alltså inte kissa så att bädden sätter sig, det har hon aldrig gjort. Det går ytterst lite spån till henne, det blir nästan dammigt innan man hinner byta ut... Är det alltså bättre fäste med torv då istället? Det har jag heller aldrig använt då jag tycker det är så mörkt och tråkigt...

Torv är jättebra. Har man dessutom ett halmlager ovanpå så spelar det ingen roll att det är mörkt. Däremot så kan även torv bli lite torr om hästen är extremt renlig, men det är bara att vattna. Ett annat minus med torv är att det fryser på vintern, men det är ju inget problem för dig iom att fölungen kommer till våren

Min ska ju inte föla förrän mitten av juni, i vanliga fall går de ute dygnet runt från början av maj.
Funderar på om man kan ha dem ute ett par veckor dygnet runt innan fölning för att hinna städa ur och tvätta boxen innan? Vill ju ha det så rent som möjligt.
Jag kommer ha spån underst som bädd och sen halm över.
Kommer rulla ut kakor av halmen först som blir lite kompaktare innan jag strör fluffig halm över. Då brukar halkrisken minska.
Hur jag gör efter fölning beror lite på hur boxen ser ut. Har de inte rivit runt i hela boxen tar jag bara bort det som är blött.

Jag kommer att låta mitt sto, som ska föla runt midsommar, gå ute dygnet runt med de andra så snart bete och väder tillåter det. Brukar vara i början av maj. Men man får ha noggrann koll de sista tre veckorna innan bf, har varit med om fölning tre veckor innan bf och två- tre veckor efter. Så man vet aldrig, det är det trixiga.... !

Vi har våra ute från så tidigt som möjligt till så sent som möjligt. Det har redan börjat komma gräs här, förra året släppte vi i mitten på april utan problem. Jag tänker göra som förra året, skicka iväg min på hingstbetet lagom tills alla seminston kommer, plockar hem några veckor innan bf och sen får de fortsätta gå ute, men i mindre hage under övervakning och sen har jag en box upphalmad och klar vid behov.

Vår ponny har fått fång...:( Hon gick stappligt i hagen igår, ingen puls men hade väldigt svårt att vända. Ringde ut veterinären och nu står hon på smärtstillande och boxvila över helgen till att börja med. Veterinären ville rådgöra med Ultuna om fortsatt behandling och måndag skulle hon höra av sig igen. Vi är så ledsna och oroliga för både vår ponny och för hennes föl. :cry:

Vår ponny har fått fång...:( Hon gick stappligt i hagen igår, ingen puls men hade väldigt svårt att vända. Ringde ut veterinären och nu står hon på smärtstillande och boxvila över helgen till att börja med. Veterinären ville rådgöra med Ultuna om fortsatt behandling och måndag skulle hon höra av sig igen. Vi är så ledsna och oroliga för både vår ponny och för hennes föl. :cry:
Vad tråkigt, håller tummarna för att anfallet hävs fort och att allt går bra med både sto och föl!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård