Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så avundsjuk på er där det närmar sig fölning! Snart 220 dygn här och tiden sniglar sig fram tycker jag... Damen börjar allt mer anta formen av en köttbulle sett framifrån och bebis håller låda när man tar in dem. Hela magen studsar till emellanåt och jag känt rörelserna från ca 190 dygn, mycket tidigare än på den andra. Misstänker att det blir en räcer-bebis precis som mamma.Queenie blev verkad idag, förhoppningsvis sista gången innan fölning. Beror på vädret, jag hoppas verkligen att hon klarar våren utan skor men blir det blåis blir vi väl så illa tvungna att sko... Nu är fötterna hur fina som helst så jag hoppas hoppas det ska gå! Blir det halt sätter jag henne i egen hage lite tidigare än tänkt så att hon inte behöver akta sig undan valacken som brukar valla... Får grusa upp en väg till den andra hagen eller nåt och hoppas att den klarar sig bra.
Idag var hon inte alls förtjust i att jag ville känna efter på juvret så det är himla upp och ner. Hon har börjat fylla lite nu! Fick veta att hennes mamma brukade föla en vecka tidigt så ska skynda oss fixa till kameran så allt är klart.
Fölningsboxen fixades i helgen också så nu har hon ca 5x3 m, blev toppenbra!
Samma här, känns som att det är evigheter kvar! Andra året i rad som det blir ett sent föl för min del dessutom, börjar bli lite tröttsamt.Så avundsjuk på er där det närmar sig fölning! Snart 220 dygn här och tiden sniglar sig fram tycker jag... Damen börjar allt mer anta formen av en köttbulle sett framifrån och bebis håller låda när man tar in dem. Hela magen studsar till emellanåt och jag känt rörelserna från ca 190 dygn, mycket tidigare än på den andra. Misstänker att det blir en räcer-bebis precis som mamma.
Queenie blev verkad idag, förhoppningsvis sista gången innan fölning. Beror på vädret, jag hoppas verkligen att hon klarar våren utan skor men blir det blåis blir vi väl så illa tvungna att sko... Nu är fötterna hur fina som helst så jag hoppas hoppas det ska gå! Blir det halt sätter jag henne i egen hage lite tidigare än tänkt så att hon inte behöver akta sig undan valacken som brukar valla... Får grusa upp en väg till den andra hagen eller nåt och hoppas att den klarar sig bra.
Idag var hon inte alls förtjust i att jag ville känna efter på juvret så det är himla upp och ner. Hon har börjat fylla lite nu! Fick veta att hennes mamma brukade föla en vecka tidigt så ska skynda oss fixa till kameran så allt är klart.
Fölningsboxen fixades i helgen också så nu har hon ca 5x3 m, blev toppenbra!
Kul att du hade rätt på färg också!Jag var 100 % övertygad om svart hingst med fyra vita förra året. Ut kom...Ett svart sto med fyra vita ben?! Hade varit vaken ett dygn och i förvirringen och glädjeruset såg det ut som ett stoföl. Det kändes helt fel fel fel. Åkte hem, åt frukost, när jag kom ut igen var ordningen återställd, det var en hingstunge. Årets föl blir ett brunt stoföl utan vita tecken.
Mamma svart, pappa svart, hingsten lämnar inte fux, så var rätt enkelt o gissa Dock blev ungen svartbrun ska erkännas, han har lite lite brunt på mulenKul att du hade rätt på färg också!
Det hade visserligen jag med förra året (och haft tidigare också), men då har det inte funnits så många valmöjligheter. Förra året blev det t.ex en svartskäck, vilket jag var säker på (inte så konstig heller, möjligheterna var svartskäck (75%) och svart (25%). I år är det 50/50 och jag ser en svart hingst framför mig.
Haha ja, då är det ju klart enklare. Förra året hade jag svartskäck (homozygotsvart) med rödskäck och i år samma svartskäck med homozygotsvart, så alternativen är ju begränsade.Mamma svart, pappa svart, hingsten lämnar inte fux, så var rätt enkelt o gissa Dock blev ungen svartbrun ska erkännas, han har lite lite brunt på mulen