Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt sto´s första föl var jag helt säker på hingst och jag hoppades på brun. Då mamman är brun (har fux-pappa) och pappan är brun men jag vet han lämnar fux. Ut kom en brun med två vita bak-kotor. Så fin <3
Förra året drömde jag om en svart hingst men var såå säker på ett fux-sto. Pappan svart. Ut kom en mörkbrun hingst med helt svarta ben och en oregelbunden bläs. Så fin <3
I år tror jag på tredje gången gillt - fux-sto Fast jag gillar ju inte fux och absolut inte fux-sto. Denna gång är pappan fux så det är verkligen stor chans på fux. Hon är seminerad med fryst så troligen är det väl en hingst.

Mitt sto´s första föl var jag helt säker på hingst och jag hoppades på brun. Då mamman är brun (har fux-pappa) och pappan är brun men jag vet han lämnar fux. Ut kom en brun med två vita bak-kotor. Så fin <3
Förra året drömde jag om en svart hingst men var såå säker på ett fux-sto. Pappan svart. Ut kom en mörkbrun hingst med helt svarta ben och en oregelbunden bläs. Så fin <3
I år tror jag på tredje gången gillt - fux-sto Fast jag gillar ju inte fux och absolut inte fux-sto. Denna gång är pappan fux så det är verkligen stor chans på fux. Hon är seminerad med fryst så troligen är det väl en hingst.

Stina kastade ett stoföl - så det blir ston även på fryst

Jo jag vet. Det är ju rätt självklart. Men jag bara tänker att chansen/risken är större för hingst. Eftersom hingstspermierna liksom killspermierna (på människor) i regel är snabbare fram :)
Fast tjejspermier är tåligare...

Jag kommer ju få en brun hingst utan tecken... Lätt bitter...
Hon var jättehingstig i månad 3-4, fick nästan sära på henne å bästis (å då är hon låg i rang å bästis en naturlig ledare)...
Gick tack å lov över. Vill ha mörkbrunt sto med något kul tecken i huvudet... Mamman är brun med stjärn å kota, pappa bruuuuuuuuuuun

Jo jag vet. Det är ju rätt självklart. Men jag bara tänker att chansen/risken är större för hingst. Eftersom hingstspermierna liksom killspermierna (på människor) i regel är snabbare fram :)

Det var därför + att min veterinär är superb på att pricka ägglossning som gjorde att vi trodde det var något av de andra stona som kastat när vi såg att det var ett litet sto.

Förresten, är det fler än jag som är knäppa och får känslor om vad för kön det är på föl som ligger i magen? :o Förra året fick jag känslan av att det skulle vara ett sto, jag vågade aldrig riktigt hoppas på det, men jag var ändå relativt övertygad.

I år har jag kommit på mig själv med att aldrig ens tänka tanken om att det kommer ett litet sto till sommaren - det är ju en svart hingst i magen. Jag har inte ens kikat på stonamn, för att det känns så främmande.

Det jobbiga med det här är att jag hellre hade fått en hingst med förra kombinationen och ett sto nu än tvärtom, men jag kanske har sån tur att min känsla är helfel i år. :p

Jag tror alltid att det ska bli en hingst och hittills har jag fått två hingstföl... Men Sunstorm passar oavsett kön, fast det skulle vara lite lättare med ett sto. Jag säger dock honom (eller Storm) om magen.

@Gabby_Ossi
Och Queenie är seminerad den 22 maj! :) Kul att de är så lika i tid!

Inatt har plötsligt anslutningen till kameran fungerat så jag har spanat lite när jag varit vaken med lilla tvåbeningen. Problemet nu är bara att den ska vridas om, sen boxen blev större ser jag nu bara halva och hästen stod självklart i andra änden halva natten. :p

Jag har haft en känsla av att det denna gång blir ett stoföl och med tanke på hur annorlunda den är där inne jämfört med förra och hur annorlunda stoet beteér sig både emot förra dräktigheten och normalt så gissar jag på att den inte alls är som den förra = jag får nog ett sto som är jätte bossigt.
Jag hoppas inte på något kön, kan inte bestämma mig för vad jag helst vill ha :P Tror jag drömt om en brun hingst utan tecken.
Däremot har jag önskemål om färg. Jag vill helst ha bläs och inte fux. Har eventuellt chans på både svart, fux, brun (och mörktbrunt).

Ja måste bara hitta hur man gör för att logga in fler på kameran. Har dlink så de borde väll gå?

Tänkte mest att vi kunde hålla varandra sällskap i tråd och sådär men är ju jättebra om vi kan hjälpas åt att titta i kamerorna också! :)

Jag har också dLink-kamera, håller på och fixar med den nu och kollar så att allt fortfarande funkar, men har inte satt upp i stallet ännu.

Jag gläder mig åt att jag inte kan få en skimmel den här gången- har araber och enligt min mening blir alltför många skimlar! ;)
Har redan tre skimmelston och vill inte ha fler.
Kornelia är brun och blivande pappan fux. Hon har lämnat en skimmel och en svartbrun. Nu hoppas jag på ett brunt sto med smal bläs! :)
Mitt arab sto är också brun och blivande pappan fux :)

Ja de kan vi också. Vet inte hur man ska komma in på
Tänkte mest att vi kunde hålla varandra sällskap i tråd och sådär men är ju jättebra om vi kan hjälpas åt att titta i kamerorna också! :)

Jag har också dLink-kamera, håller på och fixar med den nu och kollar så att allt fortfarande funkar, men har inte satt upp i stallet ännu.
Ja de kan vi också :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj