Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Queenie har nu flera nätter i rad lämnat hö i boxen. Jag är lite brydd över detta... Hon brukar alltid dammsuga varenda strå men nu har det legat kvar rätt mycket. Det är verkligen inte normalt för henne. Trodde först att det kanske var nån dålig tuss som hon ratat men jag hittar inget fel med det... Ibland har hon lämnat lite om det är mycket stora grova strån men imorse var det kvar mycket. Ute lever hon i nån drömbubbla och tar typ tio steg i minuten, tuggar låååångsamt och står mest och drömmer. Börjar nästan bli orolig om hon inte får i sig tillräckligt!?

Hon får 11kg hö men då är ju 6 kg ute och jag tror knappast att hon får i sig så mycket med sin nya stil, speciellt med tanke på att valacken är en sån som vräker i sig och tuggar i 190 knyck. Inne får hon numera fem kilo men lämnar. Utöver det får hon 0,75kg lusern, uppblött pellets.

Funderar på hur jag ska göra... Ställa henne i egen hage så man ser att hon får i sig sin mat ute? Låta det vara? Svårt detta...

Tror det är rätt vanligt att de lämnar mat i slutet på dräktigheten. Har hört förklaringen att fölet tar så stor plats i magen att det inte blir så mycket över för mat, men vet inte om det stämmer :p

T o m mitt matvrak som alltid kastat sig över allt ätbart åt inte ordentligt i slutet av dräktigheterna. Så länge de inte faller ut tycker jag inte att man ska bli orolig. Jag bytte ut hösilage mot lusern och alfa för att kompensera näringsbortfallet.

Tack för svar! Har också hört den förklaringen förut, men förut har jag haft fri tillgång till andra stoet och hon åt alltid upp inne vad jag minns. Queenie är också en sån som alltid ätit allt hon sett (och blivit fet utan att behöva äta), därför blir jag himla brydd... Vill inte fodra på henne i onödan heller med tanke på fångrisk så jag avvaktar nog och ser om det blir nån skillnad. Om hon fortsätter lämna får jag köpa en säck strålusern så kan jag byta ut nåt kg hö på kvällen... Hon är inte direkt smal nu så det finns att ta av. ;)

En annan fråga. När brukar ni sätta stoet i egen hage inför fölningen?

Tror inte jag postat bilden här. :o

Sunny vilar i hagen. Hon vilar mycket mer nu, så visst börjar det märkas att hon är dräktig. :love: Det roliga är att hon är betäckt exakt två dagar efter Ariel var betäckt (fast alltså 2012), så jag kan läsa i Ariels blogg och jämföra beteenden. Just nu är de rätt lika, vilar mycket och är allmänt frånvarande. :D

160310_56e9c7f69606ee22c7949136.jpg

Hon är idag på dygn 232. Har haft kontakt med uppfödaren och sist fyllde hon ut juvret helt och fölade dessutom på dagen. :eek: Hoppas hon inte gör det i år, jag vill inte ha Ariel som stjäl fölungen (hon är ökänd sedan tidigare :meh:) eller att fölet far omkring i hagen som Ricky gjorde...

Ang egen hage så kommer Molinna få gå själv om några dagar, men det är mest för att hennes 3-åring som hon går med nu ska åka iväg på träningsläger inför visning. Ska få hem en ny häst som sällskap men de får gå i varsin hage, vill inte släppa ihop med en ny.

Tror inte jag postat bilden här. :o

Sunny vilar i hagen. Hon vilar mycket mer nu, så visst börjar det märkas att hon är dräktig. :love: Det roliga är att hon är betäckt exakt två dagar efter Ariel var betäckt (fast alltså 2012), så jag kan läsa i Ariels blogg och jämföra beteenden. Just nu är de rätt lika, vilar mycket och är allmänt frånvarande. :D

160310_56e9c7f69606ee22c7949136.jpg

Hon är idag på dygn 232. Har haft kontakt med uppfödaren och sist fyllde hon ut juvret helt och fölade dessutom på dagen. :eek: Hoppas hon inte gör det i år, jag vill inte ha Ariel som stjäl fölungen (hon är ökänd sedan tidigare :meh:) eller att fölet far omkring i hagen som Ricky gjorde...
Kul att kunna följa beteendet sådär!

Jag har inte koll på stoet alls nu, då hon och fölet går hos en vän. Men fölet ska åka till unghästflock i april och då får stoet komma hem. Fördelen med henne är att hon brukar föla i boxen på kvällen när hon kommit in, efter att tydlig ha visat att det är på gång så att man har möjlighet att stå bredvid och se fölningen. :D

---

Gällande egen hage så är det aldrig något jag gjort, stoet får gå med andra hästar både före och efter fölning.

Mina funderingar kring mat och egen hage löste sig själv imorse. Har tinat jättemycket senaste dagarna och nu var det minusgrader med ett tunt lager pudersnö. Dvs hur halkigt som helst och dessutom knöligt och hårt = döden för min stackars oskadda pärla... Hon kunde knappt ta sig nånstans och var så sulöm så hon stapplade fram. Valacken bestämmer och vallar och flyttar hon sig inte från höet tillräckligt snabbt är han elak. Vilket hon aldrig hade haft en suck att göra idag. Så det var inget annat att göra än att ställa henne själv. Den hagen är orörd, kanske två dm snö som mest eller framtinad barmark. Inte mycket is alls. Så där kan hon lufsa på i sin egen takt utan att stressa. Det får nog bli så att hon får gå där nu hädanefter.

Nova har också börjat stå och drömma i hagen och äter inte heller upp allt hö på nätterna. I och för sig ger jag henne rätt rejält på kvällen för att hon ska ha hela tiden. Vet ju inte exakt hur mycket hon får i sig på dagen eftersom hon går med en kompis!
Hon får även lusern på kvällen ihop med mineralerna.
Men hon är fortfarande en liten surapa!:rage: Gillar inte när man grejar med henne i hagen, men står ut under protest i stallgången!
Är också nyfiken om någon använt foalgard?
Funderar på vad man behöver ha hemma till fölningen?
Kommer ju bara ha ett föl i år och planerar inga nya de närmsta åren, så kan kännas lite dyrt att skaffa allt som finns!;)
Tittade på Pavo s.o.s kit, tycker ni att man ska skaffa det?
Man hoppas ju givetvis att man inte ska behöva använda det men om oturen är framme ångrar man ju sig om man varit snål!:nailbiting:
Har ca 40min resa till seminstation där det finns fryst råmjölk och foalcheck om det behövs. Har redan kollat upp att det är ok att hämta om det behövs.

Jag vet inget om de här sos- kiten, vet bara vad jag har haft i medicinskåpet inför fölningar de senaste 20 åren, och det är egentligen inte mycket utöver det man alltid har där som hästägare.

En nappflaska om man skulle behöva flaskmata, en rejäl spruta (en sådan som man t ex ger metacam med) för att spruta i fölet några klunkar av stoets mjölk om det hinner bli trött innan det har fattat grejen med att dia, jodopaxlösning, koksaltlösning om något behöver tvättas.

Händer det något med ett nyfött föl så är det veterinär som gäller, det går fort när det handlar om sådana där små.

Att man vet var man snabbt får tag på råmjölk och foalcheck är ett måste. Det allra bästa är att ha råmjölken i frysen hemma redan innan fölningen.

Jag har distriktsveterinär på tjugo minuters håll och seminstation med veterinär på 40 minuter, min hemmavet (tillika seminvet) vet att jag kommer ringa om det blir nåt. Samt att jag har min chef (bonde) och en äldre bonde inom tio minuter som lägesrättat och hjälpt otaliga kalvar till världen. Känns tryggt. :)

Apropå kylskåp, är det nån som har koll på om det är stor skillnad på råmjölk från häst och ko?

Åter igen är jag så evigt tacksam som står där jag gör när jag läser om alla akut-kit, råmjölk, refraktometrar, nödnummer osv som ploppar upp överallt på alla forum så här års. Jag är så pass neurotisk av mig att jag hade nog lagt ner avelsbiten redan innan jag börjat om jag hade stått själv med hästarna... :)

Här börjar vi närma oss det magiska 100-strecket, långt efter alla andra känns det som.

Efter ett par dagars massivt tinande blev det blankis när det frös på. Sen har det snöat konstant i 1,5 dygn så nu har vi vinter igen! :p Skönt för ponnyn att slippa det hårda knöliga, nu är det mjukt och bra under fötterna igen! :up: För att spara på den andra hagen tills nästa sväng med kasst underlag får hon nu gå i den vanliga igen.

304 dygn idag, efter lite borstning i hagen. :p
DSC_0041_zpssdbzlty8.jpg

Nova har också börjat stå och drömma i hagen och äter inte heller upp allt hö på nätterna. I och för sig ger jag henne rätt rejält på kvällen för att hon ska ha hela tiden. Vet ju inte exakt hur mycket hon får i sig på dagen eftersom hon går med en kompis!
Hon får även lusern på kvällen ihop med mineralerna.
Men hon är fortfarande en liten surapa!:rage: Gillar inte när man grejar med henne i hagen, men står ut under protest i stallgången!
Är också nyfiken om någon använt foalgard?
Funderar på vad man behöver ha hemma till fölningen?
Kommer ju bara ha ett föl i år och planerar inga nya de närmsta åren, så kan kännas lite dyrt att skaffa allt som finns!;)
Tittade på Pavo s.o.s kit, tycker ni att man ska skaffa det?
Man hoppas ju givetvis att man inte ska behöva använda det men om oturen är framme ångrar man ju sig om man varit snål!:nailbiting:
Har ca 40min resa till seminstation där det finns fryst råmjölk och foalcheck om det behövs. Har redan kollat upp att det är ok att hämta om det behövs.

Jag har beställt kitet idag, samtidigt som jag beställde en babymonitor. Bara att inse att jag har ingen hästveterinär närmare än 1 ½ timmes resa, så jag måste ha så mycket som möjligt hemma. Håller på och fnular på om jag måste köpa en ny frys också, tänkte spara lite råmjölk om den är bra, men då måste frysen hålla -20 grader minst och jag tror inte min gör det. :nailbiting:

Dyrt med avel... :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 978
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30