Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
:love:
11254701_1582187685437012_5110685655805797204_o.jpg

Kastar mig in här med mitt arabsto Meciliah som skall föla i slutet av Juli :)[/QUOTE]
Vad för stam och betäckt med vem?

Jag har böckerna hästavel och Att bli med föl, står en del om just fölning.
Alltid bra att ha något att slå i när man blir orolig!;)

Hur långt innan fölning brukar era va lite slemmiga där bak? Petra va lite slemmig imorse o stort juver men juvert går ner lite när hon är ute. Blir inte riktigt klok på henne. Ibland ligger hon o stonkar i boxen och helt plötsligt är hon som vanligt

Hur långt innan fölning brukar era va lite slemmiga där bak? Petra va lite slemmig imorse o stort juver men juvert går ner lite när hon är ute. Blir inte riktigt klok på henne. Ibland ligger hon o stonkar i boxen och helt plötsligt är hon som vanligt

Jag undrar samma sak. Queenie hade som sagt torkat blod där bak igår, inte mycket men dock. Har inte sett tidigare...

Imorrn får jag äntligen hem halm, så skönt att få det gjort! Hon har blivit lite rörigare i boxen, som om hon bäddar, så det är dags nu helt klart.

Här har det nu börjat tina ordentligt igen så det känns som att det är dags för egen hage nu igen och vidare fram till fölningen. Hon drar sig undan de andra ute varje dag och valacken är som sagt inte vidare snäll alls. Så tänker det nu dessutom bli is är det lika bra att hon får stå själv hädanefter.

Tack för alla grattisar! :)

Jag minns inte vilka dygn era ston är på, Cashmere och Maja_Kandi, men slem där bak brukar tyda på att det är nära. På en del ston ser man det, på andra inte.
Att juvret ändrar storlek är helt normalt, det gör det ända fram till precis innan fölning, då det är helt utspänt och hårt och varmt hela tiden. (Fast inget är hugget i sten- det finns alltid undantag!)
Det där att ligga och stånka och se ut som om "nu kommer fölet!" är något som alla dräktiga ston ägnar sig åt.... veckovis innan fölning hos en del. Förmodligen är det tungt och jobbigt att ligga ner med den där stora klunsen i magen! Och de har ju också förvärkar något dygn innan fölningen sätter igång på allvar. Fast då brukar de bli alldeles stilla och lyfta svansen och se koncentrerade ut, och sen börja äta igen eller sova eller vad det var de höll på med.

Har sett Petra lyfta svans och stå brett med bakbenen men kissar inte. Hon sover iallafall på natten så än är de nog lugnt. Tittade lite på mjölken men den va gul med vita prickar i.

Då har hon nog förvärkar.
Det är säkert nära förestående. Även när värkarna har kommit igång på riktigt så sover de mellan varven, eller står och äter och ser ut som om inget störde dem i världen.
Själva fölningen går snabbt, när väl utdrivningsskedet har kommit igång, men tiden innan, med förvärkar och öppningsvärkar, kan vara en rätt utdragen procedur. Vissa ston verkar inte bry sig så mycket, andra är oroliga och vankar omkring mellan varven, när de inte sover eller äter.
Ett oavbrutet vankande är ett tecken hos många ston, att fölningen är alldeles nära.

Queenie har ju ändå ett par veckor kvar minst, hon är på dygn 312 idag och juvret är inte klart på långa vägar. Men undrar ändå lite vad det kan vara som blött där bak... Kanske hon kliat sig eller nånting, ingen aning.

Idag har jag iaf halkat upp boxen! Yey! :D Så mjukt och fluffigt det blev! Ute är det tvärtom blankis igen så det blev egen hage nu, ingen mening att släppa ihop dom igen nu när det är så nära så nu får hon gå själv hädanefter.

Hmm kollade en droppe mjölk på Petra som nu är vit. Vit på reffen upp till Fair o sen blå upp till max? Hur ska jag tolka de. Brukar de inte va blå nerifrån o upp? Vulvan är illröd o slapp..

Snabbaste fölningar jag varit med om. Märra står och äter hö.. Inga vaxproppar som senast inga tecken förutom att juvert va fullt o mjölken blivit vit. Kollar kameran... Lugnt.. Helt plötsligt går vattnet. Frambenen ute jag ut som fan. fölet ute och sprattlar. Sen reste hon sig för tidigt.. Men han blödde inget från naveln. 5 min senare står han och letar tuttar...

Snabbaste fölningar jag varit med om. Märra står och äter hö.. Inga vaxproppar som senast inga tecken förutom att juvert va fullt o mjölken blivit vit. Kollar kameran... Lugnt.. Helt plötsligt går vattnet. Frambenen ute jag ut som fan. fölet ute och sprattlar. Sen reste hon sig för tidigt.. Men han blödde inget från naveln. 5 min senare står han och letar tuttar...
grattis! :bump: skönt att det gick så bra :)

Räknar verkligen dagarna nu och känns segare och segare i den långa väntan på föl...

235 dygn här och sablar vad sur hon är.... Hela flocken är livrädd för henne, igår attackerade hon min andra häst när jag skulle ta in henne och satte ett hugg i sidan. Över lag har hon en riktigt taskig attityd just nu. Tack och lov ska de snart ut på bete så jag slipper hantera henne så mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 978
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka