Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite uppdatering om Bella och hennes fång. Hon går inte längre på smärtstillande, rör sig normalt igen och är pigg och glad. Däremot undrar jag om hon verkligen är dräktig. Hon ser inte dräktig ut tycker jag så veterinären kommer ut idag för ett blodprov. Håll en tumme är ni snälla. :)

Hoppas du får positivt svar @Emiro!

Kl
Queenie verkar gilla sig nya säng. ;) Låg och sov så gott inatt så. ^^

Jag såg dock idag att hon kissar väldigt mörkt, vanlig ljus färg först men det sista var väldigt mörkt, nästan brunt. Vad kan det vara? Normalt? Gissar att det är från det som det fastnat kring vulvan som jag misstagit för blod...

Nu har Kornelia (Kocco) gått in i viloläge, fast det är två och en halv månad kvar! :D
Hon som har varit förskräcklig hela dräktigheten, rent rabiat mot de andra hästarna (inte mot människor, som väl är!!) har nu blivit moderlig i hela sitt väsen. Hon har fått flytta in i fölboxen, lite i avskildhet, och det verkar hon trivas ypperligt med.
Promenad idag, lugnt och stillsamt vaggande. Passade mig precis, har en ilsken nackspärr.
12936556_1140584872639741_7037751382981906036_n.jpg

Semiramis är på dygn ca. 295 nu. När vi tog hem henne i Januari var hon alldeles för tunn, men nu börjar det räta till sig. Hon är inte särskilt rund ännu, men hennes tidigare avkommor har varit ganska små när det kommit.

En sak är tydlig efter att ha haft mycket känsliga och påverkbara tyskar/holländare de senaste 10 åren är att den gamla svenska stammen har en hel del integritet, speciellt om pappa heter Sack och morfar hette Amiral ;) Väldigt snäll men mycket självständig och envis.

993581_10153609405268215_6407794870900292272_n.jpg

Haha, det var helt hopplöst att fota Sunny. Hon skulle bara till mig och gosa... Men här är hon iaf på dygn 244.

160329_001_56fb89e1e087c359dbe69c8e.jpg

Tycker att hon blivit mindre rund om magen. :crazy: Jag tror att det kan bero på att hon fick vara utan sin extra fodegiva inne i stallet (ca 4-6 kg extra hösilage + 5 hg lusernhack) medan jag var borta på ghs, men så stor skillnad borde det inte göra. Tänk om det bara är en hömage hon har. :nailbiting:

Nä, jag tror inte det, för jag tycker rundningen på magen är mer "dräktig" än "allmänt tjock", men jag märker när det närmar sig. :angel:

Idag hämtade jag ut min babymonitor, som var en stor besvikelse. Visade bra bild och ljud, men bara när jag var i samma rum med kamera och bildskärm... Den skulle klara 150 meter enligt beskrivningen, men jag har 80 meter mellan box och garage (närmaste uttagen då det krävdes ström) och det fungerade inte alls. Så nu reklamerar jag den, sparar 1500 kr och sover i boxen bredvid Sunny istället. :p

Idag hämtade jag ut min babymonitor, som var en stor besvikelse. Visade bra bild och ljud, men bara när jag var i samma rum med kamera och bildskärm... Den skulle klara 150 meter enligt beskrivningen, men jag har 80 meter mellan box och garage (närmaste uttagen då det krävdes ström) och det fungerade inte alls. Så nu reklamerar jag den, sparar 1500 kr och sover i boxen bredvid Sunny istället. :p

Vilket märke? Jag hoppas våran räcker, det är en topcom! Annars så sover jag nog också i stallet :D

Min dam e nu på 266 dygn, står ofta o vilar nu fast en o annan rodeotur i hagen bjuder hon på än :love:
Är bara så nojjig då mitt förra sto som jag miste kastade sitt föl på dygn 267... :( Håller andan var morgon jag kommer in i stallet... Måtte de sista två månaderna gå fort nu o allt gå väl! :nailbiting:
Har nu börjat införskaffa allt som e bra o ha hemma iaf, refraktometer köptes här om dagen o kamera är nog bestämt vilken det blir med :)
12512329_10153656320422672_6993509767390572856_n.jpg
12931039_10153656319962672_3282030056210401562_n.jpg

Insåg att jag nog inte gjort någon uppdatering här...
Mitt sto som hade beräknad bf till mitten av maj kastade ett stoföl i början av mars :(
Hon hade då betett sig underligt under rätt lång tid så jag var väl på sätt och vis förberedd även om man tänker NEJ när man ser det hända. Jag blev kvar hemma då hon hade som lätta men konstiga koliksyptom men ändå inte på morgonen vid utsläpp och vid 8 lägger hon sig i den snöslaskiga hagen och fölar. Fick rättat till huvudet på fölet som med tanke på ställningen med frambenen bakåt och indraget huvud nog varit död ett tag. Veterinär var där inom en timme så hon spolades och sattes på antibiotika vilket gör att hon nu en månad senare far som en tok i hagen och bara mår SÅÅ bra!

Mitt sto som hade beräknad bf till mitten av maj kastade ett stoföl i början av mars :(
Hon hade då betett sig underligt under rätt lång tid så jag var väl på sätt och vis förberedd även om man tänker NEJ när man ser det hända. Jag blev kvar hemma då hon hade som lätta men konstiga koliksyptom men ändå inte på morgonen vid utsläpp och vid 8 lägger hon sig i den snöslaskiga hagen och fölar. Fick rättat till huvudet på fölet som med tanke på ställningen med frambenen bakåt och indraget huvud nog varit död ett tag. Veterinär var där inom en timme så hon spolades och sattes på antibiotika vilket gör att hon nu en månad senare far som en tok i hagen och bara mår SÅÅ bra!
Väldigt tråkigt, beklagar.

Hemskt tråkigt. :(

Usch så tråkigt... :( Hände mig samma sak förra året, fruktansvärd upplevelse o mitt sto fick spendera några dagar på djursjukhuset sen då en bit av fosterhinnan fanns kvar inne i henne o hon åkte på livmodersinflammation :( Skönt att ditt sto mår bra igen iaf!

@grimman beklagar verkligen!:cry:
Är nojig över allt som kan hända och är lite orolig varje morgon innan man ser att allt är ok!
Såg nyss på en FB sida om en som fått sitt föl ihjäl trampat av mamman, måste ju vara en mardröm!:cry::nailbiting:

Ska sätta mig och kolla igenom idag vad jag behöver köpa hem innan det är dags. Kom gärna med förslag, finns alltid något man missar!

Men åh vad tråkigt! :( Beklagar! Skönt ändå att det gick bra med stoet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 978
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka