Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad roligt att vi är flera samtidigt! :) Jag har också en dlink kamera, tyvärr inte den sorten som man kan vrida, visste inte att det fanns när vi köpte denna... Lite svårt att få med alla hörn i bild men vi ska försöka, som det är nu är det ca en kvm som inte syns, man kan ju ge sig fan på att hon lägger sig där. :p

Jag känner mig väldigt osäker på om mitt sto fortfarande är dräktig.. Det är första gången för henne (och mig), möjligen är hon lite tjockare runt magen, men ingen sån där fin fölmage. Hon blir jättearg om jag försöker känna fölrörelser så det jag känner är mest musklerna som rör sig tror jag (när hon sparkar ilsket mot mig....) Går dessutom på lösdrift så jag hade nog lätt kunnat missa om hon kastat. Betäckt 24 juni. Tänker att jag ska ta ut vet och stelkrampsvaccinera henne i april (för fölis) och att vet då får kolla om det blir ngt föl. Kollar de utan UL då, visst borde man väl kunna känna med handen?

Finns det ett föl så är jag dock säker på att det blir en liten svartbrun hingstunge med bläs (både mamma och pappa Flambeau ser ju ut så), han går under arbetsnamnet Satanshingsten eftersom mamma häst brukar kallas Satan när hon surar:) Hon är dock en ytterst trevlig häst på många sätt, dock väldigt bestämd i humöret!

Jag känner mig väldigt osäker på om mitt sto fortfarande är dräktig.. Det är första gången för henne (och mig), möjligen är hon lite tjockare runt magen, men ingen sån där fin fölmage. Hon blir jättearg om jag försöker känna fölrörelser så det jag känner är mest musklerna som rör sig tror jag (när hon sparkar ilsket mot mig....) Går dessutom på lösdrift så jag hade nog lätt kunnat missa om hon kastat. Betäckt 24 juni. Tänker att jag ska ta ut vet och stelkrampsvaccinera henne i april (för fölis) och att vet då får kolla om det blir ngt föl. Kollar de utan UL då, visst borde man väl kunna känna med handen?

Finns det ett föl så är jag dock säker på att det blir en liten svartbrun hingstunge med bläs (både mamma och pappa Flambeau ser ju ut så), han går under arbetsnamnet Satanshingsten eftersom mamma häst brukar kallas Satan när hon surar:) Hon är dock en ytterst trevlig häst på många sätt, dock väldigt bestämd i humöret!
Jag var osäker förra gången (som var min och stoets första) och tog då blodprov, min seminveterinär vill ogärna känna på ston hemma om man inte kan göra det på ett säkert vis (är ju sparkrisk). Men känna ska man kunna :)

Det där med att känna fölrörelser är så vanskligt... Tycker det är jättesvårt att känna och att vara säker på att det inte är tarmrörelser.
Ett år hade jag ett dräktigt sto där jag var säker på att nu, nu hade jag minsann både sett och känt fölsparkar! Hon stod i en box bredvid vår valack, och när jag sen gick in till honom såg och kände jag fölsparkar hos honom också.... exakt likadana som hos det dräktiga stoet. Och hon var verkligen dräktig, fick ett fint föl.
Efter det är jag alltid skeptisk. Många gånger har jag känt något alls, och har jag känt något så har det lika gärna kunnat vara tarmrörelser.
Dock tycker jag att jag har märkt att när stoet kommer in på kvällen och börjar äta så kan man se sparkar och vågrörelser som borde vara från fölet. Och om man känner under magen framför juvret så kan man ibland känna hur det rör sig.
Jag vet att i slutet av dräktigheten kan man tydligt se hur hela magen på stoet rör sig, och man kan känna en liten hov som trycker tillbaka om man trycker på den.
Men som sagt, många dräktigheter har passerat här utan att jag har varit säker på att jag har känt en enda rörelse från fölet....

Jag har aldrig sett fölrörelser men jag är nog rätt säker på att jag känner dem. Känner man med handen under magen framför juvret när de äter krafften på kvällarna så kan jag känna hur det är som en fisk som sprattlar under fingrarna. Typ som när de har en fluga på huden, men inifrån liksom. Den rörelsen har jag aldrig känt på någon annan (odräktig) häst.

Bild från halv fyra inatt! :) Så skönt att hon kan ligga och sova, den större boxen är nog rätt uppskattad! Hon brukar ligga och sova varje natt. :)

received_10206492464693257_zpszho4eiim.jpeg

Jag har fött upp en arab e. Alt PL, Varenne som går internationell distans. :)

Mitt sto är e. Metro (gammal polsk stam) och är dräktig med arabhingsten Thee Fifth Element.

Då var jag ju tvungen att gå in och kolla din hingst- wow, så fin!:)
Det kan nog bli en avkomma som kan prestera, Alt har ju lämnat mycket prestation hos araberna.

Nu får vi nog snart skäll här inne- tillbaka till våra dräktiga ston! ;):D

@Ottisen Jag var ju helt säker att Ariel var dräktig i fjol, rejäla fosterrörelser (har film på det) och jag fick flera sparkar. Veterinären kände ingenting när han var ute, men såg också rörelserna och trodde att fostret lågt "långt inne". Blodprov visade inget föl och det har inte dykt upp något heller. ;)

Så ta blodprov om du känner dig osäker. :)

@Ottisen Jag var ju helt säker att Ariel var dräktig i fjol, rejäla fosterrörelser (har film på det) och jag fick flera sparkar. Veterinären kände ingenting när han var ute, men såg också rörelserna och trodde att fostret lågt "långt inne". Blodprov visade inget föl och det har inte dykt upp något heller. ;)

Så ta blodprov om du känner dig osäker. :)
Ja jag tar nog ut veterinär! Men hon har ju risk för tvilling (en klämdes med lite osäker utgång) så jag tar det så sent jag bara kan, annars kastar hon väl direkt jag kollat!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 974
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka