Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår ponny har fått fång...:( Hon gick stappligt i hagen igår, ingen puls men hade väldigt svårt att vända. Ringde ut veterinären och nu står hon på smärtstillande och boxvila över helgen till att börja med. Veterinären ville rådgöra med Ultuna om fortsatt behandling och måndag skulle hon höra av sig igen. Vi är så ledsna och oroliga för både vår ponny och för hennes föl. :cry:

Nej så hemskt! Håller tummarna att det går bra.

Vår ponny har fått fång...:( Hon gick stappligt i hagen igår, ingen puls men hade väldigt svårt att vända. Ringde ut veterinären och nu står hon på smärtstillande och boxvila över helgen till att börja med. Veterinären ville rådgöra med Ultuna om fortsatt behandling och måndag skulle hon höra av sig igen. Vi är så ledsna och oroliga för både vår ponny och för hennes föl. :cry:
Så tråkigt.... hur långt har hon kvar till bf?
Var med om detsamma för några år sedan, vårt welshsto fick fång två månader innan fölning. Det gick bra. Vi gjorde en pytteliten sjukhage till henne när det akuta var över, där vi la massor av halm så hon stod mjukt. Där var hon sen på dagarna. Sen utökade vi den sakta, och när det var dags för fölning var hon symtomfri. Hon fick butta, men numera ger man väl inte det till dräktiga ston?

Åh nej vad tråkigt @Emiro! :( Hoppas det går till sig!

Det här med fång är ett stort orosmoln för mig också... Min dam hade fång sommaren när hon var tre men har sen dess varit frisk (nio år i sommar). Har varit extremt försiktig med mat och bete för henne sen dess. Svårt nu när hon är dräktig tycker jag. Annars går hon ju på diet mest hela tiden för hon blir tjock av att typ titta på mat... Men nu kan man ju knappast banta henne liksom. Hoppas på så sätt att hon är en sån som ger allt till fölis så att hon inte blir så fet av betet i sommar. Jag fodrar mycket hellre på om det visar sig behövas. Har bra fång-bete här hemma, gammal vall med mest ogräs. Hade ju varit kul om man kunde ha en kompis till fölet i sommar men vi får se hur det blir. De flesta har ju så kraftigt bete till fölston och det kommer jag inte tordas...

Jag kollade min lilla tjockis idag. Jag blev så orolig för några veckor sedan då hon hade sprungit massvis i hagen efter att vi släppt in gårdens gamla ponny i flocken då hans kompis skadade sig allvarligt. Då var hon genomsvettig och hon hade tydligen både sprungit på stenmuren som finns i hagen och hade tänkt hoppa ett 1.50-staket innan de fick in henne i boxen. Några dagar efter det så kom hon in och jag tyckte att hon stank brunst, och hela svansen var så där äcklig som den blir när de kissar mycket. Iallafall så kollade vi henne i samband med andra abortvirussprutan idag och då så klappade han visst bebis på huvudet så visst är liten kvar. :love:

Ja vi mockar ur ordentligt lite innan en månad innam BF, desinficerar och lägger en 2dm tjock botten med torv/spån med ca. 3dm halm ovanpå. Då hinner mamman bo in sig (med sina bakterier) samt att hon får en fast och fräsch bädd för ungen så den inte glider ikring för mycket. Halm kan bli lite halt ibland annars.

Med vad desinficerar du? Jag låter mitt sto föla i den ena delen av ligghallen - den är byggd så den går att stänga som en box. Där finns övervakningskamera. Där har nu åringshingstarna gått hela vintern. Jag kommer snart att byta hage på dem och då stänga av den halvan där stoet ska föla. Då tänkte jag mocka bort massor men jag klarar nog inte av att mocka bort allt. Sedan tänker jag att man lägger ett riktigt tjockt lager med torv och så en ny omgång halm ovanpå. Borde det inte bli rätt rent då? Eller finns det något att "göra rent" med innan man lägger på ny torv?

Usch, inte lätt :( hoppas det går bra för bägge, håller tummarna för er.

Min dam börjar tjocka på sig rejält nu! :love: Första bilderna är tagna för 2,5 vecka sedan o den sista där man kan jämföra är den vänstra från igår. Hon är på dygn 241 idag och det är fullt ös inne i magen!
1935994_10153574889432672_4378279929367342401_n.jpg

12814763_10153574889477672_5600144930865420207_n.jpg
12806206_10153574889787672_1559061531392500174_n.jpg

Dygn 292 idag, lite bilder på oborstad ponny!

Gullig <3
Men jösses vad med snö. Var bor du?

Här är det ÄNTLIGEN barmark - som jag har längtat.
Dock medför det att leran genast gör intåg :/ blää. Så idag har jag ägnat dagen åt att stolpa in ridbanan så i morgon får tävlingshästarna gå i paddocken istället för att dra av sig skorna i leran. :D

Gullig <3
Men jösses vad med snö. Var bor du?

Här är det ÄNTLIGEN barmark - som jag har längtat.
Dock medför det att leran genast gör intåg :/ blää. Så idag har jag ägnat dagen åt att stolpa in ridbanan så i morgon får tävlingshästarna gå i paddocken istället för att dra av sig skorna i leran. :D

Utanför Östersund. :) Jag älskar vintern! :love: Var flera år sen vi hade så bra vinter som i år! Inatt damp det ner en dryg dm pudersnö, men det är ett par plusgrader på dagarna så det sjunker ihop lite rätt snabbt. Ligger en dryg halvmeter på lägdorna. :)

Jag ser gärna att det ligger kvar mars ut men sen får det gärna tina bort så jag har barmark när bebis kommer. :) Vi har bott här sen 2011 och alla år har det varit bart den 24 april, kan ju hoppas på det nu också. ;) Hade gärna hunnit göra en ny hage åt henne men annars får det duga med den extra som finns. Man måste dock leda henne genom den andra hagen för att komma dit. Funkar ju men inte så optimalt.

Utanför Östersund. :) Jag älskar vintern! :love: Var flera år sen vi hade så bra vinter som i år! Inatt damp det ner en dryg dm pudersnö, men det är ett par plusgrader på dagarna så det sjunker ihop lite rätt snabbt. Ligger en dryg halvmeter på lägdorna. :)

Jag ser gärna att det ligger kvar mars ut men sen får det gärna tina bort så jag har barmark när bebis kommer. :) Vi har bott här sen 2011 och alla år har det varit bart den 24 april, kan ju hoppas på det nu också. ;) Hade gärna hunnit göra en ny hage åt henne men annars får det duga med den extra som finns. Man måste dock leda henne genom den andra hagen för att komma dit. Funkar ju men inte så optimalt.

Tänk vad olika det är. Hade blivit galen om det hade varit snö ända till slutet av april. Usch ... *ryser*
Dock tycker jag att det ska vara lite ordentlig vinter - bor strax utanför Sthlm så vinter har vi ju varje år men nu räcker det.
2011, 2012 och 2013 var riktigt riktigt mycket snö och långa vintrar. Men det gick ju det med :)

Jag stängde av "föl-hagen" redan i oktober. Dammsög den på bajs och sedan fick ingen gå där. Den ska fölis ha när den är född :D

I morgon ska jag fota min dam med sin tjockis-mage :)

Så tråkigt.... hur långt har hon kvar till bf?
Var med om detsamma för några år sedan, vårt welshsto fick fång två månader innan fölning. Det gick bra. Vi gjorde en pytteliten sjukhage till henne när det akuta var över, där vi la massor av halm så hon stod mjukt. Där var hon sen på dagarna. Sen utökade vi den sakta, och när det var dags för fölning var hon symtomfri. Hon fick butta, men numera ger man väl inte det till dräktiga ston?
Vad skönt att höra att det gick bra för ditt sto. Bella är på dygn 265 idag. Hon får inte butta men något liknande, ett granulat som ska smaka bättre. Minns inte namnet nu men äter det glatt gör hon i alla fall. :)

Åh nej vad tråkigt @Emiro! :( Hoppas det går till sig!

Det här med fång är ett stort orosmoln för mig också... Min dam hade fång sommaren när hon var tre men har sen dess varit frisk (nio år i sommar). Har varit extremt försiktig med mat och bete för henne sen dess. Svårt nu när hon är dräktig tycker jag. Annars går hon ju på diet mest hela tiden för hon blir tjock av att typ titta på mat... Men nu kan man ju knappast banta henne liksom. Hoppas på så sätt att hon är en sån som ger allt till fölis så att hon inte blir så fet av betet i sommar. Jag fodrar mycket hellre på om det visar sig behövas. Har bra fång-bete här hemma, gammal vall med mest ogräs. Hade ju varit kul om man kunde ha en kompis till fölet i sommar men vi får se hur det blir. De flesta har ju så kraftigt bete till fölston och det kommer jag inte tordas...
Tack. Ja, fång är ett jäkla elände.. Bella har inte haft det förut och har inte varit direkt fet heller så det kom som en chock verkligen.

Tack. Ja, fång är ett jäkla elände.. Bella har inte haft det förut och har inte varit direkt fet heller så det kom som en chock verkligen.

Jag håller också mina tummar!!
Jag har verkligen verkligen ångest för fång. Mitt sto gick upp väldigt mycket i vikt för några år sedan - första året på seminstation - och oj vad jag nosar mig nu. Dock gick hon ner sig väldigt i somras när hon gav di, var dräktig och jag inte hann med att fatta att det behövdes extra foder. Usch - tog hela hösten att få upp henne i hull. Men så fort jag vant av lill-killen ja nu är hon fet igen :(
Aldrig får man var nöjd höhö ;)

Du får hålla oss uppdaterade vad gäller Bella!

Min ponny mår också dåligt.
Det började med att det upptäcktes hålväggar på båda fram. Tyvärr hade jag inte min vanliga hovslagare, och den här verkade upp lite väl mycket. ...
Sen blev hon halt.
Men nu efter hjälp från hovslagare på klinik så har Julinka fått mjuka tofflor.
Hon blev genast mycket bättre.
Antagligen har hon överbelastat och fått en inflammation i hovarna.
Idag är hon på dygn 294.
20160309_181630_zpswfaskmgq.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård