Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
tråkigt att vi inte kan ha listan här där vi redan börjat skriva... jobbigt med två trådar....

Det har alltid varit så att det har varit en separat lista så att det går snabbt att få översikt på vilka ston som är dräktiga och med vilken hingst, och så en tråd där allt kring dräktighet diskuteras. De flesta brukar tycka att det är jobbigt när de blandas.

Florida_med_inte_sa_jattetjock_babymage.jpg

Florida är på dygn 240 och sedan en, två veckor tillbaka har jag känt ordentliga fölsparkar. Det började med när jag började ta in Florida för natten, för att hon ska få så mycket mat som möjligt, utan att grabbarna tar av henne. Hon har en stubbe i sin box, så hon ser över kanten, och när hon står på den blir lilla babyn där inne rosenrasande och sparkar på som en galning :D Hur gulligt som helst! Även ibland när jag borstar henne så kan den sparka tillbaka.

Stod och kände på magen igår kväll. Det var lite livat men inte just där jag hade handen. :) Sen kände jag på juvret, hon har börjat sätta lite ödem framför och på sidorna nu! Var en massa skit mellan tuttarna så jag skulle peta bort det och vips vaknade den sovande draken och bet mig i kärlekshandtaget. :o Direkt hon gjort det hoppade hon undan och såg skamsen ut. :p Jag hoppas att hon inte är drake mot fölis när det är dags att dia, hon har alltid varit kittlig och inte gillat när man borstar i virvlarna och under magen mot juvret...

Stod och kände på magen igår kväll. Det var lite livat men inte just där jag hade handen. :) Sen kände jag på juvret, hon har börjat sätta lite ödem framför och på sidorna nu! Var en massa skit mellan tuttarna så jag skulle peta bort det och vips vaknade den sovande draken och bet mig i kärlekshandtaget. :o Direkt hon gjort det hoppade hon undan och såg skamsen ut. :p Jag hoppas att hon inte är drake mot fölis när det är dags att dia, hon har alltid varit kittlig och inte gillat när man borstar i virvlarna och under magen mot juvret...

Kanske klokt att träna henne lite? En kompis sto var väldigt känslig när man tog på juvret, kunde bitas och/eller sparkas. Sedan fick hon sitt föl och var likadan mot den... Vi fick kämpa länge för att få ordning på det. :(

Kanske klokt att träna henne lite? En kompis sto var väldigt känslig när man tog på juvret, kunde bitas och/eller sparkas. Sedan fick hon sitt föl och var likadan mot den... Vi fick kämpa länge för att få ordning på det. :(

Jag är rädd att det kan bli så... Så jodå, jag kommer träna henne! Hon har ju accepterat att jag lägger handen på magen och runt juvret och under magen men igår skrapade jag ju med naglarna mellan juverhalvorna för att få bort lite klet och det var då hon blev arg. (Hon hoppade ju undan direkt och såg typ förvånad ut över sig själv, fick sig en ordentlig åthutning och sen gjorde jag klart utan vidare sura miner så hon tog helt klart åt sig iaf.)

Hej
Ny här :)
Jag har ett svenskt ridponnysto - Cuba e: Orchis Frivaldi ue: Gimmic som är dräktigt med den franska hoppkanonen Ulk d'été.
Ulk är e: Heartbreaker u: Hipipip de la Motte (hon är en welshponny)
Cuba beräknas föla i mitten av maj. Hon är seminerad med ett enda strå fryst och jag är såå glad att hon tog sig direkt :D

Så här ser Cuba ut:
cuba-roo2.jpg

När hon var en tävlingsponny - innan avels-karriären

cuba_folbox.jpg

Dräktig med fölet som föddes 2014

Detta är Ulk d'été
ulk_5.jpg

Jag, som inte gillar fuxar, gissar på att det kommer ut en liten fux-madam ;)
Första året fick Cuba en brun hingst och förra året fick jag en fantastisk mörkbrun hingst. Så nu är det väl dags för ett fux-sto :laugh:

Jag har aldrig haft tillgång till halm nån gång förut, men i år har jag äntligen det! Men hur gör man egentligen med bädden? Har man spån under eller har man bara halmen som den är?

Jag har aldrig haft tillgång till halm nån gång förut, men i år har jag äntligen det! Men hur gör man egentligen med bädden? Har man spån under eller har man bara halmen som den är?

Jag är också ovan vid halm... Men då jag tycker den har urusel uppsugningsförmåga och lätt blir hal, så tänker jag grunda med en spånbädd under som får bli rätt tjock, sedan halm över. Planerar att göra i ordning boxen 4-6 veckor innan hon är på dygn 320, just in case...

Jag har bädd redan nu och testade först med spånbädd under men de funkade inte då mitt sto kissar mängder inne... Fyllde upp rejält med torv i botten o sen ett rejält lager spån på de o sist fluffig halm på ytan. Har hållt kanon!

Jag har bädd redan nu och testade först med spånbädd under men de funkade inte då mitt sto kissar mängder inne... Fyllde upp rejält med torv i botten o sen ett rejält lager spån på de o sist fluffig halm på ytan. Har hållt kanon!

Hm... Mitt sto kissar också floder... Dricker lätt 20 liter när hon är inne nattetid. När 10 liter egentligen är hennes dygnsbehov. Kanske är smartast med torv underst ändå. Men det känns så skitigt... :crazy:

Jag har sån tur att jag har en otroligt renlig dam som gör allt i samma hörn. Funderar på om jag kanske ska ha spån under där just för uppsugningsförmågan och sen bara ha tjockt med halm, eller om jag ska ha lite tunnare lager spån under hela... Kan egentligen halma upp när jag vill men tänkte vänta tills i påsk och passa på att skura väggen samtidigt.

Vi har tjock halmbädd med lite torv i botten. Halm är bra för föl, men den skall inte vara alltför "lös" så det är svårt att få fäste så det är bra om bädden får "sitta" lite innan fölning. :)

Vi har tjock halmbädd med lite torv i botten. Halm är bra för föl, men den skall inte vara alltför "lös" så det är svårt att få fäste så det är bra om bädden får "sitta" lite innan fölning. :)

Räcker det att halma upp en månad innan beräknad fölning om det ska hinna sätta sig? Har som sagt ingen som helst erfarenhet av att ha halm. :o

Hur mockar ni? Med vanlig grep?

Jag har spån i botten och sedan halm. Mockat med grep.och tar bara bort bajset. Om det blir blötare på ett ställe skalar jag lite där och ströar på med spån och halm igen. Tycket det brinner lite bättre pm man lämnar någon kotte bajs i halmen i början när man lägger bädden

Räcker det att halma upp en månad innan beräknad fölning om det ska hinna sätta sig? Har som sagt ingen som helst erfarenhet av att ha halm. :o

Hur mockar ni? Med vanlig grep?

Ja vi mockar ur ordentligt lite innan en månad innam BF, desinficerar och lägger en 2dm tjock botten med torv/spån med ca. 3dm halm ovanpå. Då hinner mamman bo in sig (med sina bakterier) samt att hon får en fast och fräsch bädd för ungen så den inte glider ikring för mycket. Halm kan bli lite halt ibland annars.

Ja vi mockar ur ordentligt lite innan en månad innam BF, desinficerar och lägger en 2dm tjock botten med torv/spån med ca. 3dm halm ovanpå. Då hinner mamman bo in sig (med sina bakterier) samt att hon får en fast och fräsch bädd för ungen så den inte glider ikring för mycket. Halm kan bli lite halt ibland annars.

Tack för svar! :) Efter fölningen, byter ni bara ut halmen som blivit blöt och smutsig eller hur gör ni då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?

Hund, Katt, Andra Djur