Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kaprice som väntar föl efter Kannan och ska lånas ut 2016 och går då till Heartbeat tror jag.
kaprice_zps3c9kdvtb.jpg

Några månader kvar för halvblodet som väntar efter Kannan och travarstoet ska ha om ca sex veckor efter Micro Mesh.

Mina ston börjar stånka och stöna nu med tre månader kvar. Darina börjar hålla sig mer för sig själv medan Räven är mer kärring än vanligt.

Bella håller sig också mer för sig själv men verkar inte känna sig tung för igår bockade hon runt i nysnön.. Hon är beräknad till 18 maj. När skulle dina ha @Narcissa ?

Idag fick jag en redig "spark" av fölis i marmeta mage hon är beräknad till 12 maj. Adelein som är beräknad till 29 april har jag inte känt något på alls och tora syns det knappt att hon är dräktig hon ska ha 2 juni och är förstföderska

Hur övervakar ni? Jag funderar på larm i grimman plus såklart kamera men det är ju dyrt med en sådan i grimman. Orkar man ha enbart kameran? Hur gör ni?

Hur övervakar ni? Jag funderar på larm i grimman plus såklart kamera men det är ju dyrt med en sådan i grimman. Orkar man ha enbart kameran? Hur gör ni?

Jag ska beställa en babymonitor, så jag kan ligga i sängen och vakna varje halvtimme och kika. Sedan har jag även refraktometer så jag kan ha koll på när mjölken börjar bli klar. :)

Jag ska beställa en babymonitor, så jag kan ligga i sängen och vakna varje halvtimme och kika. Sedan har jag även refraktometer så jag kan ha koll på när mjölken börjar bli klar. :)
Jag ska ha en webbkamera så jag kan se men vakna så ofta är ju jobbigt. Haha. Men å andra sidan kanske inte larmet i grimman larmar som det ska så kommer ändå få vakna så ofta.

Jag ska ha en webbkamera så jag kan se men vakna så ofta är ju jobbigt. Haha. Men å andra sidan kanske inte larmet i grimman larmar som det ska så kommer ändå få vakna så ofta.

Det är ju bara de nätter när man misstänker att det kommer ett föl... Mitt förra sto kände jag så väl, så jag behövde bara vaka två nätter. :D Det här stoet har jag inte riktigt lärt känna än.

Jag börjar bli riktigt nervös. Jag gillar inte att stå ensam med fölningarna. Är inte så van då de fölat hos en vän innan.

Vi har också köpt kamera så jag kommer ställa klockan och kika när det närmar sig. :) Jag somnar om lätt så hoppas jag inte kommer vara helt slut. :p Var ett par år sen jag hade föl nu så lite nervöst är det. Har redan förvarnat bonden om att han får stå på stand by när det är dags. Där finns många års erfarenhet och han har lägesrättat en mängd kalvar genom åren. Känns tryggt att han finns nära!

Kommer att ha kamera och vill gärna få tag på en med ljud så man kan höra också, om det finns. Har sparat semesterveckor i några år så kommer vara ledig under 9 v när det är dags. 3v innan beräknad och 6 v efter. Kan bara hoppas att hon inte kniper för länge, vill ju helst ha några veckor ledigt när fölis kommit!
Blir väll att jag får ställa klockan med jämna mellanrum och kolla.
Närmsta grannen, ca 100 m bort har lantbruk och kan be honom om hjälp dygnet runt om det behövs, och min bästa kompis som har getter förlöser ca 50 killingar om året och bor 5km ifrån har lovat komma om det krisar.
Förhoppningsvis ordnar det sig ändå men skönt att ha lite olika alternativ om något skulle hända, framförallt för att jag blir lugnare om man har någon hos sig om det blir kris.

En bekants sto kastade i måndags:cry:. Tvillingar som inte upptäckts trots 4 ultraljud! Gör ju inte att man blir lugnare!:nailbiting:

Min tjockis är på dag 218 nu. Har känt fosterrörelser i nästan en månad (25/2) och senaste 2 veckorna har det varit rodeo där inne :D

Vaccinerade spruta nummer 2 i förrgår (abortvirus) å satan vad hon reagerade... dagen efter 39.5 graders feber, helt svettig som en bred sadelgjord, svettig längs täcket vid bogen (som om det hade regnat)... Har ofodrat regntäcke...
Gick ner till 39 vid lunch, 37.8 vid insläpp och samma i morse... lilla vännen :(

Så nu är frågan om jag vågar ta sista sprutan? Hon reagerar aldrig på influensa-stelkramp-boutulism-sprutorna... avmaskning kan hon bli tjock bakom ganascherna om hon haft lite större mängd mask... Första sprutan blev hon lite seg av men absolut ingen fara...

Min tjockis är på dag 218 nu. Har känt fosterrörelser i nästan en månad (25/2) och senaste 2 veckorna har det varit rodeo där inne :D

Vaccinerade spruta nummer 2 i förrgår (abortvirus) å satan vad hon reagerade... dagen efter 39.5 graders feber, helt svettig som en bred sadelgjord, svettig längs täcket vid bogen (som om det hade regnat)... Har ofodrat regntäcke...
Gick ner till 39 vid lunch, 37.8 vid insläpp och samma i morse... lilla vännen :(

Så nu är frågan om jag vågar ta sista sprutan? Hon reagerar aldrig på influensa-stelkramp-boutulism-sprutorna... avmaskning kan hon bli tjock bakom ganascherna om hon haft lite större mängd mask... Första sprutan blev hon lite seg av men absolut ingen fara...

Oj! Visste inte ens att det kunde bli reaktion, har inte hört om det innan. Min ska ha sista sprutan nu i slutet av februari, intressant att höra om nån annan också har erfarenhet av det som hände din...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur