Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, jag kolla kraffts foder!

Jag bor 4 km från anläggningen där de har fölbedömning i augusti, så det skulle inte vara så omständigt att ta sig dit. Det är mer att jag inte vet hur det går till eller om man måste göra det. Och att det kostar lite pengar och tid förstås. Tanken är ju att behålla fölet, men visst kan omständigheter göra att jag måste sälja. Frågan är hur mycket det skulle höja värdet på fölet vid eventuell försäljning innan treårstest. Fölet kommer vara swb med godkänd stam.

Tji fick jag som har skrutit med mina lättfödda ston.... Lättfödda är de - förutsatt att de äter! 4-åringen matvägrar. Hon har fått dille på min andra häst som står i en annan hage längre bort. Varje morgon parkerar hon sig vid grinden och sen står hon där...hela dagen. :banghead:

Hon har varit riktigt dålig i magen i veckan så har fått byta ut hössit mot hö som har sämre värden och gett massa mag&tarm. Igår bar det av för o köpa lucern o hippo grow. Det blir en dyr vinter om hon ska fortsätta matstrejka. :(
Det går inte att släppa ihop henne med det andra stoet, jag fick sära på dem då de ryker ihop så det smäller om det och den svarta har bakskor.

Kornelia har haft en period med så mycket bitchighet så det finns knappt..... :eek:
Men de senaste dagarna har hon varit mysig och go igen, gnäggat när man kommer och ska släppa in, velat gosa, njutit av borstning. När hon är som värst står och blänger hela tiden, vägrar gå in självmant i stallet (direktinsläpp), hugger efter speciellt ett av de andra stona och ser ut som om man riskerar både det ena och det andra om man är dum nog att gå in till henne.... Hon gör inte något (hittills i alla fall!) men hon ser ut som om hon letar anledningar!
Det hade varit så jätteroligt om det är ett stoföl som döljer sig därinne, hon har fått två hingstföl och hon är det sista stoet jag har kvar i den stolinjen. Ville väldigt gärna ha någon som kan ta vid efter henne! :heart

Lycka till er som väntar föl!
Mitt sto har kastat - det var ett stoföl. Det känns förstås förjävligt och nu bara väntar jag på att säsongen ska börja så hon kan betäckas igen

Mitt sto har kastat - det var ett stoföl. Det känns förstås förjävligt och nu bara väntar jag på att säsongen ska börja så hon kan betäckas igen
Nej vad tråkigt -:( Har du fler dräktiga ?
Kanske ska kolla så det inte är abortvirus .

Fyyy så tråkigt :cry: Vet hur det känns då jag råkade ut för samma förra året med bara 2 månader kvar... :(
Hoppas för bättre tur näst gång! :heart

Hej
Har ett sto som är beräknad att föla i början av maj. Har en fråga angående vaccineringar. Hon är vaccinerad mot stelkramp samt hästinfluensa. Brukar vaccinera henne i februari varje år. Nu undrar jag om jag ska vaccinera henne som vanligt nu i februari, eller om jag ska vänta tills 6-8 veckor innan beräknad fölning? Och om man väntar tills 6-8 veckor innan, måste man börja om med grundvaccineringen då eller hur blir det? Tacksam för svar hur ni andra gör :-)

Hej
Har ett sto som är beräknad att föla i början av maj. Har en fråga angående vaccineringar. Hon är vaccinerad mot stelkramp samt hästinfluensa. Brukar vaccinera henne i februari varje år. Nu undrar jag om jag ska vaccinera henne som vanligt nu i februari, eller om jag ska vänta tills 6-8 veckor innan beräknad fölning? Och om man väntar tills 6-8 veckor innan, måste man börja om med grundvaccineringen då eller hur blir det? Tacksam för svar hur ni andra gör :-)

Jag hade vaccinerat nu och inte brytt mig om att göra det senare. Jg har aldrig re-vaccinerat mina bara inför fölning. Det skydd som de har får räcka

För några veckor sedan hade jag besök av en fotograf (Sanna Svensson) och Sunny fastnade på bild. ;) Med matrester, oborstad och täcket på så är hon ändå förbaskat söt!

160123_56bf14aaddf2b348b8d5fae1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur