Jisses insåg idag att min Powwow har mindre än tre månader kvar innan det är dags
hon är beräknad till 3/4
Varit så fundersam över henne de senaste dagarna då jag tyckt att hon stått och sett lite less ut ..
Tog in och kollade tempen - och slemhinnorna i munnen men inget verkade konstigt.
Sedan slog det mig ja just det 2,5 månad kvar - klart hon börjar verka världsfrånvarandes
sista tre månaderna så brukar hon ju stegvis liksom vända sig in i waiting - mode ...
Hon brukar få föl i slutet på maj - juli men eftersom hon kastade i fjol i mars så blev det tidig betäckning i början på maj och hon tog sig på en gång.
Känns overkligt med 30-40 cm snö och kallgrader ner mot 22 minusgrader närmaste veckan
( hoppas på tidig vår
)
Ökade hennes foderstat fr.om. idag också.
Hon står på fri tillgång på bra hösilage med 78 smrp och 8,2 MJ slaget till mig av bonden jag köper av i början av juni. Men i slutet av dräktigheten så orkar hon liksom inte äta massor - har alltid varit så. Så nu får hon stå på box under 2 Tim ( går annars på lösdrift )och vila och äta så mycket hösilage hon vill samt 2 dl soya, mineraler och 1/2 kg lucern denna månaden ut kommer att öka kraftfodergivan 30% varje månad tills det är dags samt lite extra selen och fosforbalans då det fattas lite fosfor för att det ska bli helt bra med värdena och balansen. Vet ju vad hon brukar behöva för att vara fin hela vägen sas både före och efter fölning
Hon börjar bli gammal min vän
( 18 år nu )men har gott hull ,dock inte överhull varför jag väljer att lägga henne på en högre kvot än tabellerna. Kan komma att lägga till olja /eller solrosfrön i slutet också om det ser ut att behövas