Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Räknat lite och jag testar att ge henne 4,5 kg hösilage, 5 hg lusernhack och 4 hg pluss protein. Hon är väldigt hungrig, så jag försökte ge så mycket grovfoder som möjligt. Synd bara att hösilaget jag ger nu (årgång -14) har så dåliga värden, hoppas mer på årgång -15 som jag börjar fodra med i februari...

Kan du ge halm som utfyllnad om hon är hungrig?

Vi hade katastrofalt dåliga värden i år vad gäller proteinet, så det är mycket slabb med luzernpellets här nu.... Jag som hade tänkt slippa det i år, för jag tycker det är slabbigt och bökigt att hålla på med, men nej då!

Kan du ge halm som utfyllnad om hon är hungrig?

Vi hade katastrofalt dåliga värden i år vad gäller proteinet, så det är mycket slabb med luzernpellets här nu.... Jag som hade tänkt slippa det i år, för jag tycker det är slabbigt och bökigt att hålla på med, men nej då!

Nä, här uppe finns ingen halm. Eller, jag fick tag på en som ville sälja för 1,6 kr/kg men då blir det billigare för mig att ge mer hösilage. :angel:

Tror mest det är en "grej" hos henne, att hon vet vad som väntar i boxen och då blir hon väldigt fokuserad på att mumsa i sig. ;)

Jisses insåg idag att min Powwow har mindre än tre månader kvar innan det är dags :eek: hon är beräknad till 3/4
Varit så fundersam över henne de senaste dagarna då jag tyckt att hon stått och sett lite less ut ..
Tog in och kollade tempen - och slemhinnorna i munnen men inget verkade konstigt.
Sedan slog det mig ja just det 2,5 månad kvar - klart hon börjar verka världsfrånvarandes:D sista tre månaderna så brukar hon ju stegvis liksom vända sig in i waiting - mode ...
Hon brukar få föl i slutet på maj - juli men eftersom hon kastade i fjol i mars så blev det tidig betäckning i början på maj och hon tog sig på en gång.
Känns overkligt med 30-40 cm snö och kallgrader ner mot 22 minusgrader närmaste veckan
( hoppas på tidig vår :angel: )
Ökade hennes foderstat fr.om. idag också.
Hon står på fri tillgång på bra hösilage med 78 smrp och 8,2 MJ slaget till mig av bonden jag köper av i början av juni. Men i slutet av dräktigheten så orkar hon liksom inte äta massor - har alltid varit så. Så nu får hon stå på box under 2 Tim ( går annars på lösdrift )och vila och äta så mycket hösilage hon vill samt 2 dl soya, mineraler och 1/2 kg lucern denna månaden ut kommer att öka kraftfodergivan 30% varje månad tills det är dags samt lite extra selen och fosforbalans då det fattas lite fosfor för att det ska bli helt bra med värdena och balansen. Vet ju vad hon brukar behöva för att vara fin hela vägen sas både före och efter fölning
Hon börjar bli gammal min vän :) ( 18 år nu )men har gott hull ,dock inte överhull varför jag väljer att lägga henne på en högre kvot än tabellerna. Kan komma att lägga till olja /eller solrosfrön i slutet också om det ser ut att behövas

Räknat lite och jag testar att ge henne 4,5 kg hösilage, 5 hg lusernhack och 4 hg pluss protein. Hon är väldigt hungrig, så jag försökte ge så mycket grovfoder som möjligt. Synd bara att hösilaget jag ger nu (årgång -14) har så dåliga värden, hoppas mer på årgång -15 som jag börjar fodra med i februari...
Det var en hård nedtagning på fodret på ett sto som går in i högdräktighet nästa månad ?

Det var en hård nedtagning på fodret på ett sto som går in i högdräktighet nästa månad ?

Njae, hon får ju i sig mycket mer än hon egentligen skall ha. ;) Behovsmässigt ligger hon på 29 MJ och här får hon 37 MJ. Sedan lär hon äta mer hösilage än 1 kg när hon står inne, men jag "räknar" inte på mer än ett extra kg.

När hon går in i högdräktighet skall hon ha mindre igen, men jag får se hur hon ser ut på 37 MJ först.

Ska hon ha mindre när hon blir högdräktig?? Nu fattar jag nog inte..... :confused:
Det är ju när stona är högdräktiga som fölets tillväxt sker och som det behövs mycket mat. Eller du kanske skrev fel och menade att hon ska ha mer igen?

Ska hon ha mindre när hon blir högdräktig?? Nu fattar jag nog inte..... :confused:
Det är ju när stona är högdräktiga som fölets tillväxt sker och som det behövs mycket mat. Eller du kanske skrev fel och menade att hon ska ha mer igen?

Så här... Hennes normalbehov är 29 MJ, men eftersom jag inte ville stå med ett tunt dräktigt sto, så fodrade jag upp rejält. Nu provar jag att sänka och se om det håller i sig. Egentligen skall hon ha ännu mindre även som högdräktig. Det var så jag menade med "mindre igen", men då hon inte verkar följa tabellerna blir det till att fodra med ögat desto mer. :)

@Maja_Kandi , Nova är nästan alltid rund även om hon inte är dräktig!;) Lättfödd häst!
Nova får ca 10 kg hö/ ensilage nu, lite extra nu när vi har -20. Får även lusernpellets för att kunna blanda vitaminer och mineraler i något.
Nova har stått på ca 10 kg tidigare år också men då har hon ju ridits och tränats på ett annat sätt. Lufsar bara runt i skogen nu eftersom hon var skadad i somras och började rida henne i september igen, kändes inte aktuellt att träna igång henne då!
Känns som det är en evighet kvar innan det är dags! Och blir mer orolig för att något ska hända!:crazy:

Har dålig erfarenhet av att ge ett högdräktigt sto för lite mat....
Så här... Hennes normalbehov är 29 MJ, men eftersom jag inte ville stå med ett tunt dräktigt sto, så fodrade jag upp rejält. Nu provar jag att sänka och se om det håller i sig. Egentligen skall hon ha ännu mindre även som högdräktig. Det var så jag menade med "mindre igen", men då hon inte verkar följa tabellerna blir det till att fodra med ögat desto mer. :)

Mitt råd är: sänk inte!! När det gäller dräktiga ston- räkna inte foderstat utan fodra med ett kunnigt hästöga! Har så dålig personlig erfarenhet av ett sto som fick foderstaten nerdragen under högdräktigheten pga ett akut fånganfall. Fölet föddes underutvecklat. Det kanske inte berodde på det, det kan jag inte veta säkert, men hade jag varit med om samma sak idag hade jag agerat på ett helt annat sätt.
Aldrig minska foder under högdräktighet!

Har dålig erfarenhet av att ge ett högdräktigt sto för lite mat....

Mitt råd är: sänk inte!! När det gäller dräktiga ston- räkna inte foderstat utan fodra med ett kunnigt hästöga! Har så dålig personlig erfarenhet av ett sto som fick foderstaten nerdragen under högdräktigheten pga ett akut fånganfall. Fölet föddes underutvecklat. Det kanske inte berodde på det, det kan jag inte veta säkert, men hade jag varit med om samma sak idag hade jag agerat på ett helt annat sätt.
Aldrig minska foder under högdräktighet!

Om du läst vad jag skrivit tidigare, så ser du att jag ÖKAT fodret just för att jag har dålig erfarenhet av smala ston under dräktighet. Sedan skriver jag i mitt senaste svar till dig att jag kommer att fodra med ögat.

Hon går för övrigt inte in i högdräktighet förrän i början av april. :)

Ok, jag ska inte tugga på om det mer! ;) Jag vet ju inte heller alls hur erfaren uppfödare du är, så du har säkert full koll.

Haha, jag är extremt erfaren, mitt tredje föl... :p Men just hull, utfodring och dräktiga ston är lite en favoritdiskussion för mig. :heart

Förstår din omtanke och för de som läser den här tråden i efterhand, banta INTE ett högdräktigt sto. Det brukar lösa sig av sig självt när de ger di. :angel:

Jag oroar mig lite för Kornelia. Hon ska föla runt midsommar, och den senaste månaden har hon börjat bli lite föltjock. Tror också att fölet har börjat bli aktivt i magen.
Kornelia har lätt för att få koliksymtom, magen är hennes svaga punkt så att säga. Och de senaste två veckorna har hon haft lätta symtom ett par gånger. Däremellan varit lite irriterad, stampat med bakbenen när hon äter, för att nästa sekund äta vidare helt lugnt.
Det jag har lagt märke till är att det börjar när hon kommer in och äter sin uppblötta luzern. Jag har en teori om att fölet börjar sprattla när hon börjar äta, och att Kornelias känsliga tarmsystem reagerar. Någon som varit med om liknande?

Jag oroar mig lite för Kornelia. Hon ska föla runt midsommar, och den senaste månaden har hon börjat bli lite föltjock. Tror också att fölet har börjat bli aktivt i magen.
Kornelia har lätt för att få koliksymtom, magen är hennes svaga punkt så att säga. Och de senaste två veckorna har hon haft lätta symtom ett par gånger. Däremellan varit lite irriterad, stampat med bakbenen när hon äter, för att nästa sekund äta vidare helt lugnt.
Det jag har lagt märke till är att det börjar när hon kommer in och äter sin uppblötta luzern. Jag har en teori om att fölet börjar sprattla när hon börjar äta, och att Kornelias känsliga tarmsystem reagerar. Någon som varit med om liknande?

Hej.
Upplever att mina ston när dom äter kraftfoder får mer rörelser i magen. Jag brukar försöka känna fosterrörelser då.vissa av mina ston slår med svansen och surar lite just då. Har inte haft problem med någon kolik. Detta öl bara hur jag upplever det.

Haha, jag är extremt erfaren, mitt tredje föl... :p Men just hull, utfodring och dräktiga ston är lite en favoritdiskussion för mig. :heart

Förstår din omtanke och för de som läser den här tråden i efterhand, banta INTE ett högdräktigt sto. Det brukar lösa sig av sig självt när de ger di. :angel:
Minst sagt! Fröken enorm som kom i somras gjorde sin mamma till ett spjälstaket, mamman som gått på fri tillgång av bra grovfoder hela dräktigheten (samt efter fölet kommit). Men fölet växte ju fint i alla fall. :p

Mitt förra sto hade det livligt i magen när hon kom in och åt kraftfoder och drack vatten. Nuvarande har jag inte sett så mycket på.

Det här med hur mycket det tar på stona efter fölning är så svårt att veta! Jag hoppas att min är en sån som ger mycket till liten, är så rädd för fång... Hon har kunnat gå på bete nu de senaste somrarna när hon varit igång och gått på magrare bete, så jag hoppas det ska gå bra även i år.

Har för övrigt börjat fodra med lusern nu och då åt hon minsann upp mineralerna utan problem också! :)

Minst sagt! Fröken enorm som kom i somras gjorde sin mamma till ett spjälstaket, mamman som gått på fri tillgång av bra grovfoder hela dräktigheten (samt efter fölet kommit). Men fölet växte ju fint i alla fall. :p

Samma här. Har haft en mängd föl genom åren och har alltid försökt hålla mammorna i mycket gott hull innan fölningen. Sommaren med mamma och föl på bete går bra, med stödfodring fr om juli ungefär, och sen har man då antingen spjälstaket eller smala mammor framåt hösten och runda välnärda fölungar. Bra att det är så, men mammornas hull försvinner alltid mer eller mindre, oavsett hur lättfödda de är i vanliga fall. Så man behöver aldrig oroa sig för att ha en för tjock mamma innan fölningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka