Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Queenie är idag på dygn 229, eller 230 beroende på hur man räknar. ;) Vi fick plötsligt kallt med under tjugo minus, bästa kläderna är en rejäl vinterpäls och det har hon verkligen! Tro tusan att jag får klippa henne så ofta när vi är igång för satan i gatan vad tjock och tät päls hon har! Och bred som ett bord över ryggen... Ändå dags att fodra på lite, lusern och nåt kilo extra hö blir det. :)

DSC_0416_zpszql2ptql.jpg

DSC_0414_zps99oly4ww.jpg

Igår kväll tror jag att jag fick en liten puff av liten där inne! :love: Hon är inte jätteförtjust i att jag tafsar på hennes mage men hon tillåter det ändå! :) Vi har nu köpt grejer för att kunna ha kamera på till föreningen, känns så skönt att redan ha det klart! Vi har testat den i stallet men inte satt upp den där den ska sitta, funkade kalasbra! :) Ska få den uppsatt i taket så man kan få till rätt vinkel så man får med hela boxen. Sen testa den nån natt och ha den inne tills vidare så den inte hinner gå sönder innan den faktiskt behövs. :p

Blev det den jag hade tittat på @Maja_Kandi? Nyfiken på hur den verkar i så fall!

Nope. Blev en annan som jag fått tips om i en annan tråd. Verkar funka bra! Har den på test nu bara stående i stallet, köpte en Wifi-förstärkare samtidigt. Ska sätta upp den på rätt ställe i helgen så man kan se att det blir bra vinkel också. Sen får den komma in tills det är dags. :)

Nova är dräktig på ca 180 dygn! Börjar bli lite tjock nu!
DSC_9906.jpg
DSC_9803.jpg

Så rund och go! :love: Nästan så min upplevs mindre som gått längre tid... Ska börja fodra upp henne nu så det lär väl hinna ändra sig. ;) Är så rädd för att fodra på henne för mycket då hon haft fång tidigare och brukar bli fet av att titta på mat... Så jag har varit rätt restriktiv med extra mat. Men nu börjat det ju såklart behövas så ska lägga på mer hö och dessutom börja med ett halvt kilo lusern.

Hur mycket extra ger ni era?

Så rund och go! :love: Nästan så min upplevs mindre som gått längre tid... Ska börja fodra upp henne nu så det lär väl hinna ändra sig. ;) Är så rädd för att fodra på henne för mycket då hon haft fång tidigare och brukar bli fet av att titta på mat... Så jag har varit rätt restriktiv med extra mat. Men nu börjat det ju såklart behövas så ska lägga på mer hö och dessutom börja med ett halvt kilo lusern.

Hur mycket extra ger ni era?

Haha, jag törs nästan inte skriva... Min får 7 kg hösilage, 8 hg lusernhack och 8 hg pluss protein. Men nu börjar hon äntligen bli rund, så jag skall räkna om och se vad jag skall justera. Blir förmodligen hösilaget som ryker först, då det har låga värden och tar lång tid för henne att äta.

Hoppar in i den här tråden, lite sent. :D Har också ett sto som väntar föl till sommaren, sent betäckt dock men det är väl bara att gilla läget. Islandshäst, som går som avelssto nu för tiden. Förra årets föl var beräknat lagom till SM, men hon hade vett att klämma ut det ett par dagar innan SM drog igång. Om hon går lika länge den här dräktigheten, gissa när fölet tänker titta ut då? :banghead:

Haha, jag törs nästan inte skriva... Min får 7 kg hösilage, 8 hg lusernhack och 8 hg pluss protein. Men nu börjar hon äntligen bli rund, så jag skall räkna om och se vad jag skall justera. Blir förmodligen hösilaget som ryker först, då det har låga värden och tar lång tid för henne att äta.

Den lilla? :p Udda med ponnyer som måste ha så mycket extra! :p Synd att du har så dåliga värden på hösilaget. Är hon kollad i munnen? Tänkte om det tar ovanligt lång tid för henne att tugga om det är nåt som stör henne?

Här ökar jag nu från 8kg hö och lite betfor (bara för att få i sig mineraler) till 10kg hö, betfor och 0,5kg lusern. Blir väl upp till 1kg lusern när vi kommit längre fram mot våren. :) Hon har tyckt bättre om lusern än betfor förut så jag hoppas det är lika nu. Hon är nämligen en riktig finsmakare och äter inte om jag inte blandat i mineralerna vääääääldigt väl. Och ändå lämnar hon alltid lite. Så jag hoppas jag kan blanda mineralerna i lusernen istället, kör med pellets.

Hur gör ni med selentillskott? Det kom jag på typ häromdagen att jag kanske skulle fixa. :o

Den lilla? :p Udda med ponnyer som måste ha så mycket extra! :p Synd att du har så dåliga värden på hösilaget. Är hon kollad i munnen? Tänkte om det tar ovanligt lång tid för henne att tugga om det är nåt som stör henne?

Här ökar jag nu från 8kg hö och lite betfor (bara för att få i sig mineraler) till 10kg hö, betfor och 0,5kg lusern. Blir väl upp till 1kg lusern när vi kommit längre fram mot våren. :) Hon har tyckt bättre om lusern än betfor förut så jag hoppas det är lika nu. Hon är nämligen en riktig finsmakare och äter inte om jag inte blandat i mineralerna vääääääldigt väl. Och ändå lämnar hon alltid lite. Så jag hoppas jag kan blanda mineralerna i lusernen istället, kör med pellets.

Hur gör ni med selentillskott? Det kom jag på typ häromdagen att jag kanske skulle fixa. :o

Hon var i perfekt tävlingshull när hon kom, men flytten och miljöombytet tog rätt hårt på henne plus att jag trodde att hon fick i sig mer hösilage än hon gjorde i hagen. :(

Nu är vi ikapp dock, känns skönt när hon går in i högdräktighet först i slutet på februari. :)

Tänderna är inte kollade, då jag inte vill ge lugnande till dräktig, men jag tänkte kolla upp dem innan nästa betäckning. Tror inte att de är till bekymmer men hon är ju fortfarande unghäst.

Min får tillräckligt med selen via kraftfodret just nu, annars brukar det räcka att ge 50 g mineraler. :)

Hoppar in i den här tråden, lite sent. :D Har också ett sto som väntar föl till sommaren, sent betäckt dock men det är väl bara att gilla läget. Islandshäst, som går som avelssto nu för tiden. Förra årets föl var beräknat lagom till SM, men hon hade vett att klämma ut det ett par dagar innan SM drog igång. Om hon går lika länge den här dräktigheten, gissa när fölet tänker titta ut då? :banghead:

Välkommen hit! :) Bild är ett måste... ;)

Jag har ju inga vettiga bilder på henne, alla är där hon är fet och dräktig, i princip. ;) Det är inte jag som äger stoet, utan lånar för att ta några föl. Men här ser man åtminstone lite av henne, med förra årets nedkomst.

33u37l4.jpg

Fy vad söt fölunge! Sånt där får du inte visa heller. ;) Mamman ser också jättefin ut, även om man glömmer bort henne lite när man ser fölet. :heart

Fy vad söt fölunge! Sånt där får du inte visa heller. ;) Mamman ser också jättefin ut, även om man glömmer bort henne lite när man ser fölet. :heart
Haha ja, det blir lätt så. ;) Hon är riktigt fin faktiskt, och stor..! Synd på allt det vita bara, det hade jag gärna varit utan. Men det är ganska liten chans när man betäcker skäck med skäck tyvärr. :p Får hoppas på bättre färglycka i år, med en svart pappa. Men det lär väl bli en svartskäck till...

Haha ja, det blir lätt så. ;) Hon är riktigt fin faktiskt, och stor..! Synd på allt det vita bara, det hade jag gärna varit utan. Men det är ganska liten chans när man betäcker skäck med skäck tyvärr. :p Får hoppas på bättre färglycka i år, med en svart pappa. Men det lär väl bli en svartskäck till...

Jag tycker det vita är urfint! Skulle kanske ha en raggsocka framöver ändå. :angel:

Jag har ju fux eller skimmel född fux att välja på i år... ;)

Får jag också vara med? :)
Mitt arabsto väntar sitt tredje föl runt midsommar. Hittills har hon fått två hingstföl, så jag hoppas förstås på en liten tjej nu.... Hon är rätt tjock redan tycker jag, trots att hon inte går in i högdräktighet förrän i mitten av mars. Men å andra sidan är hon lättfödd och har fri tillgång på hö dagtid, så det är kanske inte så konstigt....
Här är hon med sitt senaste föl Korazon, född -14.
10338439_759298600768372_3584697451533043433_o.jpg

Mitt arabsto väntar sitt tredje föl runt midsommar. Hittills har hon fått två hingstföl, så jag hoppas förstås på en liten tjej nu.... Hon är rätt tjock redan tycker jag, trots att hon inte går in i högdräktighet förrän i mitten av mars. Men å andra sidan är hon lättfödd och har fri tillgång på hö dagtid, så det är kanske inte så konstigt....
Klart att du får, välkommen! :)
Vem är pappa till kommande fölungen?

Välkommen! Vi skall ha föl nästan samtidigt. :)

Mitt sto börjar äntligen bli lite rund om magen, så nu måste jag kolla över foderstaten och börja minska lite. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 971
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka