Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag hoppas att min är en sån som ger allt till fölis för hon är så fet så fy... En modell av ponny som blir fet av att titta på mat. Jag är gravid och har inte kunnat hålla igång henne som tänkt iom det så hon står bara i hagen. Känns inte alls optimalt men vad gör man. Hade planerat att rida och träna/tävla hela säsongen och sen trappa ner tills i december och vila från januari (jag har bf 3/1) men då min kropp sa stopp tidigt så har det inte blivit alls enligt plan tyvärr.

Hon har gått 200 dygn på tisdag så då tänkte jag passa på att fota. :)

Känner igen mig!

@Hoppla jag märkte det helt enkelt på hästens beteende. Jag har haft stoet sedan hon var sex månader och hon var då sex år, så vi kan varandra utan och innan. Hon blev inåtvänd, ointresserad av allt utom sig själv. Jag tränsade henne tom en gång och det var nästan som att tränsa en sovande häst. ;) Testade sedan att rida, men kommunikationen gick liksom inte fram.

Mitt första sto jag hade dräktig, hon visade avision mot sadelgjorden ungefär i nionde månaden, men tyckte det var helt okej med barbackaturer i skritt och lugn trav fram till en månad innan fölning, då jag blev nojjig matte och lät henne vara ledig. :)

Mitt sto är rent avelssto, så hon rids ingenting @Hoppla Men om jag skulle rida, så skulle jag lyssna på stoet och vad hon ville. Det sto som är på min avatar var så världsfrånvänd redan dygn 200 så det var ingen idé att försöka rida. ;) Men ta det bara lugnt i början och lyssna på stoet. :)

Jag hade veterinären ute idag och vaccinerade. Sunny reagerade inte alls (skönt!) och fick omdömet extremt söt av veterinären. :love: Men hon höll med om att det var säkrast att fodra upp henne, ifall att hon är en sådan som ger all näring till fölet vid digivning...

Okej :) Motionerar du henne på annat vis eller går hon i större hage?

Okej :) Motionerar du henne på annat vis eller går hon i större hage?

Hon går i en lösdrift, som är byggd så att de måste röra sig mellan ligghall, thermobar och foderplats. Den är väldigt kuperad då det är en bäckravin i mitten, så hon får rätt mycket rörelse automatiskt. :) Alla hästar som går i den hagen har fantastiska rygg- och bakdelsmuskler. :love:

Vingra, nej men det är väl därför jag frågar? Det är första fölet så man är ju lite nojig...

Tänkte mest på att hon är så otränad att det känns lite oschysst att sätta sig upp på ryggen när magen redan hänger ned en hel del. Hade ju varit en annan sak om jag hade hållit igång henne. Men samtidigt saknar jag våra ridturer, om än bara skritt.

Jag antar att man alltid kan testa. Ni som slutat rida pga att hästen inte vill, hur har ni märkt det? Vill inte gå? Spelar barbacka vs sadel någon roll?
Är ryggen inte musklad alls och du oroar dig ifrån problem med det så kanske det är bra att först börja med att sätta igång ifrån marken med promenader, tömkörning eller så?
Har hon inte ryggmuskler skulle jag undvika barbacka då det bör belasta musklerna mer rakt på jämfört med en sadel som om den gör sitt jobb korrekt sprider ut trycket/vikten.

Jag känner nog mest efter, känns det som att hon rör sig underligt, motvilligt eller ovilligt? Jag har nog vädligt fri relation till min häst (hum hum under hösten har hon fått bestämma gångart en hel del, vilket gjort henne lite väl glad så att jag har börjat rida lektioner igen för att få ordning på vem som bestämmer gångart egentligen :o) så hon har rätt gott om utrymme till att göra vad hon känner för och uttrycka sitt eget tyckande.
Förra dräktigheten var mitt sto som annars är en rätt het häst skitslö. Jag hade typ varit svårt att få henne att röra sig snabbare än snigeltakt och komma upp i trav var inte ens värt att fråga efter. Hon var dock glad att bara vara ute hasa sig runt så då lät jag henne göra det. Denna gång så är det hon som drar på framåt och nu när hon inte ridits så vill hon inte ens komma när jag ropar på henne i hagen.

Lite oftopic.
Men! Har du fler bilder? :love:

Några dagsfärska bilder på min fina dam! :) Nästa vecka är det dags för första sprutan + dräktighetskoll för o va säker på att där är en liten kvar i magen.
12342768_10153392748667672_8822431805875304589_n.jpg

12341409_10153392748707672_1718309967639224072_n.jpg

12295312_10153392748772672_9008957753376944737_n.jpg

Min fluffiga dam är på dygn 205 idag, snart är två tredjedelar avklarade! Missade att ta kort på dygn 200 så får sparka mig i baken i veckan. :p Hon har hållit svansen uppe lite extra på kvällarna när hon kommit in, kan det ha med dräktigheten att göra?

Idag fick jag för första gången stå och känna på magen utan jättesura miner. Det är en dam med hög integritet som därtill är känslig/kittlig i ljumskar och under magen. Så det hör inte till vanligheterna. :p Hon brukar aldrig göra nånting mer än att härma en drake, men idag fortsatte hon bara äta. :p

Min fluffiga dam är på dygn 205 idag, snart är två tredjedelar avklarade! Missade att ta kort på dygn 200 så får sparka mig i baken i veckan. :p Hon har hållit svansen uppe lite extra på kvällarna när hon kommit in, kan det ha med dräktigheten att göra?

Idag fick jag för första gången stå och känna på magen utan jättesura miner. Det är en dam med hög integritet som därtill är känslig/kittlig i ljumskar och under magen. Så det hör inte till vanligheterna. :p Hon brukar aldrig göra nånting mer än att härma en drake, men idag fortsatte hon bara äta. :p

Jag har jobbat supermycket med mitt sto, för hon är väldigt ängslig och vill inte att man rör henne öht. Stor skillnad mot mitt andra sto, som alltid älskat att bil kliad på juvret och självmant lyfter upp bakbenet så man skall komma åt ordentligt. ;)

Men så länge jag är superlugn, inte gör några häftiga rörelser och sakta, sakta närmar mig juvret via magsmekningar, så får jag faktiskt känna. :up: Än så länge är hon bara på dygn 139, så det dröjer ju ett tag innan fostret ger sig till känna.

Gödningen fortsätter och numera har hon alltid täcke vid minusgrader. :D Bortskämd liten prinsessa!

Gjorde UL på min tjej idag, ville försäkra mig om att där var liv i magen efter omställning med flytt o även för att lugna mig efter all otur med mitt förra sto. Visst va där liv i mage!! :love: Så nu har hon fått sin första spruta med. Hon är halvvägs i dräktigheten så än är där en lång väntan kvar men jag hoppas jag ska ha turen på vår sida denna gång :heart

12341129_10153409333482672_12232083109821329_n.jpg

Min häst är på 159:e dygnet och fick sin spruta här om dagen....
Hon är rätt tråkigt i hagen tycker hennes kompis, inte precis räserlekar längre ;)

Så fort hon ser min kompis bil gnäggar hon högt, går till grinden och tigger mat (benet i vädret) ... Hon är rätt matfixerad, från att ha varit anorexiafullblod....

Gosig, vilket hon ALDRIG har varit förut, hon har alltid haft sin bubbla som man bör hålla sig utanför...
Vissa dagar asseg, man får släpa ut henne ur stallet (tömkör mestadels i skogen)...
Vissa dagar HEEEEELT FULLBLODSGALEN, hon har inte bockat på 8 år, hon stack å körde årets rodeo med mig...
Har haft henne i 11år och hon är matte-häst.. upplever ändå att vi kommit varandra mycket mer nära <3

Jag vet att man inte kan känna fosterrörelser ännu, men jag tog handen och tryckte mot magen å "kände efter", hon bara vände sig å titta på mig som att "VET DU?????" HAHA... Så hon lär ju känna att något rör sig där inne... :)

fy fan va den här väntan är seg, bara jag som vill ha föl NUUUUUU?

Min fröken är på 196dagar idag. Förra gången hon var dräktig så stod både jag och min stallägare (som har erfarenhet) och kände och kände och det var verkligen först på slutet vi kände något alls. Men nu har jag känt fosterrörelser flera gånger, denna är en riktig vilde jämfört med fjolårets lilla Räka som varken i magen eller utanför är någon vilde alls.
Mitt sto har nu även gått ifrån att ha varit pigg och ha varit jätte glad att få jobba till att ALLT är tungt. Nu har hon skadeproblem så vi har lagt ner ridningen pga det redan innan hon blev slö och promenerar bara lite. Hon är på nivå att det typ är jobbigt att ens äta, inte för att det stoppar henne :P Och min fröken har blivit en lort gris nu, vilket hon verkligen aldrig varit förrut, så jag beskyller fostret för det :angel:

Trött lortgris:
23528896989_8fa704c009_c.jpg

Florida är idag på dygn 176 och jag har känt lite svaga fosterrörelser. På henne verkar det kännas både tidigt och bra :) Dock verkar den här ungen vara mycket lugnare än fjolårets (som ju tyvärr inte klarade sig).
Lite bilder på damen som är väldigt pigg och glad, tagna här om dagen.
Florida_har_kommit_pa_hur_man_kan_slappa_in_alla_i_sommarhagen_Det_ar_jattekul_halsar_hon_Sa_kan.jpg
Florida_och_Azlan.jpg
Florida_lagger_huvudet_pa_sned_och_undrar_vad_jag_gor.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 971
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023