Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har bestämt namn om det blir en hingst, Novioso, tror jag i alla fall, hinner nog komma på något annat innan det är dags!:D Men inte kommit på något sto namn än. Kanske beror på att jag gärna vill ha en hingst!:angel:

Mitt sto e.Haarlem - Voltaire - Nimmerdor är dräktig med Colmander, beräknas föla 15 maj även i år.. Har ett jättefint stoföl vid sidan e.Corriendo Tau.

b166908.jpg

Connemaran är dräktig med Frankenhoehs Daylight och beräknas föla i mitten på juni :)

Någon som vågat börja fundera på namn till 2016års föl?
Hingst: B-* (hingstlinje på B), jag skulle gärna vilja ha ett typ vetenskapligt-aktigt namn då både Metall och Darwin finns i stammen på stoets sida, så att det blir lite tema på det typ. Men har inte kommit någon vart med det, jag har typ hängt upp mig på Beryllium fastän det inte är något bra namn, men jag döpte inte nuvarande åring till särskilt bra namn heller :o
Sto: *-nirma (stolinje som har -nirma i alla namn), funderar på om det vore kul med B-namn här med. Eller eftersom det är holländsk stolinje följa den bokstav KWPN har för 2016 (L).
Till vardags är det stor chans att blivande föl kommer heta Tvåan :p Jag är superfantasifull med namn :angel:

Jag funderar också på namn. Antingen spinner jag vidare på stoets namn på C och då är valet redan spikat, eller så använder jag mig av hingstens namn som börjar på B. Ett B-namn hade varit lite fyndigt då årets föl fick ett namn som började på A... Kan man följa alfabetet när man väljer fölnamn? :p

Nova kollades igår på 92 dygn och var fortfarande dräktig!:banana:
En liten pigg krabat som hoppade runt där inne. Såg ut som den hade galopprejs i magen!:p
Nu finns det inte så mycket mer att göra än att vänta.
Hur kommer ni lägga upp fölvak och så? Övervakningskamera, bo i stallet eller annat?
Jag har sparat semester från övriga år och kommer ta 9 v semester. 3v innan beräknad och 6 v efter. Hoppas det räcker.
Kommer nog skaffa någon form av övervakningskamera!

Hade du frågat för två veckor sedan @Novalisa hade jag sagt lite sådär slött att stoägaren sköter övervakningen. Men om allt går som det skall kommer jag också ha ett sto att vaka på. :crazy:

Jag velar mellan att låta stoet föla i hage eller box. Ariel fölade ju i hage, vilket var bra då det var gott om plats. Men hennes rackare till fölunge var ju uppe på benen efter tre sekunder och bara drog ifrån oss. :eek: Så det talar för att box är tryggare... Men jag har inte bestämt mig ännu...

Nova kollades igår på 92 dygn och var fortfarande dräktig!:banana:
En liten pigg krabat som hoppade runt där inne. Såg ut som den hade galopprejs i magen!:p
Nu finns det inte så mycket mer att göra än att vänta.
Hur kommer ni lägga upp fölvak och så? Övervakningskamera, bo i stallet eller annat?
Jag har sparat semester från övriga år och kommer ta 9 v semester. 3v innan beräknad och 6 v efter. Hoppas det räcker.
Kommer nog skaffa någon form av övervakningskamera!

Jag tar in dem i stor fölbox när det börjar närma sig. Har kamera som går på wifi så kan kolla hästen var jag än är. Kommer även ha gjord som larmar.

Min fölar i månadsskiftet april/maj om det blir i "rätt" tid. Så det lär tyvärr inte vara nåt alternativ att låta henne föla utomhus nattetid för det är antagligen för kallt fortfarande. Jag är dock hemma och ledig då så kan ha koll hela tiden.

Ska försöka införskaffa en kamera, typ sån som @Narcissa verkar ha, så man kan kolla i mobilen. Kommer ju ha en liten tvåbent då (:o) så undviker gärna att sova i stallet hela nätter. Smidigt om man kan övervaka inifrån. Har stallet bara tjugo meter från huset så det borde ju gå att ordna på nåt sätt tycker jag...

Tips på kameror? Anslutning?

90-dygns koll på 3-åringen hägrar framöver. Funderar lite på hur stresskänsliga de är när de ändå har gått så pass "länge"? Det är rätt mycket energi i damen så det krävs inte mycket utanför de normala rutinerna för att hon ska gå i spinn.

Hade missat att ni startat den här tråden! Men jag hoppar väl in jag också då. :)

Queenie, liten D-ponny e. Risegårds Leo (welsh e. Paddock Camargue u. Elitsto) ue. Labrador - Bordeaux. Dräktig med Fairway! :) Håller tummarna för att jag äntligen ska få mitt efterlängtade stoföl, men såklart är man ju alltid glad bara det är en frisk unge som kommer ut rätt och lätt. :) Fölis är väntad till i slutet på april, 335 dygn den 21/4. Stoets första föl, mitt fjärde. Ska bli så roligt! :D

Har inte försäkrat fostret... Rent krasst för att jag inte har råd för tillfället. Men förut när jag gjort det har det aldrig varit några problem med Agria.

Tänkte bara flika in att i ditt bolag kan du välja försäkringsbeloppet och betalar då 10% av det i premie. Du får ändå veterinärvården.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 971
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka