Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är kluven om jag skall ta blodprov för koll av dräktighet eller inte... Kanske skall jag våga mig på ett sådant där göra-hemma-test istället? Skulle ju gärna vilja veta om min fröken är dräktig innan jag börjar fodra upp henne till våren. :p

Jag är kluven om jag skall ta blodprov för koll av dräktighet eller inte... Kanske skall jag våga mig på ett sådant där göra-hemma-test istället? Skulle ju gärna vilja veta om min fröken är dräktig innan jag börjar fodra upp henne till våren. :p
Jag har samma i-landsproblem här.. Är super fjamsig och oroar mig massor så fort min fröken visar underliga beteénden att något har hänt. Gjorde blodprov förra dräktigheten och var smidigt.

Hur sent kan man göra ultraljud? Vi har seminspilta hemma och min seminveterinär är även min vanliga "husveterinär" och kan ta mig sig ultraljudet så behöver inte oroa mig för att transportera runt henne eller något.

Jag ULar dygn 90 sista gången, kastar de efter det så märks det rätt tydligt om man inte har hästen på lösdrift i en gigantisk hage, tänker jag. Tror man kan göra UL en bit efter 100 dagar iaf. Jag frågade min vet runt 120 förra gången och fick då svaret att jag märker om stoet kastar så sent.

Ska för övrigt göra 90-dygnskoll ikväll. Är hon fortfarande dräktig skall kontrakt skrivas då ungen i så fall är tingad. Hon är rätt trött för tillfället, vet inte om det beror på att hon är dräktig eller om det är för att hon växer, troligtvis en kombination.

Kl
Min dam är idag dräktig på 167 dygn. :) Hon var så ren och fin imorse, men när de fick lunch såg hon ut såhär...

DSC_0228_zpsvsvbxh5s.jpg

Suck! :meh: Fluffig och långhårig som tusan! Men hon ska få vara mammaledig på riktigt även från frisering. Har börjat komma igång lite med motion också, hoppas kunna hålla igång henne in i december iaf, sen är det dags för mig att börja ta det lugnt.

Mitt ridponny sto Ekens Amazing Grace e: Boveycombe Banner RD 3 ue: Hilton xx, betäckt med Bränntomt's Garfield RC 117 e: Garryhack Frederick RC 80

Mitt och Grace första föl, jättenervöst och spännande! Blev dräktig med tvillingar, en klämd tidigt och sedan konstaterad dräktig på dygn 45 med ett foster. Håller tummarna för bebis till våren :love:
8948742-orig.jpg

"Mina" ston kom lös inatt och sprang omkring på trafikerad väg. :nailbiting: Frågan är hur mycket sådana upplevelser egentligen påverkar fostret? De är på dygn 167 respektive 134.

zcjyhhgvsrswnu

Precis nytagen bild på en skitig Grace..har en rejäl mage redan! Inväntar analys på hö, just nu går hon på nästan fri tillgång med hö men tycker ändå hon faller ur lite grann. Kan ju vara att hon inte rida lika mycket också längre

Dagsfärsk bild på Sunny. Hon är i perfekt hull, vilket för mig betyder att hon måste gå upp i vikt inför fölningen. ;) Jag försöker lösa det så hon får extra mycket hösilage, men jag misstänker att hon inte äter de 7 kg som jag räknat med. Skall ta och testa hur fort hästarna egentligen äter 1 kg hösilage, kan tänka mig att de större äter fortare än Sunny. Kanske får hon stå inne några timmar varje kväll och äta, hon är väldigt obrydd av att var själv. :heart

Idag fick jag klia henne på magen och juvret, det var såååå skönt. :D

151121_5650af00ddf2b3758b1ba47d.jpg

Mitt sto är på 149 dygn idag.

Hur gör ni med motionen? Rider ni?

Efter att ha varit gravid och haft en kolikbebis har dessvärre min pärla stått på lösdrift den senaste halvåret utan ridning. Nu börjar jag äntligen få rutiner i tillvaron och har mer tid till att motionera henne.

Men hur gör jag? Är ridning helt uteslutet? Hon är 19 år och det är femte fölet. Vill ju inte riskera fölis men samtidigt vill jag inte att hon ska vara omusklad till fölningen!

Mitt sto är rent avelssto, så hon rids ingenting @Hoppla Men om jag skulle rida, så skulle jag lyssna på stoet och vad hon ville. Det sto som är på min avatar var så världsfrånvänd redan dygn 200 så det var ingen idé att försöka rida. ;) Men ta det bara lugnt i början och lyssna på stoet. :)

Jag hade veterinären ute idag och vaccinerade. Sunny reagerade inte alls (skönt!) och fick omdömet extremt söt av veterinären. :love: Men hon höll med om att det var säkrast att fodra upp henne, ifall att hon är en sådan som ger all näring till fölet vid digivning...

Mitt sto är på 149 dygn idag.

Hur gör ni med motionen? Rider ni?

Efter att ha varit gravid och haft en kolikbebis har dessvärre min pärla stått på lösdrift den senaste halvåret utan ridning. Nu börjar jag äntligen få rutiner i tillvaron och har mer tid till att motionera henne.

Men hur gör jag? Är ridning helt uteslutet? Hon är 19 år och det är femte fölet. Vill ju inte riskera fölis men samtidigt vill jag inte att hon ska vara omusklad till fölningen!
Hur skulle normal eller lugn ridning skada fostret? Man bör nog inte hårdträna eller utsätta stoet för stress, men lite lugnare motion mår fostret/fölet väll knappast dåligt av? Inte för att jag är van eller jätte påläst uppfödare, men låter märkligt att det skulle vara så för mig.

Mitt sto är på 180 dygn nu, ridningen har avstannat pga vad jag tror är en sträckning, annars skulle vi nog glatt rida på fortfarande, gjorde fram tills för två veckor sedan när den dök upp. Ser hon fräshare ut igen så planerar jag att hoppa upp och se om hon vill leka ridhäst mer, jag låter mitt sto känna efter och bestämma, förra dräktigheten skrittade jag henne bara för hand då hon kändes helt anorlunda, nu är hon glad och pigg.

Och jag hoppas att min är en sån som ger allt till fölis för hon är så fet så fy... En modell av ponny som blir fet av att titta på mat. Jag är gravid och har inte kunnat hålla igång henne som tänkt iom det så hon står bara i hagen. Känns inte alls optimalt men vad gör man. Hade planerat att rida och träna/tävla hela säsongen och sen trappa ner tills i december och vila från januari (jag har bf 3/1) men då min kropp sa stopp tidigt så har det inte blivit alls enligt plan tyvärr.

Hon har gått 200 dygn på tisdag så då tänkte jag passa på att fota. :)

Hur skulle normal eller lugn ridning skada fostret? Man bör nog inte hårdträna eller utsätta stoet för stress, men lite lugnare motion mår fostret/fölet väll knappast dåligt av? Inte för att jag är van eller jätte påläst uppfödare, men låter märkligt att det skulle vara så för mig.

Mitt sto är på 180 dygn nu, ridningen har avstannat pga vad jag tror är en sträckning, annars skulle vi nog glatt rida på fortfarande, gjorde fram tills för två veckor sedan när den dök upp. Ser hon fräshare ut igen så planerar jag att hoppa upp och se om hon vill leka ridhäst mer, jag låter mitt sto känna efter och bestämma, förra dräktigheten skrittade jag henne bara för hand då hon kändes helt anorlunda, nu är hon glad och pigg.

Vingra, nej men det är väl därför jag frågar? Det är första fölet så man är ju lite nojig...

Tänkte mest på att hon är så otränad att det känns lite oschysst att sätta sig upp på ryggen när magen redan hänger ned en hel del. Hade ju varit en annan sak om jag hade hållit igång henne. Men samtidigt saknar jag våra ridturer, om än bara skritt.

Jag antar att man alltid kan testa. Ni som slutat rida pga att hästen inte vill, hur har ni märkt det? Vill inte gå? Spelar barbacka vs sadel någon roll?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 971
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023