Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sällar mig till den glesa skara som har haft för feta ston, både före och efter fölning. Den svarta gick på grovfoder och mineraler hela dräktigheten och även efter och ser fortfarande ut som en julegris, fölet fick sin beskärda del av käk utan problem. Den lilla bruna är också fet som en säl, trots minimalt med kraftfoder (2 nävar) och mineraler. Jag är förvisso rätt tacksam över det, de blir billiga i drift om inte annat... Här är unghästen på dygn 155.

12489316_1327462117279463_6123772602658210950_o.jpg

Sunny var i perfekt hull när hon kom, men tappade rätt rejält av miljöombytet. Hon är en rätt känslig dam som inte vågade ta för sig i hagen + att hon äter långsammare än de andra.

Så nu göder jag upp henne inför fölning, vet att digivningen brukar ta mycket på många ston.

Ja, hon är mountain, e. Ekbäckens Jack Frost - Heniarth Yarra-Glen. :) Hon blir fem år i april och planen är att ta föl, invänta att fölet är sålt och ta nytt föl. I väntan på försäljning blir hon kanske inkörd och inriden, men det är inte högt prioriterat. ;)

Vad är det för stam på din? :)
Hon är importerad som föl och är efter
Ceulan Cariadwr , mamma heter Brynseion Juliet.
Julinka är dräktig med Salstas Mountain Mint.

Min dräktiga fröken har vad som antagligen är riktigt besvärlig hovböld eller en fraktur. Hovslagare har karvat utan att något kommit ut, massor med jodopaxomslag och veterinär har känt och röntgat. Och vi har inte kunnat konstatera något. Och stackars fröken som är på över 220dygn har nu i två veckors tid knappt kunnat använda ena framhoven alls och har vissa dagar varit påtagligt smärtpåverkad. Jag hoppas verkligen inte på fraktur, är inte så kul start i livet för litet föl med morsa som bara ska vila...
Och drömmen om att betäcka om i vår går nog plättlätt bort och jag börjar närma mig att ge upp och låta henne somna in efter detta föl :(

Min dräktiga fröken har vad som antagligen är riktigt besvärlig hovböld eller en fraktur. Hovslagare har karvat utan att något kommit ut, massor med jodopaxomslag och veterinär har känt och röntgat. Och vi har inte kunnat konstatera något. Och stackars fröken som är på över 220dygn har nu i två veckors tid knappt kunnat använda ena framhoven alls och har vissa dagar varit påtagligt smärtpåverkad. Jag hoppas verkligen inte på fraktur, är inte så kul start i livet för litet föl med morsa som bara ska vila...
Och drömmen om att betäcka om i vår går nog plättlätt bort och jag börjar närma mig att ge upp och låta henne somna in efter detta föl :(
Gud vad tråkigt! Om det är nån "tröst" har jag varit med om några riktigt luriga bölder som legat och vandrat i flera veckor utan att varken veterinär eller hovis kunnat hitta något. Hoppas på en böld som visar sig snart.

Fy vad jobbigt. :( Hoppas att det kommer ut en böld.

Jag har haft kompis på besök och vi är rörande överens om att Sunny har en bebismage. :love: Däremot tyckte vi bägge två att vi kände sparkar från fostret och det är alldeles för tidigt vid 180 dygn. :crazy: Så jag oroar mig för att Sunny ändå tog sig första gången hon betäcktes och jag står här med ett aprilskämt.... :banghead: Jaja, hon får i alla fall massor med foder, så hon är nöjd åtminstone. Har efter tips från kompis börjat ge fler proteinkällor, så hon får både lusernhack, sojamjöl, Krafft Muskel, Krafft Pluss Protein och solrosfrön. Sunny är mycket nöjd med nya dieten. :angel:

Nu är Adelein inne på 247 dygn
Marmeta 239 dygn och tora på 224 dygn. Dom 2 förstnämda är tjocka som bara den men tora ser bara ut att ha ätit lite för mycket mat. Hon är ju förstföderska så det är inte så konstigt. längtar så tills det är dax

Kornelia börjar bli jättetjock!! Hon går inte in i högdräktighet förrän i mars, men är rejält stor nu. Beter sig ganska jobbigt, plötsligt rädd för saker som hon aldrig är rädd för annars, stimmar upp de andra i flocken som inte fattar nånting eftersom hon är högsta hönset och brukar vara rätt klok.
Hon har haft lite kolikkänningar, men det har gått över helt. Fick för mig att det var när fölet började röra på sig lite mer. Hon är rätt känslig i tarmsystemet så jag kan tänka mig att det påverkade.

Jag har ökat på luzernet lite, med någon halvliter. Tyckte att hon var lite tunn ett tag, men det är hon inte längre.....

Oj vet inte vad som hände med inlägget ovan!

Det är första gången jag har en dräktig häst. Jag ser i inläggen ovan att det är vanligt att ge lucern. Men min häst som går in högdräktighet om en månad är inte så rund och go som hon borde vara (tror jag iallafall). Funderar på att ge granngårdens müsli avel istället, tänker jag rätt? Känner mig lite förvirrad i kraftfoder djungeln. Tyvärr har jag inte någon analys på höet men det är av medelkvalite och hon går på lösdrift ute med fri tillgång. Jag bor i norra norrland så nu har det varit en medeltemperatur på ca -10 ett tag, hon är egentligen lättfödd och förra året var hon fetare utan att vara dräktig hehe.

En annan fråga, hur många tänker göra fölbedömning?

Oj vet inte vad som hände med inlägget ovan!

Det är första gången jag har en dräktig häst. Jag ser i inläggen ovan att det är vanligt att ge lucern. Men min häst som går in högdräktighet om en månad är inte så rund och go som hon borde vara (tror jag iallafall). Funderar på att ge granngårdens müsli avel istället, tänker jag rätt? Känner mig lite förvirrad i kraftfoder djungeln. Tyvärr har jag inte någon analys på höet men det är av medelkvalite och hon går på lösdrift ute med fri tillgång. Jag bor i norra norrland så nu har det varit en medeltemperatur på ca -10 ett tag, hon är egentligen lättfödd och förra året var hon fetare utan att vara dräktig hehe.

En annan fråga, hur många tänker göra fölbedömning?

Är hon högdräktig kan det bli för mycket volym med lusern och då kan det vara bättre med något mer proteintätt, tex Krafft Pluss protein, Krafft muskel eller sojamjöl. Jag har för mig att GG müsli innehåller lite mindre protein, men är inte så superinsatt på det.

Jag kommer inte visa mitt föl då det är 20 mils resa + att jag tänkte visa min treåring istället. Däremot kommer de två ston jag lånar mage på att visas (en för stamboksföring och en för höjning till A) och då ska jag försöka få fölen visade samtidigt. Men då gäller det att vi får ihop tillräckligt med folk. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka