Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ha ha..Juni , juvret är mer svullet på morgonen . Men tänkte åka med henne till semistationen när de öppnar så får de känna på henne . Hon kanske är skendräktig . Men att hon står o nickar i hagen och står med rumpan i väggen mycket .
Välkommen @stallbarwich !
Jag har en fundering angående att förbereda fölningsboxen.
Jag har läst mig till att den ska desinficeras, läggas in torv och sen rikligt med halm uppepå.
Min häst går på lösdrift men kommer in ett par timmar varje dag för att äta sin mat och vila.
Det är alltså den boxen som hon ska föla i. (16 kvadrat)
Nu är det permanentbädd med halm där inne och spån i botten.
Ska jag ta ut allt detta och göra om och i så fall hur tätt inpå beräknad fölning som är 9:e april?
Men å en sån sötnos...Det är ju svårt att ha en ren box när fölet väl kommer eftersom man inte vet när det blir. Jag har tvättat rent med virkon någon gång efter dygn 300. I min första fölningsbox hade jag bara halm men eftersom mitt sto verkligen är en riktig pissmärr och det rann in i grannboxen la jag torv i botten gångerna efter. Ovanpå det byggde jag upp en bädd av halm så att den blev så stadig att fölet kunde springa runt i boxen utan att halka.
Den här lilla tösen travade runt mamma i boxen när hon var 1.5 timme gammal och galopperade någon timme senare, och det gick bra eftersom hon hade så stadigt underlag. Bädden var ca 20 cm tjock.
Åhh va skönt att läsa! kramen till er!Kan berätta att mitt sto är hemma igen o mår bra! Hon har fortfarande ett för högt infektionsvärde, låg på 2200 igår o ska vara 5 men de misstänker att det är efter livmoderinflammationen. Går på Hippotrim nu o nytt blodprov tas på torsdag. Proverna på fölet visade inget virus vilket var skönt. Hon har precis gått in i fölbrunst o visar brunst för första gången i sitt liv. Allt ser bra ut o vetr. ser inget som hindrar mig att betäcka om henne till våren o det blir självklart Hasard igen! Önskar alla här inne lycka till med sina ston o framtida föl!!
Kommer i veckan även att kontakta försäkringsbolaget för att se vad de tycker att jag bör komplettera med.
Vad har ni för försäkring på era fölston/föl?
Bör jag göra någon ytterligare dräktighetskontroll?
Om du inte föräkrar hade jag skippat det i nuläget. Du har fölning så tidigt på säsongen så du har gott om tid att betäcka om ändå.Hon är idag på dygn 225.
Läste någonstans att det kunde vara bra att göra en kontroll så man är förberedd på ombetäckning om det skulle vara så att hon inte längre är dräktig.
Bra idé! Jag teroriserade hingstägaren 05.30 när min första unge föddes .Inför fölningen kommer jag att prata med en i min bekantskapskrets, om hon kan vara "kontaktperson" när det drar ihop sig för fölning. Hon har fått ett antal föl genom åren så det vore skönt att ha någon som kan vara med för att se att allt verkar normalt..
Jag har inte lindat svansen på min någon av gångerna. Angående laxermedel skulle jag ha det. Det är massor av skitjobb och mycket tur som gör att min 1,5 åring lever eftersom han fick tarmbecksförstoppning. Det är framförallt hingstungarna som ligger i riskzonen då deras bäcken är så smalt så tarmen blir lite ihoptryckt där den går igenom. Det är inte kul att pina ungen som man måste göra för att få ut det om det blivit stopp. Det tog över 12 timmar att få loss allt när det suttit i närmare 2 dygn.Jag kommer även att komponera en liten "fölväska".
Det jag kommer att tänka på är;
Jodopax - färdigplandan.
Klorhexidin 0,5%.
Ev. linda till svansen. Lindar ni svansen??
Handdukar
Laxermedel - läste att detta kunde vara bra att ha.. Någon som kan förklara varför?
Nappflaska - om nått går fel.. Gudförbjude!!
Engångshandskar