Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Mitt sto är sto ut i hovspetsarna, med tydliga brunster och ett mycket eh... tonårsaktigt flickbeteende runt snygga valacker. :p. :D

Trevligt med ett sto med något så sofistikerat som tonårsaktigt flickbeteende runt snygga valacker!

Mitt sto tycker ALLA valacker är snygga när hon är brunstig, dessutom våldtar hon dem! :o :o :o

Och nu när hon är dräktig ägnar hon tiden åt att så ofta hon kan gå fram till valacker och RYTA till dem vad illa hon tycker om dem! :angel:

Nej man får tävla till och med månad fyra, alltså när de går in i femte månaden är det stopp:-)

Minns en gång för herrans massa år sedan, jag var junior och brukade tävla en riktigt bra lektionshäst. Hon hade ovetandes blivit tjuvbetäckt, jag tävlade hoppning 1/10 och hon fölade 31/12...

Spelar storleken på magen ofta roll för hur stor fölunge det blir? Mitt sto hade förra dräktigheten jätteliten mage, hon såg knappt dräktig ut. Fölungen var liten, blev tom "mobbad" här på Buke och fick frågan om jag ägnade mig åt ponnyavel! :D

Nuvarande magen är rejält mycket större! Har jag tur och kan förvänta mig en större fölunge? Den förra blev för liten för mig tyvärr! :(

Stellas mage var enorm på slutet. Framifrån var hon absolut helt klotrund, fölungen blev extremt liten.

Njae men första fölet brukar bli mindre än efterkommande syskon.
Så förstafölet på min lilla plutt räknar jag inte med storlek på, dock bör den bli kralligare då pappa är halvblod.

Varför är det då? Vet man det? :)

Första fölet, eller ett föl på ett sto som har gått många år tom, kan bli något mindre eftersom livmodern är mindre och mer ihopdragen helt enkelt.

Men det är också individuellt. Ett av mina ston fick sin första avkomma förra året och den var stor!

Första fölet, eller ett föl på ett sto som har gått många år tom, kan bli något mindre eftersom livmodern är mindre och mer ihopdragen helt enkelt.

Men det är också individuellt. Ett av mina ston fick sin första avkomma förra året och den var stor!

Men borde inte storleken hänga ihop med gener snarare en storlek på livmodern? Inget näsvis fråga, jag är verkligen bara nyfiken :) Och tänker att även om de föds mindre borde ju generna tycka att "nu växer vi till den här storleken - om vi får mat" :)

Men borde inte storleken hänga ihop med gener snarare en storlek på livmodern? Inget näsvis fråga, jag är verkligen bara nyfiken :) Och tänker att även om de föds mindre borde ju generna tycka att "nu växer vi till den här storleken - om vi får mat" :)

Jo absolut, det klart det styrs genetiskt i första hand.

Som jag skrev, den brukar kunna vara "något" mindre. Dvs två hästar på 160 som normalt skulle få en avkomma på 160 (vuxen mkh) får ju inte en avkomma på 140 i vuxen mkh bara för att det är den första.

Men samtidigt rättar sig oftast fostret (inte alltid tyvärr) efter mammans livmoder, och det är därför man kan får mindre föl av mindre ston efter stora hingstar. Jag hade dock inte vågat chansa på en sådan sak.

Jag tror att det i de flesta fall faktiskt är så att det första fölet är mindre när det föds, men att det växer ikapp till "normal" storlek till den är färdigvuxen.

Men jag har inget vetenskapligt stöd för något av detta :D

Då är jag med :) Sen vet jag ju att man inte ska välja alltförstort för att det då kan gå på tok :)

Tack för svar på mina kanske lite larviga frågor, men jag är nyfiken av mig :)

Vi får väl se hur det blir med Storm, hon var ju extremt liten när hon föddes,
så det blir spännande hur stor hon blir, dvs. om hon tänker bli en liten miniponny eller ej. :)

Ja, som du säkert kommer ihåg hävdade jag ju att hon skulle bli större, men det återstår väl att se :D

Stor eller liten så är hon bedårande :love:
En riktig liten buke-häst (ponny)!

Njae jag vet ett flertal ston där första avkomman är betydligt mindre än föräldrarna och efterföljande syskon. Vissa saker är mystiska, som det stt fölen födda under stoets "mittendel" ( minns inte exakt åren) av livet blir bättre än de övriga.

Då är jag med :) Sen vet jag ju att man inte ska välja alltförstort för att det då kan gå på tok :)

Tack för svar på mina kanske lite larviga frågor, men jag är nyfiken av mig :)

Det är inga larviga frågor alls!

Och jag vet inte alla svaren :D
Jag har faktiskt sökt lite (inte fördjupat mig så mycket) i detta och hittar inte så mycket. Mer än att den generella uppfattningen är att det första fölet kan bli något mindre och att det beror på livmodern (vilket ju iof är fullkomligt rimligt!)
- livmodern bestämmer storleken på fölet vid födseln och generna bestämmer den slutliga storleken typ.

Det är inga larviga frågor alls!

Och jag vet inte alla svaren :D
Jag har faktiskt sökt lite (inte fördjupat mig så mycket) i detta och hittar inte så mycket. Mer än att den generella uppfattningen är att det första fölet kan bli något mindre och att det beror på livmodern (vilket ju iof är fullkomligt rimligt!)
- livmodern bestämmer storleken på fölet vid födseln och generna bestämmer den slutliga storleken typ.

Spännande :laugh:

Mitt sto fick ju sitt allra första föl som 5-åring, sedan tog det 15 år innan hon fick sitt andra och där var det lite delade meningar på om han var stor eller liten, jag tyckte han var en stadig bit, mamma är 160 cm i mkh, pappan är 170 cm i mkh.

Nu är hon dräktig med en ridponnyhingst på 146 cm i mkh (med mindre gener bakom sig), hur kan då detta års föl bli i storleken när h*n kommer ut?,som förra eller mer ponny-stuk?. Livmodern är ju mer uttöjd nu också :idea:.

Bild på hur stor hon var i slutet av förra dräktigheten (fölade 2 dygn senare):
2uz9n5c.jpg

Bild på hingstfölet (Rent Halvblod),helt nyfödd :love:
2q8ax6v.jpg

Knappt 10 tim.gammal
11wa77n.jpg

Senast ändrad:

KL

Jisses kopparberg det var billigt! Får du inte betala nåt extra för vaket?

Grandezza: Har glömt att svara mer på ditt pm, jag hör av mig om det blir aktuellt.

Jag har riktigt ångest för hur jag ska göra! Å ena sidan är det inte första gången jag har sto som fölar, å andra sidan vore det ju så himla skönt att veta att proffs tog hand om det hela. Men å tredje sidan lär det kosta nästan lika mycket som hela fölungen kostat....måste ju besluta snart innan det är försent!:crazy:

Ganska säker på att jag kände fölis leva om inne i magen idag! :love:
Och Spöket har återgått till sitt vanliga lite slöa jag, (Spöket slö är ungefär som en normalpigg häst) och är bara så otroligt gosig av sig nu.
Tror fölis föredrar höger sida av magen, den har en förmåga att puta ut mer där än på vänster... Är det en indikation på att man för en "högerhänt" häst? :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist