Hon tänker tydligen hålla oss på halster så länge hon bara kan....
Inget föl ännu. Vid 17 tiden såg jag att hon började vandra i hagen, stannade upp i skrapade med hovarna emellanåt. Vid 17.30 stod hon vid grinden och vevade med framhovarna så pass att jag var rädd att hon skulle riva sönder staketet. Sparkade mot magen med bakbenen. När jag kom ut gnäggade hon åt mig och var tydlig med att hon ville in. Väl inne så började hon vandra runt, skrapa, sparka mot magen, svettas, skjuta rygg, flåsa väldigt mm. Tillslut såg det ut som att hon tänkte lägga sig ner men hon ångrade sig flera gånger. Så höll hon på i ca 4 timmar. Sedan avtog svettningarna och hon lugnade ner sig lite. Men fortfarande sparkar hon med bakbenen upp mot magen emellanåt, äter inte och är påverkad men står nu mest stilla. Sur som ättika och jag får inte röra henne. Mjölken är nu kritvit och tjock och sprutar eller droppar. I ena spenen var det en vaxpropp.
Jag vet att öppningsskedet kan ta tid men jag tycker så synd om henne som måste hålla på så länge.
Hur länge kan det pågå innan jag bör kontakta vet tro? Vad jag förstått så är kring 12 timmar inget ovanligt och jag tror att hon höll på ungefär så länge förra gången oxå. Dock var jag själv inte hemma då utan en inackordering berättade dagen efter att stoet hade varit oroligt i hagen medan hon var där under dagen. Fölet föddes sedan vid 01.30 på natten.
Mitt förra sto såg man aldrig öppningsskedet på. Utan hon fölade bara helt plötsligt alla fyra gångerna.