Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Ja verkligen :eek:
Men nu ska vi inte ta ut dåliga saker i förskott har vi ju kommit överens om :D vi ska bara ta ut dom bra sakerna i förskott :idea:

Amen på det! :D

Idag borstade jag på min madame efter att de hade fått komma in, borsta på halsen,ryggen,benen och på sidorna var OK,men under magen var ett big NO :devil: enligt henne, gjorde fula grimarser och slängde ut ena bakbenet i luften för att vissa sitt missnöje, Surmupp! :angel:.

Hormonspel eller på dåligt humör? :angel:

Har inte sett av någon hingstighet hittils på denna dräktighet,förra dräktighet var hon hingstig och balanstravade m.m. några gånger och ut kom en hingst, så verkar lite lovande inför vad jag önskar mig,vill ha ett sto :banana:

Jag vill med ha ett litet stoföl :D Kan ge mig den på att det är en hingst där inne dock...

Får knappt knäppa täckesgjordarna under magen på min, värsta surmoppstant :devil:

Jag vill med ha ett litet stoföl :D Kan ge mig den på att det är en hingst där inne dock...

Får knappt knäppa täckesgjordarna under magen på min, värsta surmoppstant :devil:

:rofl:
Är det bara min donna som inte visar upp någon surighet alls runt magen? :D Idag ryckte hon till lite när jag lade handen på den, men det var allt. Får borsta, känna, klämma, kittla, tafsa lite på tuttarna, spänna sadelgjord, spänna täckesgjordar... allt!
Men hon är iofs det minst stoiga stoet jag någonsin träffat också. :angel:

Härligt det låter! :D

Det är det, men allt har sitt pris!
Hon visar inte brunster t.ex, var bara att rycka på axlarna och köra till semin så vet fick kolla vart hon låg i cykeln (vilket också betyder att jag inte kommer kunna veta om hon kastat genom att hon börjar brunsta i vår), hon har heller inte lika tydliga dräktighetsindikatorer som era, min har haft slöhet och glupskhet enbart. Slöheten är dock borta nu... Men så länge hon äter för 3 håller jag hoppet uppe! :crazy:

Jag tog en uppställd bild på henne på 176 dagar, tänker ta en månad för månad för att se om det blir någon skillnad. :p

(vilket också betyder att jag inte kommer kunna veta om hon kastat genom att hon börjar brunsta i vår), hon har heller inte lika tydliga dräktighetsindikatorer som era, min har haft slöhet och glupskhet enbart. Slöheten är dock borta nu... Men så länge hon äter för 3 håller jag hoppet uppe! :crazy:

Jag tog en uppställd bild på henne på 176 dagar, tänker ta en månad för månad för att se om det blir någon skillnad. :p

Kan du inte göra ett sånt pee-wee foal test? Eller hade du redan gjort det :o

Kan du inte göra ett sånt pee-wee foal test? Eller hade du redan gjort det :o

Jag har tänkt tanken flera gånger, men hästskrället kissar ALDRIG när någon är i närheten, utöver någon enstaka gång när hon stått i transport. Och transport har jag ingen för tillfället. :mad:

Sen finns det nackdelar med att ha en mamma som är veterinär också, hon tycker jag är löjlig och tycker det är helt onödigt att kolla henne när hon själv kan gå in i månad 10 och känna om det är ett föl där eller inte. Men då ska jag gå runt och oroa mig i 4 månader till också! :rofl:

Jag tar nog det säkra före det osäkra och väljer hingst jag ska använda i sommar OM hon inte ger mig någon bäs.

Jag kör också fri tillgång hö. Min pålle har äntligen börjat ta lite hull! :laugh:

Dit jag skickar mitt sto är det nära nog reapris, jag kommer betala 80:-/dygn plus moms. Sedan på bete är det billigare, vill minnas att det är 40:-/dygn plus moms.

Kunnigt folk, rejält stall, förstaklassigt foder och skötsel och fullkomligt fantastiska betesmarker till sommaren! :laugh:

Jag kommer köra mitt sto till "BB-stuteriet" ca 6 veckor innan fölning, sedan kommer hon att stå kvar tills fölet vänjs av. Och i mitt fall förhoppningsvis stå kvar "ett föl till", för hon ska betäckas om i sommar.

Mitt sto är heller inte spec.stoig,surar bara lite när sadelgjorden spänns ( nu är hon ännu mera suuuuur iom.dräktigheten) men hon har alltid brunstat bra och tydligt och med helt normal cykel, förra året prickade vi rätt dag när vi åkte till hingsten, var bara någon dag kvar innan hon gick in i ny brunst :D.

Hon måste nog ha en väldigt bra biologisk klocka inom sig, båda åren har hon seminerats 2 ggr på en brunst och tagit sig på första,samt att hon varken har resorberat eller kastat, trots att hon fick sitt allra första föl när hon var 5 år dvs.97 och har då haft ett uppehåll helt från aveln på 14 år,tar sig på första försöket i maj 2011,dräktig på alla kollerna 20,47 och 95 d. får sedan en fin hingstunge i april 2012,semineras om i juli 2012 och tar sig på första,dräktig på 19 d. och på 122 d.efter blodprov,och är helt klart fortfarande dräktig o ska föla i juni :laugh: är helt paff,så j*dra bra! :love:

Nä,nog om mig o min tant :angel:, vem är beräknad att föla först iår och vem är sist?,är det någon som är senare än mig? :idea:

Inte bara jag som har en suris till sto? :p Hahaha mitt sto är HEMSK!! Idag o
i boxen lade hon öronen och försökte bita mig när jag råkade vara när hennes mage :eek::rofl: Draken nummer 1!! Hon är sur som ett bi. Sadel och täcke är inte populärt kan jag tala om. Men promenader gillar hon :p

Åh gud vad skönt du har det! :D

Den första beräknade är nog hon som har "Hjälp! Tänka på med föl"-någonting tråden, läter som att hennes sto fölar vilken dag som helst.

Min är också beräknad Juni, hon är på 330 dagar den 1:a. :bump:

Inte bara jag som har en suris till sto? :p Hahaha mitt sto är HEMSK!! Idag o
i boxen lade hon öronen och försökte bita mig när jag råkade vara när hennes mage :eek::rofl: Draken nummer 1!! Hon är sur som ett bi. Sadel och täcke är inte populärt kan jag tala om. Men promenader gillar hon :p

Oj, hur blir hon när hon väl fölat, får du komma inom en radie på 20 m om fölet? :rofl:

Bild från i helgen, dygn 216. Halsen hamnade i en märklig vinkling men annars är jag nöjd över hur mitt 19åriga fullblod ser ut i kroppen. Nojjan över hull är konstant och matte klämmer konstant på magen, sådär populärt.

Vi varierar mellan supersur och supermysig. Dock gör hon aldrig nåt elakt men öronen är antingen bakåt eller framåt, inget mellanläge.

Att matte tvättar juvret är fortfarande det skööööönaste som finns, skönt det iaf :)

388341_10151259477916631_1907369669_n.jpg

Haha den syns ju jättetydligt! buktar nedåt och övergången rumpa mot mage har försvunnit?
Fölis ligger i virveln och kickar :) Bakifrån ser magen droppformad ut men nej, det blir nog ingen gigantisk unge

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?