Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

*kl*

Jag slänger ut en fråga här...
Det har kört ihop sig lite för mig och Ulla är ju beräknad till mitten av mars,
330 dygn 18 mars tror jag det var.

Finns det nån som har en kamera man kan följa vi länk och som kan tänka sig att låna ut den?

Jag har ju lånat Ulla för att ta ett föl på och har även henne på ett nytt ställe
eftersom mitt gamla var fullt.
Förutsättningarna är inte riktigt lika dana för mig som de har brukat vara.....

Jag ville fråga iallafall innan jag bestämmer vidare.....

Och jag säger God morgon! :D Ska nu ner till stallet och fodra + släppa ut, tillbaka om några timmar igen, tar med mig en dagsfärsk bild på tanten då ;).

Btw. En av mina värsta mardröms-scenarion är det som Grandezza beskrev,att man går ner på morgon och hittar ett kastat föl i boxen... Det andra scenariot är att stoet eller fölungen strycker med i samband med den beräknande fullgångna fölningen... Hua!... :crazy:

Känns ju lite spooky att stå där jag är nu med stoet, stallägarna är gamla vänner med min mamma och jag o deras äldsta dotter (hästintresserad också) har känt varandra hela livet,så känner dem väl.

Men dem har haft väldigt mkt otur de senaste åren med fölningar:

05. dödfött hingstföl

07. Allvarligt felläge, fölet var i hundsittande-ställning,stoet var mkt nära att strycka med,fick avslliten muskel insida lår.(idag OK återställd)

10. Frisk fölunge men som föds med bockhov,slutade med op.på Skara.

Blir med andra ord ännu mera stenkoll inför detta året för mig, kommer vaka som en j*dra hök på tanten!. Dessutom vara beredd på att rycka in o dra ut fölis när man ser att den ligger rätt, hon hade lite dåliga värkar förra året + en rejäl o krafftig fölis dvs.fick hjälpa till att dra ut fölis i samband med värkarna när man såg att nosen låg rätt. Hon är ju dräktig med en ponnyhingst nu så förhoppningsvis blir det lättare :banana:.

Räcker det inte med att skaffa en videolink (?) att koppla till vanliga övervakningskameran, sen kan man köpa ett abonemang?

Grandezza, är dt vanligt att ston som har fått en del föl innan eller som med min fick föl förra året o är dräktig igen,har klar vätska i juvret?. Märkte dt för ngra dar sedan,kollade henne baktill nu o hon har samma ljusrosa färg på slemhinnan som innan.

Ja, det är nog inte ovanligt, men håll koll på storleken på juvret för säkerhets skull :)

Hmm, ja det blir ju lurigt då!

Man kan ju inte förhindra att de kastar om de nu kastar, däremot gillar jag att veta vad jag har att förvänta mig, plus att det är lättare att börja planera om för nästa säsong om jag vet att hon inte får en bäs nu, än om jag står där i Juli och undrar vart ungen tog vägen. :grin:
Fast just det är nog ingen större fara, min kära mor kommer ut i slutet av dräktigheten och känner efter om det finns nåt föl, tyvärr måste jag vänta toklänge till på det. :angel:

Jag hoppas iaf på en bättre, tidigare och varmare vår den här gången. :D

*kl*

Jag slänger ut en fråga här...
Det har kört ihop sig lite för mig och Ulla är ju beräknad till mitten av mars,
330 dygn 18 mars tror jag det var.

Finns det nån som har en kamera man kan följa vi länk och som kan tänka sig att låna ut den?

Jag har ju lånat Ulla för att ta ett föl på och har även henne på ett nytt ställe
eftersom mitt gamla var fullt.
Förutsättningarna är inte riktigt lika dana för mig som de har brukat vara.....

Jag ville fråga iallafall innan jag bestämmer vidare.....

Ja jag undrar hur det fungerar med det där att koppla upp till länk! Jag har ju nattjobb och det hade passat perfekt att kunna koppla upp till i-net och övervaka när jag jobbar... Blivande buisness:idea: Kanske nån är snäll o PM mig ?

Synd att du inte bor närmare då!:D

Tycker det är en intressant diskussion, jag har ju haft några föl genom åren men känner mig inte speciellt rutinerad för det. Och jag är fortfarande lite frågande till nappning??? Har aldrig behövt göra det på mina 5 avkommor men som vissa pratar om det verkar det ju vara rutin nu?

Jag har nappat rutinmässigt de senaste åren. Då mjölkar jag ur lite råmjölk så fort jag kan och ger fölis, ofta mednas den fortfarande ligger.
Dels VET jag då att och hur mycket dom får i sig och att det sker så fort som möjligt. Dels fungerar det som en booster, och det märks skillnad på fölen, de piggnar till och är uppe fortare och vill ha MER.

Jag började med detta eftersom alla mina avelsgurus gör så och det finns onekligen många fördelar.

Eftersom jag alltid sparar lite råmjölk till frysen vet jag då också att fölis fått sitt först, och kan spara den fortare eftersom antikropparna sjunker direkt.

Låter vettigt. Jag ska också mjölka ur stoet och ge fölet. Så gör vi alltid med korna också så vi vet med säkerhet att kalven fått i sig den superviktiga råmjölken. :)
Funderar dock över att man som sagt bör ha en skvätt råmjölk i frysen, hur får man tag på det?

Övervakningskamera som sänder via nätet finns lite överallt nu för tiden att köpa. Det man ska tänka på är att man måste ha internet i stallet så man kan sända ut från kameran till datorn.

länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

Låter vettigt. Jag ska också mjölka ur stoet och ge fölet. Så gör vi alltid med korna också så vi vet med säkerhet att kalven fått i sig den superviktiga råmjölken. :)
Funderar dock över att man som sagt bör ha en skvätt råmjölk i frysen, hur får man tag på det?

Kolla med stuterier i närheten om dom har som du kan köpa. Det finns också råmjölksbanker, fast jag hittade bara ett ställe förra året.

Det finns visst frystorkad också man kan ha hemma men det verkade vara lite osäkert om huruvida det produceras på ett sätt man vill stödja...

Spara från detta året om du tänker ta föl igen.

Och jag säger God morgon! :D Ska nu ner till stallet och fodra + släppa ut, tillbaka om några timmar igen, tar med mig en dagsfärsk bild på tanten då ;).

Btw. En av mina värsta mardröms-scenarion är det som Grandezza beskrev,att man går ner på morgon och hittar ett kastat föl i boxen... Det andra scenariot är att stoet eller fölungen strycker med i samband med den beräknande fullgångna fölningen... Hua!... :crazy:

Känns ju lite spooky att stå där jag är nu med stoet, stallägarna är gamla vänner med min mamma och jag o deras äldsta dotter (hästintresserad också) har känt varandra hela livet,så känner dem väl.

Men dem har haft väldigt mkt otur de senaste åren med fölningar:

05. dödfött hingstföl

07. Allvarligt felläge, fölet var i hundsittande-ställning,stoet var mkt nära att strycka med,fick avslliten muskel insida lår.(idag OK återställd)

10. Frisk fölunge men som föds med bockhov,slutade med op.på Skara.

Blir med andra ord ännu mera stenkoll inför detta året för mig, kommer vaka som en j*dra hök på tanten!. Dessutom vara beredd på att rycka in o dra ut fölis när man ser att den ligger rätt, hon hade lite dåliga värkar förra året + en rejäl o krafftig fölis dvs.fick hjälpa till att dra ut fölis i samband med värkarna när man såg att nosen låg rätt. Hon är ju dräktig med en ponnyhingst nu så förhoppningsvis blir det lättare :banana:.

Likadant på det stället där mitt sto står. Men då är det samma sto som råkat ut för det. Hon har 1 levande för av 4. 1 kastade hon tidigt, 1 kastades 1 månad innan beräknad fölning och 1 avlivades pga inre missbildningar efter 2 veckor (urin i buken). De avlar ej mer på detta sto. Sista fölet kastade hon troligtvis pga stressen. Deras tävlingshäst fick tarmvred och fick opereras akut i helsingborg. Hon blev troligtvis stressad av det som hände för under tiden kastade hon fölet:/ Tyvärr fick tävlingshästen återfall 2 3 mån senare och gick inte rädda.
Det är hans mamma jag betäckt.

Men råmjölken håller väl bara några månader i frysen? Samma som från människor?

Men råmjölken håller väl bara några månader i frysen? Samma som från människor?

Ett år klarar den sig bra i frysen.
Vi har använt även två årig.

Och har testat tre-fem årig med reffen vilket gett i stort sett samma tal som ursprunget. Dock ej använt det utan mest i "vetenskapligt oseriöst syfte" :D

Men man bör komma ihåg att det är oerhört viktigt att tina råmjölk på rätt sätt. Aldrig passera 37 grader och inte använda micro.

AM

Bättre sent än aldrig,men här kommer den utlovade bilden på min tanta från idag, har gått 166 d.

2r791fb.jpg

Passade på att ha heeela balen för sig själv medans de andra hästarna rullade sig,så hon har allt en räv bakom örat ibland! :D

Utöver de vanliga kostnaderna hoppas jag att du menar. :eek:
Det är sjukt slitigt att fölvaka om man har otur, för 100 kr per dygn skulle jag aldrig i mitt liv göra det!

Vilken tur att jag inte bett dig fölvaka då ;)
Naturligtvis var min uppskattning utan något extra utan endast inhysning. Var inte riktigt tydlig där.

Btw. En av mina värsta mardröms-scenarion är det som Grandezza beskrev,att man går ner på morgon och hittar ett kastat föl i boxen...

Ja verkligen :eek:
Men nu ska vi inte ta ut dåliga saker i förskott har vi ju kommit överens om :D vi ska bara ta ut dom bra sakerna i förskott :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?