Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Sen hade jag en annan fråga till dig...läste ju att du ska skicka till BB o jag har börjat fundera på det med...men vad blir kostnaden? Det är ju inte billigt att ta ledigt från jobbet heller o att försöka vaka o jobba är ju nästan omöjligt.

Fundera i likadana banor faktiskt :cool: lär inte funka många nätter med vak och heltidsjobb och allt annat som ska göras..

Fina Dezza! :love: och Miranda också ;) Stora och runda damer.

*kl*

Idag var jag och tant B ute på en härlig tur, fick idag inviga förlängnings-gjorden (äntligen?),är på 164 d. :bump:

35bfntj.jpg

Jag lyckades ju planera in årets fölning bra, mitten på juni,har sökt in till Vuxenutbildningen i min kommun,ska läsa till undersköterska i 1,5 år (får reda på om jag har kommit in denna eller nästa v. börjar isf.21/1) och vårterminen slutar i början på juni,så jag är ledig :bump:.

Förra årets fölning gick jag sista terminen på gymnasiet,jag började vaka ordentligt på 320 d. dvs. vakade på nätterna och skola på dagen,fungerade hyfsat men när jag hade vakat + skola i 7 dagar,så tog jag ledigt en dag så jag kunde vila upp mig lite,vilket var ett himla bra drag,för på fredags kvällen fölade hon en stor och fin hingstunge (på 328 d.) :D

Senast ändrad:

Nej o semestern vill man ju gärna spara! Dessutom, tar man ut semester så går märren 3 veckor över tiden....:mad:

Sötis! Fin "klänning" hon fått med :D

Till er andra, jag gör tvärtom :angel: Tar in andras ston för fölning :D

472822_484880468217959_1404312204_o.jpg

Hade pixbox förut och har inte orkat göra en användare på photobucket.
Men nu ska det väl funka.
dräktig 17d i sommras

Ni får ursäkta de små djuren runt omkring :)
Hon tyckte de var mycket spännande.

Åh. Jag kanske har kommit på en ny affärsidé.
Fölvakare, bara att hyra in. :D
Inget föl för mig iår, det blir tråkigt.

Jamen då kan ju du svara på min fråga om kostnaden? Låt säga att stoet kommer 4-5 veckor innan fölning o stannar tills fölet kan åka transport hem.

Utöver de vanliga kostnaderna hoppas jag att du menar. :eek:
Det är sjukt slitigt att fölvaka om man har otur, för 100 kr per dygn skulle jag aldrig i mitt liv göra det!

Beror väl lite på vart i landet men stallhyra plus en tusing typ.
"Jobbar" de som bb så har de ofta svettvakt och kamera och kan på så sätt effektivisera vakandet.

Jamen då kan ju du svara på min fråga om kostnaden? Låt säga att stoet kommer 4-5 veckor innan fölning o stannar tills fölet kan åka transport hem.

Brukar ligga på just 100-120 per dygn exkl moms plus 1500-2500 i extra fölbevakning månaden hon skall föla.
Det är ju liksom inte enbart bevakning i anslutning till fölning som är jobbet.
Utan det riktiga slitet kommer ju sedan med att mjölka ston, nappa ungar, se till att allt fungerar normalt, in och ut med föl femtioelva gånger per dygn och så har är det ganska mycket extra jobb med mockning/sanering..osv.

Har man oflyt så får man jobba häcken av sig..

AM

Nu har mitt sto snart två månader kvar och ser nu att juvret börjat ändra form! Hennes kropp börjar förbereda sig inför en fölis! Men tänker bara på hennes drakhomoner som hon har, hoppas de släpper när fölis kommit! ( inget fyllt juver eller mjölk, endast ändrat form)

Min är inne på 187 dagar nu, och ungefär lagom till 180 slog hon om beteendemässigt, hon är fortfarande kolugn att ha och göra med i hanteringen, lite småslö och snäll/gosig, men hon är väldigt het när vi är ute och rider istället. Äter för tre hästar, har fått öka på ännu mera på maten. :p

Jag har funderat på det här med kastning, ni som har mer erfarenhet av det här än mig, hur mycket "rester" är det vanligt att man kan se på stoet om hon kastat efter säg 120+ dagar? Jag har en vit häst, så eventuella blodrester bör vara lätta att se även om hon lyckats gömma fostret i snön någonstans. Jag kontrollerar henne - bakben, mage, vulva, juver, allmäntillstånd för ovanliga förändringar hela tiden, men med jobbet och plugget är jag inte i stallet varje dag då hon är helinackorderad och blir väl omhändertagen. :confused:

Hmm. Matlådor, fika och kaffe :P

Nejmen ärligt talat. Jag ska skriva uppsats i vår. Kanske ska man vrida på dygnet och låna ut sig som fölvakt samtidigt som man pluggar. Slå två flugor i en smäll. :angel:

Svårt det där... Det borde ju synas kan man tycka... Mitt sto kastade jan -08, ca 2mån innan beräknat, jag fodrade på morgonen som vanligt, och när jag kom tillbaka en timme senare hade hon lagt fölet i boxen, syntes inget på henne, något förlängd i slidan, men inget blod (någon droppe endast på vulva)(hade vit-rutigt täcke på sig)...

Mitt sto har haft ända sedan 140 dygn haft blod strimmor i slidan. Trodde direkt att hon höll på att kasta och kontaktade veterinär men fick berättat för mig att antingen kastar hon inom några dygn eller så har hon små blödningar från slidan och inte från livmodern, och vad han sa och en annan veterinär så sa kan man hitta blod spår i boxen utan att man behöver oroa sig ! Kastar de så kastar de och det finns inget att göra åt det! Jag märkte som sagt hennes små blödningar vid 140 dygn och är idag på ca 270. Dessa blödning kan man enbart se om man öppnar vulvan och så länge hon inte kissat precis och jag ser de än idag.

Synd att du inte bor närmare då!:D

Tycker det är en intressant diskussion, jag har ju haft några föl genom åren men känner mig inte speciellt rutinerad för det. Och jag är fortfarande lite frågande till nappning??? Har aldrig behövt göra det på mina 5 avkommor men som vissa pratar om det verkar det ju vara rutin nu?

Ang kostnaden så blir det ju nästan lika mycket som mitt föl kostat att tillverka för 3 månader. Å andra sidan så kostar ju min tid med o det är inte gratis att ha henne hemma. Men om jag ska skicka bort så prioriterar ju jag ngn som dels är rutinerad själv men dessutom måste det ju finnas veterinär till hands om nåt händer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård