Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

och det där med att de gillar det.. Min häst sa inte heller nej men fick sammandragningar och det tyckte inte jag kändes schysst mot henne. Hon är utbildad att gå framåt och inte säga nej så känns märkligt att helt plötsligt kräva att hon måste säga nej för att jag ska sluta.

Hon har trots allt en IQ på 15, jag bör och ska förstå lite bättre än henne.

Jag slutade rida mitt sto när hon var i månad 8 med 12:an, därefter gick vi på lite promenixer,men from.mån 9 lät jag henne vara och bara pysslade med henne,kommer formodligen göra samma koncept iår,då hon trivdes bra :laugh:.

Nu har hon fått stå i några dagar pga.regn o blåst,men imorgon blir det en skrittrunda, denna dräktigheten blir det mest lull-lull i skog och mark,då hon inte kommer komma upp i den kondisen eller musklaturen som hon hade förra hösten, då var det lite mer krävande pass iom.den grund-kondisen som hon hade.

Men hon njuter i fulla drag av att få ta det lite piano och att samtidigt vara dräktig :D

Btw. Om jag inte minns helt fel så är det from. 5:e månaden som man inte får tävla längre. (Rätta mig om jag är ute och cyklar :) )

Eller så är det 6:e månaden som Habina säger :)

Jag tror (...) att man får tävla till och med femte månaden. Men det var aldrig aktuellt med mitt sto, så jag tog inte reda på det. :p

Jag skall ta mig ett snack med dressyrtränaren och se hur vi lägger upp träningen framöver. Det är ju inga tuffa pass egentligen, men det är ändå skönt att bolla med någon som känner hästen.

Fick jag bestämma skulle hon bara skrota i hagen. :angel:

Jag går på promenader med min häst, att röra sig är inte av ondo men jag tycker inte att man behöver sitta på deras rygg.

Mitt sto blir märkbart deprimerad när hon bara får stå, så hon promenadrids i skogen alla dagar jag hinner(blir mellan 2-5 dagar/veckan), jag har märkt att hon är lite nöjdare med tillvaron som pensionär sen hon blev dräktig (det var usch och tvi så tråkigt innan), men än så länge hade hon nog deppat ihop totalt om hon aldrig fick komma ut. Blir nog att fortsätta med det ett par månader till iaf (är i månad 5 nu) så länge jag inte märker att hon är besvärad på nåt sätt. Gladare häst och gladare matte! :D

Så snällt av pållen att tillogodose mattes önskan om en musblack! :D

Jag var också väldigt osäker på hur mycket mitt sto skulle kunna ridas när hon var dräktig förra gången. Men jag fick så många olika svar att jag helt enkelt kände efter själv! ;)
När hon började närma sig 7:e dräktighetsmånaden så kände jag att nu var det färdigridet. Stoet var pigg och glad hela tiden, hon har nog aldrig varit så glad att ridas! :love:
Men hon blev rejält trött efter ridningen, då tyckte jag att det var färdigridet! Så jag red fram till jul, sedan fick hon vila. Vilket hon tyckte var skittråkigt, det var helt uppenbart! :D

Denna dräktigheten är hon inte alls trött eller på något sätt störd av ridningen, så jag rider fortfarande på henne och nu är hon i månad 8.

Dock har jag bara promenadridit i skogen båda gångerna, och bara några gånger per vecka.

När ungefär brukar ni börja trappa ned arbetet på de ston som rids eller körs?

Jag har kanske ridit 5 gånger (högt räknat) på min dräktiga i år :p Sen har jag inte gittat mer :o har haft fullt sjå med annat :angel:
Men OM jag hade hållt igång henne så hade jag nog lagt ner ridningen typ nu, månad 8.

Idolbild från i somras på tanterna :D

EoL.jpg

Okej, två bilder på en donna som inte gärna ville vara med att bli fotad :)
Hon skall vara på dygn 144 om hon är forsatt dräktig, tycker dock att magen är större i verklighet än på bild.

IMG_2070.jpg

IMG_2084.jpg

Nu är min lilla Tessan på 200dygn, syns det någon skillnad? Tycker inte att hon har blivit större?:confused: Sen att hon ser så himla lycklig ut att bli fotad är en annan sak :grin:

IMG_2358_zpsfc5b94d9.jpg

IMG_2355_zps5030d325.jpg

Nog ser hon större ut på de senare tagna bilderna!

Mitt sto är också en sådan där som verkar hata fotografering! Hon intar posen á la bryggarök så fort man får fram en kamera! :D
Hennes avkomma däremot kan "stå vackert" så länge att man hinner ta flera bilder! :love:

Haflinger
Havanna 566 e. liz Weltwind. Dräktig med Nevitano - Poison-heart

Fjordhäst
Ariel e. Hugo 179 - Knast Halsnaes 173. Dräktig med Lyckängs Rex 265. Diplomsto.

Fullblod
1 sto- Dräktig med Rex Shipping- Empire
Zamona e: Zaffaran - Strong Gale. Dräktig med Cosmeo
Julie Chexx e Spectacular Tide u.e Diaglyphard Dräktig med BH Zack

Welsh cob
Valhallas Roxanne e. Laburnum Magic. Dräktig med Star Kingdown RWD 9. - Tscabo

Halvblod
Miranda-Dräktig med Charon-(inte mitt föl)-Grandezza
Grandezza-Dräktig med Corlensky G- Grandezza
Blenda- Dräktig med Camaro M- Sona
Phaloma- Dräktig med Hip hop- Sona
Wayana- Dräktig med Zuidenwind- Sona
Britt van de Zuuthoeve - Dräktig med Chatender - Panamera
Molinna - Dräktig med Floricello - Gabby_Ossi
Sawanna T - Dräktig med Corriendo Tau - equilina
Nicole Tau e.Rubinrot, dräktig med Johnson- poff
Pogila e.Gigolo, dräktig med Heslegårds Rubin- poff
Jawa e.Sack, dräktig med Friendship- poff
Eveline e. Landlord, dräktig med Diarado - Hunter
Hollyday Av Bolex e: Cortez - Dräktig med Dalwhinnie
Tiarè e. Maloubet de Pleville-Denver, dräktig med Diarado- Pollehastar
Chambery MF e: Tornesch - Dräktig med Corriendo Tau - Chambery
Ambra e Wetano, dräktig med Sir Donnerhall - Neko
Red Day e. D-day dräktig med Hampton - Boe
B-Ulla Niki e. Orlando-Indoctro, dräktig med Canterbury-Kvasthulda
Monette e. Maistic-Erbstein, dräktig med Friendship - HMQ

Varmblodig travare
Lobella Pay Roll e. Embassy Lobell, dräktig med Gidde Palema

Rocky Mountain Horse
MVR's Bunny e.Owen's Choctaw, dräktig med Union Blue
RPM's Silver Persuasion e.R Ranger Dream Maker, dräktig med Black Pepper

American Quarter Horse
Hints Sugar Luisa, dräktig med Ima Prime Time - wrangler
Mac Mercy Leaguer, dräktig med Ima Prime Time - wrangler
TU Peppys Dun Poco, dräktig med Golds Rebel Charm - carrocowgirl
Pinglan (fullblod), dräktig med Runing Playboy - carrocowgirl

Svensk Ridponny
Benedictin e.Le Mans xx - Dräktig med Claudius RP 176 - Nougat

Arabiskt fullblod
Heze e. Glaz, dräktig med Sokrates - busigdemon

Islandshäst
Àlfadís frá Sölvholt,dräktig med Hörgull frá Stedja

Kul att det syns, man blir nog lite hemmablind. Ja visst är det kul med hästar som gillar att bli fotade, direkt min dotter kommer hem med kameran och skall fota, säckar hon ihop :grin: har ingen egen kamera och är super dålig med att lägga upp bilder :cool: så det får bli sådanna här tråkiga bilder, men hon glimmar till där imellan ;)

Tycker inte att hon har blivit större?:confused: Sen att hon ser så himla lycklig ut att bli fotad är en annan sak :grin:

Visst är hon större!

Ser verkligen överlycklig ut :D i nivå med mina tanter på bilden ovan när jag lyfter/trycker deras huven mot kameran :D

Visst är hon större!

Ser verkligen överlycklig ut :D i nivå med mina tanter på bilden ovan när jag lyfter/trycker deras huven mot kameran :D

Fina damer du har :laugh:

Ja man skulle kanske göra som dig, hålla upp huvudet samt binda ihop öronen framåt;)

Men kul att det syns att hon har blivit lite större, kommer väl ut en mini till sommaren :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård