Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Intressant att läsa era diskussioner, så nu känns det som mitt foster/ föl kommer att dö pga att den inte fått selen!!! Tack!

Glöm frågan lägger ner!!

Så barnsligt .... Har du inte fått svar i tråden vad selenbehovet ungefär ligger på för vanlig häst ? Och sen lägga till för dräktigt sto ??? Och vad maxdosen på selenbehovet är ?

Eller måste svaret sändas DIREKT till dig ?

Så barnsligt .... Har du inte fått svar i tråden vad selenbehovet ungefär ligger på för vanlig häst ? Och sen lägga till för dräktigt sto ??? Och vad maxdosen på selenbehovet är ?

Eller måste svaret sändas DIREKT till dig ?

Det håller jag med om, och den som skrev det inlägget har fått sig en åthutning nu på morgonen:devil: Men så kan det gå när man låter datorn vara på med inloggning och små marodörer inte kan låta bli att hålla fingrarna i styr! :mad:

Det håller jag med om, och den som skrev det inlägget har fått sig en åthutning nu på morgonen:devil: Men så kan det gå när man låter datorn vara på med inloggning och små marodörer inte kan låta bli att hålla fingrarna i styr! :mad:

:D Du har blivit Bukefalos RP :D Tyckte inte det var likt dig att vara så tjurig :)

Men som svar så behöver ditt sto mer selen och det som den får i sig från saltstenen skulle inte jag räkna in om hon inte äter en 2 kg sten i månaden ? dvs 40 mg + 0,8 /dag * 30 dagar = 24mg blir totalt 64 /gram månaden vilket blir behovet för en häst enligt sva ? 2,2 mg/dag för icke dräktigt sto ?

Mia

Senast ändrad:

Min har ju inte fått extra selen innan. Hon går 3 mån kvar. Visst ska jag ge henne extra nu?

Det är dags att öka allt foder nu ,när fölis växer som mest .

Frågan är om du kommer upp i rätt selen behov utan att behöva köpa extra Selen när du ökar kraftfoder + mineraler ?

Mia

Intressant att läsa era diskussioner, så nu känns det som mitt foster/ föl kommer att dö pga att den inte fått selen!!! Tack!

Dö var väl att ta i! Och om du är osäker är det väl bara att börja ge selen? Eller?! :confused:

Så mycket olika saker styr ju hästars hållbarhet, det finns ju många byggstenar.

Du som ju fött upp en hel del föl, vad rekommenderar du att ge för att få upp stoet i hull?

Mitt sto är en sådan som jämfört med många andra hästar behöver lite extra över vintern för att få upp hullet, dock inga astronomiska mängder eller allt för avancerat foder. I tävlingskondition gav jag fri tillgång på bra hö, några hekto betfor och ca 1 kg havre. Sedan fick jag ge runt 1 kg lucern vintertid, då höll hon hullet perfekt!

I år är mitt problem att jag fått ösa i henne foder! Förutom fri tillgång på hösilage så får hon nu 1 kg havre, ett drygt halvkilo kli, maxgiva olja och 2 kg lucernhack. Det som hänt är att jag förstått att hösilaget vi köpte INTE inte hade de värden som säljaren sa!
Nu ger jag hö från "min" bonde, vilket jag analyserat själv (bra värden), men jag skulle ju vilja ha upp henne i ÄNNU mer hull så det finns att "ta av" när hon blir högdräktig och sedan när fölet ska dia.

Tips?

kl

Idag har jag ridit :D Vi är inte i form någon av oss, varken L, E eller jag men vi hade rätt sköj ändå!
Hade en tanke om att jag skulle frisera man och svans, men sen, nä - vi behöver inte vara så snygga länge :p

Det är dags att öka allt foder nu ,när fölis växer som mest .

Frågan är om du kommer upp i rätt selen behov utan att behöva köpa extra Selen när du ökar kraftfoder + mineraler ?

Mia

Givan är ökad men då jag inte äger hästen eller har henne hemma så vet jag ej exakt vad hon äter nu. Utan då ägaren har betydligt mer kunskap om dräktiga ston så överlåter jag det till ägaren:)

:D
Mitt sto älskar att ridas, men man märker att även hon inte är i form. Men bristen på form ersätts glatt med en mycket entusiastisk kuse! :angel:

:laugh:

Har du något hett tips på hur man fetar upp dem? Vad jag minns var Eveline inte direkt lättfödd?!

Nej det var hon inte, inte alls de första åren jag hade henne men när vi köpte vår gård så vände det. Tror hon var stressad av att stå i inackorderingsstall där hon inte kunde ha koll på alla hästar. Sen vi flytta hit så är hon dam på täppan och regerar med en drottnings grace :D och är tjock :o

Har inget tips eller secret ingredients. T o m den lilla skranliga galoppern som jag hade några år blev rund och fin här :d

:D
Mitt sto älskar att ridas, men man märker att även hon inte är i form. Men bristen på form ersätts glatt med en mycket entusiastisk kuse! :angel:

E tycker också det är jätteroligt att komma ut och jobba. Härliga dom är :D

Bild från i september, nästsenaste tillfället jag red henne, är la lagom att rida var 4:e månad?? ;)

evebadar.jpg

(Hon ville hellre gå i vattnet än på stranden)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg