Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Hur menar du? Menar du att pavos kraftfoder är heltäckande eller menar du att grovfodret är väldigt bra?
Eller har du en uträknad foderstat som säger att alla behov är täckta?

Innehåller ditt foderstaten tillräckligt med selen så behöver du inte tillsätta selen. Men pavos foder innehåller 0.4 mg selen per kg foder.
Hur många kg får hon? 3-4 kg borde täcka selenbehovet om jag inte räknar fel.

Senast ändrad:

Hur menar du? Menar du att pavos kraftfoder är heltäckande eller menar du att grovfodret är väldigt bra?
Eller har du en uträknad foderstat som säger att alla behov är täckta?

Innehåller ditt foderstaten tillräckligt med selen så behöver du inte tillsätta selen. Men pavos foder innehåller bara 0.4 mg selen per kg foder.

Eller tillsätter du mineraler med utöver kraftfodret pavo?

Jag har i nuläget inte koll på hurvida foderstaten kommer täcka behovet då vi precis bytt kraft.

Men undrar precis som du skrev att om foderstaten täcker selen behovet, behöver man då ge ytterligare?

Grovfodret är mycket bra och hon har tidigare inte behövt er än 0.5 kg extra i krafft tidigare. (Har ej väderna i huvudet)

Om foderstaten täcker hennes behov av selen så behöver du inte ge extra tillskott av selen.

Får hon bara 0.5 kg av t.ex. pavos podo lac + grovfoder så är inte hennes behov täckt och då behöver du tillsätta selen i foderstaten.

Man behöver nästan alltid tillsätta selen i foderstaten, för det som finns grovfodret är minimalt och i kraftfoddret brukar det inte finnas så mycket,
såvida man inte ger större mängder.

Jag har inte så bra koll på vad alla olika selentillskott innehåller, jag brukar ge en hel del mineraler och då brukar behovet täckas upp bra.
Man får helt enkelt räkna på hur mycket selen hästen behöver och hur mycket hästen får i sig. :)

Man behöver nästan alltid tillsätta selen i foderstaten, för det som finns grovfodret är minimalt och i kraftfoddret brukar det inte finnas så mycket,
såvida man inte ger större mängder.

Jag har inte så bra koll på vad alla olika selentillskott innehåller, jag brukar ge en hel del mineraler och då brukar behovet täckas upp bra.
Man får helt enkelt räkna på hur mycket selen hästen behöver och hur mycket hästen får i sig. :)

Ja mineraler får hon;) Men ska sätta mig ner och räkna med ägaren! (Jag har ej hästen själv utan hon står hos sin ägare, som är snäll nog att låna ut magen på stoet OCH står för 90% av matkostnaderna:eek:)

E-selen finns att köpa bla på granngården. Är inte det samma sak?

Jag har faktiskt ingen aning om jag ska vara ärlig, vet bara att de behöver selentillskkott och att selevitan fungerar. Rent logiskt sett bör nog E-selen också fungera, men jag har aldrig sett E-selen. :laugh:

E-Selen är ett tillskott som innehåller både E-vitamin och Selen, men inga supermängder selen.
Om man tex behöver tillsätta 2 mg selen i foderstaten och inte extra evitamin är det bättre att köpa Selevital som är ett rent selentillskott.

Grovfodret kan man räkna med innehåller inget selen.
Sedan får man titta på hur mycket selen man får med i foderstaten, hur mycket som följer med i kraftfodergivan (om man ger ett kraftfoder med tillsatta mineraler dvs) och hur mycket som följer med i mineralfodret. Ger man ett komplett mineralfoder kan det räcka med det för selenbehovet också, men inte alltid och om man då behöver tillsätta enbart selen och inget annat är selevital bäst.

Wrangler har ju svarat ett klokt och bra svar, jag tillägger bara att man ska inte överdosera E-vitamin. Det är ju en fettlöslig vitamin som lagras i kroppen om den inte "används", så finns inget behov av extra E-vitamin så skulle jag inte ge ett preparat som innehåller E-vitamin bara för att komma åt selen.

Det finns bättre preparat i så fall! :laugh:
Det jag ger är receptfritt och finns på apotek.

När det gäller färdigfoder och vitaminer lärde jag mig en sak när jag läste foderlära. Läraren jag hade är agronom och hon är även foderstatsansvarig för större stall, så hon kan häst bra.
I allafall så sa hon att när man väljer vitaminer och färdigfoder, så ska man tänka på att de svensktillverkade är tillverkade efter hur jordar, foder och så vidare ser ut i Sverige.

Självklart är ju inte utländska färdigfoder och vitaminer dåliga, men de är ju som sagt inte tillverkade för svenska förhållanden, och man kan ju då behöva kolla över vad det innehåller och om man ska komplettera eller något.

Hear hear!!:) Just den delen om att svensktillverkat foder är anpassat är nåt som många borde inse.

Anledningen till att jag ger Selevital, som är receptfritt för 500 mg burken på apoteket, är att jag ger fri tillgång på bra hösilage men enbart havre o mineraler därutöver. Ger svensktillverkade mineraler som täcker behovet för övriga hästar i mitt stall men inte Selen behovet för ett dräktigt sto. Konfererade med min veterinär innan jag köpte och h*n gör likadant för deras dräktiga ston.

Och vad är selenbehovet för dräktigt sto ?

Minst 0,2 mg/100 kg kroppsvikt. Så 1 mg för en 500 kg häst, men det är minimibehov och de utländska rekommendationerna ligger lite högre än våra. Jag räknar på 2 mg för ett dräktigt sto.

Maxgränsen är 5 mg/100 kg kroppsvikt.

Ger mitt sto just nu 2kg Krafft 125 samt muskel då hon behöver komma upp i proteinet, samt har en saltsten med selen i (20mg) står det på lappen. Krafft har 0,2mg selenjäst samt 0,2 natriumselenit. Mitt sto slickar mer än gärna på saltstenen och enligt kraffts rådgivare behövde inte jag ge mer selen?? Räcker det?? Skulle säkert ha lagt det på foder tråden men då jag tänker på att det finns fler här inne som har koll på foder till dräktiga ston ställer jag den här.. Är det fel får den gärna flyttas.

kl
Idag är Miranda på 249d o Dezza är på 178d, Miranda skuttar omkring o ser knappt dräktig ut, medans Dezza ser ut som hon ska föla när som... Stor o tung, o sur som bara f..n. Är 99% säker på att hon får en hingst;)

Dezza hade stora problem när det var så halt ett tag, när det regnade på snön o sen frös när det var lagom med slask kvar, så det blev en isgata... Jag fick sanda stora delar av hagen/gången ut till åkern som de fick vara på. Ändå stapplade hon omkring, o tappade bakdelen flera gånger:cry: Nu är det bättre, även om leran är tråkig, men hon slipper i varje fall att halka.

Är lite beskymrad över ikväll, jag har inga boxar än som är klara, och jag kan inte stänga in dem i lösdriften, de skulle aldrig gå, någon stackare blir alltid trängd i ett hörn då :(

Nåja, vi har inte några grannar nära, och lösdriften ligger på baksidan av ladugården, mot skogen, där finns inga hus...

Hear hear!!:) Anledningen till att jag ger Selevital, som är receptfritt för 500 mg burken på apoteket, är att jag ger fri tillgång på bra hösilage men enbart havre o mineraler därutöver. Ger svensktillverkade mineraler som täcker behovet för övriga hästar i mitt stall men inte Selen behovet för ett dräktigt sto. Konfererade med min veterinär innan jag köpte och h*n gör likadant för deras dräktiga ston.

Precis så sa "min" veterinär till mig. Jag brukar själv räkna ut foderstat, men just när det gäller unghäst/dräktigt sto och selen är jag osäker. Och tyckte då att jag följer veterinärens rekommendation, skadligt är det ju inte! :laugh:

kl
Idag är Miranda på 249d o Dezza är på 178d, Miranda skuttar omkring o ser knappt dräktig ut, medans Dezza ser ut som hon ska föla när som... Stor o tung, o sur som bara f..n. Är 99% säker på att hon får en hingst;)

Dezza hade stora problem när det var så halt ett tag, när det regnade på snön o sen frös när det var lagom med slask kvar, så det blev en isgata... Jag fick sanda stora delar av hagen/gången ut till åkern som de fick vara på. Ändå stapplade hon omkring, o tappade bakdelen flera gånger:cry: Nu är det bättre, även om leran är tråkig, men hon slipper i varje fall att halka.

Är lite beskymrad över ikväll, jag har inga boxar än som är klara, och jag kan inte stänga in dem i lösdriften, de skulle aldrig gå, någon stackare blir alltid trängd i ett hörn då :(

Nåja, vi har inte några grannar nära, och lösdriften ligger på baksidan av ladugården, mot skogen, där finns inga hus...

Just det ja, Dezza och Spöket är på lika många dagar. :D
Fast min ser knappt dräktig ut, hennes buk är rundare, men inte större. Fast hon äter för 3 fullstora hästar nu, känns det som... :crazy:
Jag längtar efter lera, vi har haft våra första plusgrader sen snön kom, och vi har tokmycket snö, utom på vägarna där det är is/asfalt, så finns ingenstans att rida.
Min är ganska cool vad gäller det mesta, men jag är ändå glad åt att hon har en box att gå in i ikväll.
Går det inte att "dela upp" lösdriften på nått sätt? :)

Kul! Då kan vi ju sitta o prata här på vak-nätterna:D

Tyvärr går det inte att dela lösdriften, då blir ena halvan utan hage :( O hade häften av hästarna stuckit ut i hagen hade kanske inte de andra blivit kvar på sin sida...

Jag är inte orolig för Dezza, hon är trygg o lugn i sig, det är de andra tokpellarna, de hade rejs redan innan när jag mockade:grin: Bara för att det blåste o regna... Unghästarna hade rodeo i ligghallen:crazy:

Jag har varit ute och googlat och först sa man från sva 0,2 per 100 kg häst sen skall man ha ändrat på detta från SVA sida ? till 2,2 mg? /häst .

Och på detta skall ju då även finnas selen till fölbebis och ger man mineraler som innehåller 15 mg per /kilo ger man då stoet a 240 gram mineraler så torde man ju täcka fölis + mammasto med selen ? Dvs ca 3,5 mg selen per dag och då har man inte gett för mycket selen och man behöver inte något dyrt selentillskott heller för mineralerna täcker upp ?

Eller räknar/tänker jag fel ?

Hoppas du förstår Mia med ett glas vin i kroppen ;)

Kul! Då kan vi ju sitta o prata här på vak-nätterna:D

Tyvärr går det inte att dela lösdriften, då blir ena halvan utan hage :( O hade häften av hästarna stuckit ut i hagen hade kanske inte de andra blivit kvar på sin sida...

Jag är inte orolig för Dezza, hon är trygg o lugn i sig, det är de andra tokpellarna, de hade rejs redan innan när jag mockade:grin: Bara för att det blåste o regna... Unghästarna hade rodeo i ligghallen:crazy:

Jag jobbar och bor en biltur från stallet, så jag kommer inte vaka själv. ;) Har tur att den gamle mannen som har stallet själv haft föl och kan tänka sig att vaka åt mig. Med lite tur fölar hon när jag har semester, tänkt be om den runt början av Juli iaf. :p
Samma tur har jag att det inte är fullsatt i stallet, så vi kan ta bort en mellanvägg och fixa till så hon får en ordentlig fölbox också. (står på 9 kvadratmeter nu) Annars hade jag fått flytta henne ÄNNU längre bort när det blev dags, och det gillade jag inte alls.

Går det inte stänga av hela ligghallen då? Så de andra inte KAN gå ut under natten?
Det är väl samma visa varje år för oss djurägare. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar