Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

"Min" veterinär rekommenderade Tokoselets "ersättare", minns inte namnet, har burken i stallet. Hon sa att dräktiga ston och unghästar behöver selentillskottet.

Skillnaden nu mot när man gav Tokosel som var ett liiiitet mått man gav varje vecka är att medlet man nu ger är en jämfört med Tokoselmåttet gigantisk skopa som man ger 1-2 ggr/månad i stället.

Tänkte höra om det finns en snäll person bland er som kan tänka sig att lägga ut en bild på mitt sto om du skickar ett pm till mig med er mail adress. Lyckas inte lägga ut några bilder :(

Min är så snäll så snäll när hon är dräktig, riktigt harmonisk och tillfreds med livet. Kan stå å gosa i timmar, och gosa finns inte ens på tapeten om hon inte är dräktig! Jag kelar på och försöker ladda kelbatterierna så de varar till nästa gång hon är dräktig :D Haha!

Mitt sto Late Arrival -02 e Cardento ue Cortez. Pensionerad hopphäst

Årets val blev Iowa :)

väntar föla någon gång i början av april

229208_10151164376763076_699423722_n.jpg

Senast ändrad:

kl

Var ute hos tjocka damen igår. Inga sparkar än här tyvärr, men bebis ligger rätt vadderad på grund av viktuppgången och björnpäls :cool: Det var något hårt som stack ut vid ena flanken dock som jag inte tror var en tarm iaf :rofl:

4ggpr8.jpg

Hon har blivit mjällig/krustig i mankammen.. Skitskumt, hon har aldrig haft det så innan :S Tänker mig att det är hormonerna och det konstiga vädret som gör det, men hur blir jag av med det? Går ju inte att tvätta av henne i minusgrader :/

kl

Var ute hos tjocka damen igår. Inga sparkar än här tyvärr, men bebis ligger rätt vadderad på grund av viktuppgången och björnpäls :cool: Det var något hårt som stack ut vid ena flanken dock som jag inte tror var en tarm iaf :rofl:

4ggpr8.jpg

Hon har blivit mjällig/krustig i mankammen.. Skitskumt, hon har aldrig haft det så innan :S Tänker mig att det är hormonerna och det konstiga vädret som gör det, men hur blir jag av med det? Går ju inte att tvätta av henne i minusgrader :/

I mitt förra stall bedrev ägaren uppfödning av Dartmoors i liten skala, och hon hade ett eksemsto. Hon tog vatten och en kam, och kammade igenom bena för bena för att komma åt med salva nere i hårbotten, tyvärr vet jag inte vad för salva det var, men passande salvor för irriterad mankam borde väl inte vara jättesvårt att hitta, skulle jag tro. Helosan kanske fungerar? ;)

Min är så snäll så snäll när hon är dräktig, riktigt harmonisk och tillfreds med livet. Kan stå å gosa i timmar, och gosa finns inte ens på tapeten om hon inte är dräktig! Jag kelar på och försöker ladda kelbatterierna så de varar till nästa gång hon är dräktig :D Haha!

Min är toksnäll hon också! Men det kanske inte säger så mycket, för det är hon alltid... Skillnaden är att hon är så slö och luuuuugn (väldigt het dam vid ridning i normala fall), nu lunkar hon så lugnt att hon nästan hamnar närmare passgång än skritt... :crazy:

Jag stod och kände på magen hennes, men varje gång jag kände något så rörde stoet på sig, så jag vet inte om jag kände något för att stoet rörde sig eller om hon rörde sig för att hon blev sparkad. Jag får försöka igen. :D

Kl

Behöver man ge tillskott av selen i södra Småland? Stoet har dry tillgång av grovfoder och äter Pavo podo lac.

I mitt förra stall bedrev ägaren uppfödning av Dartmoors i liten skala, och hon hade ett eksemsto. Hon tog vatten och en kam, och kammade igenom bena för bena för att komma åt med salva nere i hårbotten, tyvärr vet jag inte vad för salva det var, men passande salvor för irriterad mankam borde väl inte vara jättesvårt att hitta, skulle jag tro. Helosan kanske fungerar? ;)

Tja, hon verkar inte klia sig, så jag tror inte det kliar så mycket eller så. Tack för tipset dock, ska prova med helosan och se om det kan hjälpa lite :) Tror att det beror på att det har varit så kallt och fuktigt, hon har vråltjock man, tror inte den torkar så bra. Det verkar inte vätska heller, det är bara tjocka mjällklumpar liksom. Men tja, hellre detta än typ mugg eller att hon blir sjuk på annat sätt, även om det är störigt att behöva greja med sånt här mitt i vintern. Ska kolla lite närmare på det, jag har zinkpasta annars också, det har funkat skitbra när hon har haft mugg.

Alla hästar behöver tillskott av selen i Sverige eftersom att det nästan inte finns något i markerna. Om jag inte missuppfattat helt.

Det var något hårt som stack ut vid ena flanken dock som jag inte tror var en tarm iaf :rofl:

Så hade Ariel idag också! Jag trodde bara att det var en rejäl fettkudde, men den var väldigt hård. :o Kan det vara fostret? :confused: Ariel är ju bara på dygn 154, så det känns lite tidigt.

Så hade Ariel idag också! Jag trodde bara att det var en rejäl fettkudde, men den var väldigt hård. :o Kan det vara fostret? :confused: Ariel är ju bara på dygn 154, så det känns lite tidigt.

Jag tänker hoppas att det var en liten rumpa eller något iallafall, för oss båda :rofl:

Min är inte alls speciellt lugn i vanliga fall, väldigt elektrisk och pigg. Väldigt mycket energi i henne och väldigt lättstressad. Men hon är helt klart lugnare när hon är dräktig, ibland brallar hon på väg in från hagen, och i ridnignen är hon fortfarande väldigt mycket på alla sätt, och väldigt pigg och alert, men inte riktigt lika extremt som annars. Är såååå skööönt! :D Jag bara njuter :D

Såg nu att vi har samma BF på våra ston,kul! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar