Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Men om man exempelvis använder kraftfoder och mineraler anpassat för avelsston och svenskt, borde det inte vara anpassat efter våra svenska marker och stoets behov som dräktig. Givetvis spelar grovfoder värdenoch mängden foder in, men frågan är mer generellt ställd.

Förr gillade jag Hippo Alfan 110 ? 150smp ? (kommer inte ihåg ), Kvarnbyfoderpotatisprotein , kvarnbyfoderLusern .

Sen beror det ju på dina egna värden på stråfoder , men i första hand skulle jag själv lagt till hippo Alfan och haft bra resultat på den och pållarna gillar Alfan bättre än luzernen , sen mineral anpassa det som behövs ?

Det viktigaste ju är riktigt bra stråfoder ,det tjänar man bäst på både i plånboken och för pållen

Och att du fått bättre värden på stråfodret än vad som finns i är du inte ensammen om att fått av säljare ... Extra tråkigt när man står med dräktigt sto eller unghästar ...

Vad fin hon är!
Jag fick precis tillgång till dator så jag laddade precis upp den, men om du vill ha mer hjälp i framtiden så lovar jag att jag kommer hjälpa dig snabbare!!

Vad fin hon är!
Jag fick precis tillgång till dator så jag laddade precis upp den, men om du vill ha mer hjälp i framtiden så lovar jag att jag kommer hjälpa dig snabbare!!

Tack :)
Det är lugnt. :)! Tänkte att jag fick göra ett försök ändå! Men dock fick jag inte upp bilden direkt utan fick ta det via länken! Fattade inte vilken symbol du menade längst ner på den sidan!

kl

Idag hade E marinerat sig i lera :crazy: båda sidor, från topp till tå och täcket var inte längre blått...
Orkade knappt titta på eländet :eek: men dom har nog haft en skön lekfull dag i hagen, alla 3 hade smutsstänk över hela kroppen :p

Ren och fin och prydlig hon är :D

Ska kanske smyga ut i stallet igen och borsta lite :angel:

Gud vad lite snö ni har! :eek: Vad skönt! Fin tös det där, hon ser bra mycket rundare ut där än på bilden på 240 dagar. :rofl:

Idag hade E marinerat sig i lera :crazy: båda sidor, från topp till tå och täcket var inte längre blått...

Återkom och klaga när hästen inte har täcke på sig. :p

121117_50a89631ddf2b31d4f005c38.jpg

Håller helt med om att det blir billigast i längden med ett bra stråfoder! Och nu kommer jag ju fodra med det bra höet, hösilaget är snart slut.
Jag har de senaste åren köpt "brahöet" från samma bonde, men i år fick han inte in lika mycket som vanligt på grund av vädret, så hösilaget var komplettering.

Stoet flyttar till "BB" om ett par månader och tack och lov har de bra värden i sitt stråfoder i år!

Unghästen är i allafall fin i hullet som tur är!

Ska kolla på det du rekommenderade, tack! :laugh:

Senast ändrad:

Hände mycket på de 10 dagarna och nu tycker jag hon växer för varje dag. Jo snön är borta nu och jag är glad att det töat upp i marken. Hon var så ömfotad när det frös och inte fanns någon snö :(!

Urrk! En fjording ska ju vara gul! :crazy:

Ariel har tyvärr hört att matte egentligen ville ha en musblack (grå) fjordhäst, så hon försöker göra mig till viljes ibland. ;)

Vi har ridit några pass nu, bland annat ett härligt dressyrpass. Vi håller ju fortfarande på med upptrappning av jobb efter sommarens vila och höstens ofrivilliga dito.

När ungefär brukar ni börja trappa ned arbetet på de ston som rids eller körs?

Vilken oskyldig min! Jättesöt! Hon ser precis ut som min hund när man möter henne i vardagsrummet då hon INTE ALLS har legat i den förbjudna sängen sovrummet 10 sekunder tidigare :D

Jag slutade lite i förtid pga mörkret och vädret men senast månad 8 tycker jag man ska sluta kräva saker av stoet och sitta på henne.
Har man betäckt kan man gott låta de vara mammor.

Jag slutade lite i förtid pga mörkret och vädret men senast månad 8 tycker jag man ska sluta kräva saker av stoet och sitta på henne.
Har man betäckt kan man gott låta de vara mammor.

Vissa gånger red vi bara nån dag innan fölis kom, andra gånger slutade vi redan efter nån månad. Det är otroligt individuellt. Men jag tycker precis som du att kan man inte ha tid att låta de vara mammor (Om de trivs med att inte bli ridna) Så undrar då jag varför man betäckt dem!

Kan kan man säkert, mitt sto skulle inte hiva av mig om jag försökte.
Men jag ser på henne att hon har fullt av hormoner och fullt upp med dräktigheten och då känns det bara som why? Är inget OS i år heller och
nej, hästar behöver inte tränas hårt för att "orka" vara dräktiga.

Det går finfint att lulla runt i hagen år efter år och föda föl.
Och en dräktighet betyder inte att man tappar år av utbildning, har man inte hunnit före dräktigheten får man vackert vänta.

VMen jag tycker precis som du att kan man inte ha tid att låta de vara mammor (Om de trivs med att inte bli ridna) Så undrar då jag varför man betäckt dem!

Men om de trivs med att bli ridna? Mitt sto är precis som vanligt i temperamentet, jag har inte märkt av någon skillnad pga dräktighet. Hon älskar att ridas och få jobba sig svettig.

För min skull så skulle hon gärna få gå i hage enbart, då jag delvis betäckte henne just för att hon skulle få göra annat. Men i och med att hon själv tycker om att jobba och det är skoj hur vi utvecklas i dressyren, så tänkte jag fortsätta rida.

Men hur länge törs man träna och när räcker det med mysritter i skogen? Känns inte som mitt sto kommer säga ifrån och jag vill ju inte köra slut på henne. :crazy:

När hon är högdräktig kommer hon givetvis inte tränas, men fram till dess?

8e månaden, när hästen går in i högdräktigheten har jag hört.
Är väl samma månad som de inte får tävlas längre?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård