Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Där mitt sto ska föla så säger stuteriägaren samma sak, alltså att stor mage inte alls behöver betyda stort föl. Tror hon sa något om att det kunde vara vätska?

En uppfödare sa till mig också att första fölet brukar bli mycket mindre än syskonen.

Men en annan uppfödare sa till mig att det tyckte hon var en myt, hon hade aldrig märkt det. Hon var övertygad om att mitt stos första föl blev liten för att hingsten lämnar smått, vilket det visat sig att han tyvärr gör!

Båda uppfödarna har fött upp halvblod i "100 år".

Blir allafall spännade att få ett till föl! Det är ju så roligt att se vad som "gömt" sig därinne! :) Det värsta med att det är så kul att föda upp är ju att man inte kan lägga sina uppfödningar på hög, man måste ju tyvärr sälja också! :angel:

Jag har en kompis vars sto fått två föl. Stoet själv är inte ens 165cm hög. Där blev första fölet det stora och andra det lilla. Om man nu kan använda ordet "lilla", föl ett blev 178cm och föl två "bara" 175cm. :D

Så jag tror mer och mer på den uppfödare som sa att hingsten jag valde lämnar smått...

Liten som nyfödd som sedan växer i kapp låter ju logiskt tycker jag! Är det inte så med hundar också? Att fostret anpassar sig till tiken?

En uppfödare sa till mig också att första fölet brukar bli mycket mindre än syskonen.

Hoppas det är en myt :D Vill inte ha en bjässe häst! E's första avkomma är perfekt storlek, hoppas på att "tvåan" inte går över 170!

kl
Min dräktiga är rätt långt ifrån den livliga, ettriga tävlingshästen hon var innan! Det tog en stund efter sin sista start innan hon "landa" men nu är hon så lugn och nästan sävlig. Fina tanten verkar rätt nöjd med sitt nya liv :love:

bild från i höstas
IMAG0948-1.jpg

Nej det kostar inget mer. På ett annat ställe, där jag hade stoet förra gången hon fölade kostade det 60:- + moms/dygn, och där betalade jag 1500:- + moms för vaket. Inte så särdeles dyrt där heller.

Ett annat mycket bra ställe vill jag minnas betalar rätt liknande summor.

Och hos oss :)

Tror att alla däggdjur är lika på det sättet att alla bär magen annorlunda, vissa låt den hänga nedåt/ framåt, andra får bara en liten kula på magen.

Min ändrade sig från dag ett :O. Från att rejsa i hagen vid utsläpp varje dag till att lukta på blommorna som Ferdinand. Jag tror hon sa Äntligen! :D

Vid dag 14 blev mitt yrväder SLÖ :eek:, och då menar jag verkligen slö. Sen flyttade vi i December till ny stad och nytt stall, då blev hon lite livligare men fortfarande lugn (för att vara henne) det vara bara nu en vecka som hon varit sitt gamla vanliga halvtokiga jag i ridningen, nu lugn igen... Om det är det hennes humörsvägningar tänker bestå av så tänker inte jag klaga. :rofl:

Solettes förstfödde var betydligt mindre än nr 2 redan som nyfödd ! Eftersom solette själv är stor var jag beredd på en elefant men ut kom en liten swb unge på 40 kg (han vägdes på klinik pga tarmbecks förstoppning ½ dygn gammal). Normala födelsevikten för swb ligger runt 50 kg om jag inte minns helt galet nu.

Med nr 2 var hon betydligt tyngre i slutet av dräktigheten och ut kom också en stor och välbenad tjej !

:)

Där mitt sto ska föla så säger stuteriägaren samma sak, alltså att stor mage inte alls behöver betyda stort föl. Tror hon sa något om att det kunde vara vätska?

Precis som med människor är det individuellt:) Jag var betydligt större med andra barnet, men han var 600 gr lättare!

kl

Idag kom stona ut i vinterhagen :o bättre sent än aldrig...har inte velat använda vinterhagen innan det frös ordentligt då 5-åringen haft mugg och det kan bli kladdigt vid grinden i den hagen.

Hösilagebalen var helt ointressant, finns ju massa fruset gräs att smälla i sig :p Än så länge har dom inte vågat sig upp i skogen och över berget utan de håller sig hyfsat nära husen. I o f s inte mig emot, går de upp i skogen så får jag leta hästar på kvällarna med ficklampa!

E
IMAG1281.jpg

L
IMAG1282.jpg

Hur länge var det mellan hon slutade tävla tills hon betäcktes?

Min fick drygt 6 månader på sig och då hade hon dämpat sig men hon var ändå helt i extas när vi lasta ur nere på Flyinge, helt övertygad om att NU ÄNTLIGEN skulle vi tävla!!!!

Solettes förstfödde var betydligt mindre än nr 2 redan som nyfödd ! Eftersom solette själv är stor var jag beredd på en elefant men ut kom en liten swb unge på 40 kg (han vägdes på klinik pga tarmbecks förstoppning ½ dygn gammal). Normala födelsevikten för swb ligger runt 50 kg om jag inte minns helt galet nu.

Med nr 2 var hon betydligt tyngre i slutet av dräktigheten och ut kom också en stor och välbenad tjej !

:)

Vilken liten räka han var då:D Dezzas föl brukar ligga runt 80kg ;) Hon blir alltid så enormt stor jag jag är övertygad om att där är minst 2st i magen :eek:

50 kg är normal födselvikt för SWB-föl enligt min "Föl for dummies"-bok (rätt nivå för mig) :D

Så här såg L ut ett par dagar före fölning. Inte jättestor tycker jag? Hennes andra föl. Den som kom ut var en något mindre än normalt fölunge.

IMAG0252.jpg

Reza110607.jpg

Men han har växt i kapp! Stor hingst nu :D

Tja, de är rätt stora:D 6åringen var 172 förra året, den som är 4år nu var 170 på 3-års (dock säger ägaren att hon mätt han till 174 innan 3-års), och min 2-åring är 163 fram o 165 bak nu :)

De föds stora (ca 115cm i mankhöjd), och växer ganska normalt, men stannar sen när de är runt 170! De upplevs stora som små, men det är ju för att de startar på en högre höjd ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar